اسنشال، همان استارتاپی که اندی رابین خالق اندروید تاسیس کرده بود به زودی تعطیل می شود. این شرکت اعلام کرده که پس از تعطیلی دیگر به پشتیبانی از اسنشال فون و ارائه آپدیت های امنیتی برای آن نمی پردازد. علاوه بر این شرکت Newton Mail هم که اسنشال فون پیشتر خریداری کرده بود تا دو ماه دیگر به کار خود خاتمه می دهد.

اسنشال در وبسایت خود خاطر نشان کرده پروژه جِم (همان گوشی مفهومی که این شرکت سال پیش تبلیغ کرد) و همچنین ناتوانی این شرکت در یافتن «مسیری روشن» برای رساندن این محصول به دست مشتریان اصلی ترین علل تعطیلی آن هستند.

این شرکت در بیانیه خبری خود آورده است:

ما قصد داشتیم نوعی پارادایم رایانش موبایل را خلق کنیم که به شکلی بی نقص با نیازهای سبک زندگی امروز مردم در هم آمیخته می شود؛ در این راستا تلاش زیادی کردیم و پروژه جِم را به نقطه خوبی از پیشرفت رساندیم، با این حال هیچ مسیر روشنی برای ارائه این محصول به مشتریان خود نمی بینیم. با در نظر داشتن همین مساله تصمیم گرفتیم که به فعالیت خود خاتمه دهیم و اسنشال را تعطیل کنیم.

تعطیلی اسنشال

اسنشال در طول تاریخ پنج ساله اش ارتباط نزدیکی با موسس خود یعنی اندی رابین داشته است. در سال ۲۰۱۷ که این شرکت اسنشال فون را معرفی کرد (تنها محصول مهم آن) از نقش رابین به عنوان یکی از خالقان اندروید برای تبلیغ و معرفی اسنشال فون به کاربران و بازار بهره زیادی برد. همان سال اما نشریه The Information و بعدها نیویورک تایمز گزارش هایی را منتشر کردند که دلایل اصلی ترک گوگل توسط رابین را شرح می داد. براساس آن گزارش ها گوگل در سال ۲۰۱۴ از رابین درخواست کرده بود که به خاطر ارتباط نامناسب با یکی از زیردستان خانمش این شرکت را ترک کند. طبق گزارش ها رابین پذیرفت که با دریافت پاداش سالانه ۹۰ میلیون دلار شرکت را ترک کند و حرفی از علت این کار به میان نیاورد.

اندی رابین به خاطر آزار جنسی یک زن مجبور به ترک گوگل شد

البته وقتی فروش اسنشال فون مطابق با پیش بینی های قبلی پیش نرفت (بیشتر به خاطر قیمت ۶۹۹ دلاری آن در بدو ورود به بازار که برای آن دوران کمی بالا بود) سرنوشت آن تا حدودی برای همه روشن شد با این حال ارتباط رابین با آن سابقه بدش با اسنشال ضربه نهایی را به ریشه این شرکت زد و هرگونه شانس دوباره ی آغاز فصلی تازه را برای این استارتاپ از میان برد. اما نکته عجیب اینجاست که اسنشال بعد از مدتی نسبتا طولانی این خبر را به سمع و نظر مخاطبانش رسانده است.