ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میزان سرایت ویروس کرونا
علمی

ویروس کرونا می‌تواند دو سوم جمعیت جهان را مبتلا کند

یافتن داروی احتمالی ویروس کرونا امیدها برای ریشه کنی این بیماری را افزایش داده بود، حالا اما خبرهایی نگران کننده در مورد این ویروس مرگبار به گوش می رسد. Ira Longini، متخصص آمار زیستی و ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

یافتن داروی احتمالی ویروس کرونا امیدها برای ریشه کنی این بیماری را افزایش داده بود، حالا اما خبرهایی نگران کننده در مورد این ویروس مرگبار به گوش می رسد.

Ira Longini، متخصص آمار زیستی و مشاور سازمان بهداشت جهانی بر این باور است که احتمالا ویروس کرونا یا COVID-19 دو سوم از جمعیت دنیا را مبتلا خواهد کرد. مدل های وی نشان می دهد حتی اگر میزان سرایت این ویروس تا ۵۰ درصد هم کاهش پیدا کند، یک سوم جمعیت دنیا دچار این عفونت خواهند شد، هرچند در بسیاری از موارد علائم خفیف خواهند بود.

مشاهدات کنونی نشان می دهد میزان سرایت ویروس کرونا شبیه آنفولانزای فصلی است که در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ حدود ۴۵ میلیون آمریکایی را مبتلا کرده بود، آن هم در حالی که ۳۷ درصد از جمعیت ایالات متحده واکسن آنفولانزا را دریافت کرده بودند.

میزان سرایت ویروس کرونا

مشکل اینجاست که واکسن COVID-19 دستکم تا یکسال دیگر عرضه نخواهد شد، دکتر Michael Osterholm، مدیر «مرکز تحقیقات بیماری های عفونی» دانشگاه مینه‌سوتا در این باره می گوید:

تلاش برای مهار بیماری در جامعه بدون واکسن مثل تلاش برای متوقف ساختن باد است. من نمی دانم چطور می خواهیم راه COVID-19 را سد کنیم.

یکی از متغیرهای اصلی در مدل سازی شیوع بیماری ها این است که هر فرد بیمار چند نفر را دیگر مبتلا می سازد. این متغیر که R0 نام دارد، در حال حاضر برای ویروس کرونا ۱.۵ تا ۳.۵ نفر برآورد شده است. فرضیات مدل Longini این عدد را بین ۲ تا ۳ در نظر گرفته و در آن خبری از واکسن یا روش دیگری برای مهار شیوع ویروس نیست. از نظر این محقق روش هایی مانند قرنطینه بیماران راه شیوع ویروس مذکور را سد نخواهد کرد.

یکی از نقاطی که تا کنون از ویروس کرونا در امان مانده آفریقا است که دو فرضیه برای آن مطرح شده: گروهی تاکید کرده اند که این مساله ناشی از فقدان ابزارهای لازم برای تست افراد است. در فرضیه دوم اما بیماری های نظیر آنفولانزا در اقلیم گرم این منطقه قدرت شیوع چندانی ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Mj Kianiapp
    Mj Kianiapp | ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

    فک کن تو ایران با این همه بلایا و بدبختی نَمیری بعد یه ویروس از چین پاشه بیاد بکشتت

  • GHAEM
    GHAEM | ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

    خدا بدادمون برسه

مطالب پیشنهادی