ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرنوشت شکایت‌هایی که به اسنپ می‌رسد

حکایت گزارش‌هایی که درباره سفرهای اینترنتی منتشر می‌شود حالا دیگر قصه طول‌ودرازی دارد. قبل‌ترها که خبری از سیستم‌های پاسخگو نبود و مشتریان شکایت‌شان را تنها در مهمانی‌های شبانه فریاد می‌زدند، جز جمع‌های خانوادگی اساسا کسی ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۳

حکایت گزارش‌هایی که درباره سفرهای اینترنتی منتشر می‌شود حالا دیگر قصه طول‌ودرازی دارد. قبل‌ترها که خبری از سیستم‌های پاسخگو نبود و مشتریان شکایت‌شان را تنها در مهمانی‌های شبانه فریاد می‌زدند، جز جمع‌های خانوادگی اساسا کسی از این اعتراض‌ها خبردار نمی‌شد. حالا اما وضع فرق کرده. مشتریان هر کسب‌‌وکاری، کوچکترین نارضایتی‌ را در شبکه‌های اجتماعی فریاد می‌زنند. از آن‌جائیکه امروز زندگی در فضای مجازی رونق زیادی دارد، صدای هر شکایتی خیلی زود می‌پیچد و همه از آن خبردار می‌شوند. کسب‌وکارهای فعال امروزی هم اهمیت پاسخگویی به شکایت‌های مردمی را درک کرده‌اند و بی‌انصافی است اگر بگوییم بی‌تفاوت عمل می‌کنند. هر چند مثل هر چیز دیگری در این مورد هم ممکن است بعضی‌ بهتر از دیگران رفتار کنند، اما در نهایت با سیستم‌های سنتی اصلا قابل مقایسه نیستند و بیشتر بر مدار مشتری رفتار می‌کنند.

بین کسب‌وکارهای مختلفی که این روزها نقش پُررنگی در زندگی مردم دارند، سامانه هوشمند حمل‌ونقل اسنپ یکی از نمونه‌هایی است که پشتیبانی خوبی به کاربران خود ارائه می‌دهد. اسنپ در گزارشی که برای رسانه‌ها ارسال کرده، از تلاش خود برای رسیدگی به شکایت‌ها می‌گوید.

آنطور که روابط عمومی اسنپ می‌گوید، این سامانه با پشتیبانی ۲۴ساعته هم در بخش تماس‌های تلفنی و هم در رسانه‌های اجتماعی همواره آماده جواب‌گویی به مشتریانش است. از طرفی با توجه به این‌که اسنپ یک پلتفرم برقراری ارتباط بین راننده و مسافر است، هر مشکلی که در سفر پیش بیاید باید از سمت هر دو کاربر بررسی شود. در این میان عده‌ای از مسافران بعد از اعلام اعتراض به تیم پشتیبانی، خودشان به قاضی می‌روند و معتقدند این شکایت‌ها اساسا راه به جایی نمی‌برد و ظاهری است. اما روند بررسی شکایات مسافران در پشتیبانی اسنپ به چه صورت است و سرنوشت هر شکایتی به کجا می‌رسد؟

یک کُد و هزار قصه نانوشته

در سامانه اسنپ، هر سفری که در آن مسافر از مبدا به مقصد می‌رسد، یک شناسه مشخص به نام «کُد سفر» دارد که کل مشخصات سفر از جمله زمان شروع، مدت زمان سفر، مسیر، مشخصات راننده را در برمی‌گیرد. تیم پشتیبانی با استفاده از این کُد می‌تواند به تمام اطلاعات لازم درباره سفر دست پیدا کنند.

بنابراین زمانی‌که مسافری برای بازگویی شکایت خود با تیم پشتیبانی تماس می‌گیرد یا حتی اعتراض خود را در یکی از شبکه‌های اجتماعی عنوان می‌کند، کارشناسان مربوطه در قدم اول از او کُد سفر می‌‌گیرند. بعد از شنیدن قصه مسافر و راننده و بررسی اطلاعات مربوط به سفر تلاش می‌کنند موضوع را به بهترین شکل ممکن حل کنند. در این میان گاهی تقصیر بیشتری متوجه مسافر است و گاهی هم راننده وزن سنگین‌تری در پیش آمدن ماجرا دارد که بعد از بررسی‌‌ از سوی تیم پشتیبانی، واکنش لازم نشان داده می‌شود.

بهای سنگین غیرفعالی دائم

سفرهای اسنپی همه امتیاز دارند. مسافرانی که برای ترددهای خود از سامانه اسنپ استفاده می‌کنند می‌توانند با امتیازدهی به سفر خود درباره چند و چون کیفیت سفرشان اظهارنظر کنند. اگر مجموع امتیاز راننده در ۱۰۰سفر آخر کمتر از ۴.۳ شود، راننده به صورت خودکار غیرفعال می‌شود. پایین بودن امتیاز می‌تواند به هر دلیلی مانند روشن نکردن کولر، رفتار نامناسب، درخواست مبلغ اضافی، نقض حریم شخصی و غیره صورت بگیرد.

اسنپ می‌گوید هر شکایتی که به تیم پشتیبانی اسنپ ارجاع داده می‌شود، بسته به نوع خطایی که صورت گرفته و شدت آن واکنش متفاوتی به همراه دارد. در مواردی که حاد نیست، ابتدا به راننده تذکر داده می‌شود و سپس با ارسال پیامکی از او دعوت می‌شود که برای آموزش مجدد به واحد پشتیبانی مراجعه کند. اگر راننده در مدت تعیین شده در کلاس‌های آموزشی حاضر شود، به او فرصت دوباره‌ای داده می‌شود. در این فرصت یک‌ماهه راننده باید تلاش کند نظر مسافران را جلب کند و امتیازش را از عدد ۴.۳ افزایش دهد. در غیر این‌صورت برای همیشه غیرفعال می‌شود.

در مورد گزارش‌های حاد هم که تکلیف راننده روشن است؛ به محض این‌که تیم پشتیبانی هر گونه گزارش حادی از سفر دریافت کند راننده برای همیشه غیرفعال می‌شود. آن‌طور که واحد پشتیبانی اسنپ اعلام می‌کند، هر ماه به طور متوسط هزار راننده در سامانه اسنپ به صورت موقت و ۴۰۰راننده برای همیشه غیرفعال می‌شوند و هیچ‌وقت فرصت همکاری دوباره با این سامانه را نخواهند داشت؛ این یعنی کارشناسان پشتیبانی تمامی گزارش‌هایی که به هر نحوی از سوی مسافران مخابره می‌شود را با دقت بررسی می‌کنند و در موردشان تصمیم می‌گیرند... یعنی صدای مسافران شنیده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • nima2538
    nima2538 | ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

    متاسفانه یک طرفه به قاضی رفتید.
    در اصطلاح "هیچ ماست فروشی نمیگه ماست من ترشه". اسنپ هم هیچ گاه نمیگه که اشتباه میکنه و همیشه حق به جانب حرف میزنه.
    لطفا با تعدادی از راننده ها صحبت کنید تا مسائل و مشکلات آنها را بهتر درک کنید.
    اسنپ در درجه اول سود خودش براش مهمه و بعد مسافر. در این میان راننده هیچ جایگاهی نداره. همیشه حق رو به مسافر میده. به طور مثال اگر راننده فقط برای جابجایی مقصد با پشتیبانی اسنپ تماس بگیره، پشتیبانی حتما تایید تغییرات سفر رو از مسافر میگیره ولی اگر مسافر هر مطلبی حتی به دروغ در رابطه با راننده بگه، پشتیبانی بدون هیچ گونه تماسی با راننده، مورد اعلامی مسافر را می پذیرد.
    در مورد حق کنسلی سفرها که بهتر است چیزی نگویم چون داغ دل همه رانندگان تازه می شود.
    لطفا برای درک بهتر مشکلات با چند راننده مصاحبه نمایید.

  • Jafary
    Jafary | ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

    ای بابا یه بار فقط یه بار
    هم شده یه نگاه به طرف راننده هم بندازی جای دوری نمیره شاید شما هم مثه بقیه باشی که اسپانسرت تیم مالی بزرگی هست که پشت اسنپه
    یه بار شد ببنید عذابی که به راننده میدن اصلا هیچ وقت هیچ وقت تحت هیچ شرایطی پشتیابی کمکی به راننده نمیکنه و فقط نقشی که داره میگه مسئول ما نیستم ، صبر کنید ، شکایت تون ثبت شد ، ما امکان تعقیر را نداریم ، کد کنسلی رو بزن رسیدگی میشه که برای من با یکسال کار یک بار حق کنسلی واریز نشده ، مسافر 5 دقه دیر میاد کل مسیر انتظار داره با سرعت جت بریم یه دقیقه دیر برسیم میگه مقصر تو هستی نمیتونیم بهش بگیم زودتر میومدی دیر نمیرسیدیم بهمون امتیاز منفی میدن ، محاسبه مصرف بنزین که کشته ما رو یه ماه کار کن بعد از یه ماه فقط و فقط پول یه باک رو میریزن تماس بگیریم میگن سیستم محاسبه میکنه هزار و یک بدبختی دیگه

  • ahmadeley
    ahmadeley | ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

    کاملا مستند عرض میکنم که در زمان عدم تعادل درخواست و پذیرش سفر ، تمام قوانین انضباطی هم شناور میشوند و برای افزایش راننده های فعال بسیاری از تخلفات نادیده گرفته میشوند و بسیاری از راننده ها مجددا فعال میگردند

  • Mr.reza
    Mr.reza | ۲۶ بهمن ۱۳۹۸

    همیشه هم فقط طرف مستفر رو میگیرن و این باعث میشه مسافر فکر کنه راننده نوکر باباشه

مطالب پیشنهادی