ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هواوی Y9s
نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: دوربین هواوی Y9s

دوربین های سه گانه مدتی است راه خود را به گوشی های میان رده هم باز کرده اند و هواوی هم به عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه گوشی های هوشمند، با ارائه میان‌رده های ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

دوربین های سه گانه مدتی است راه خود را به گوشی های میان رده هم باز کرده اند و هواوی هم به عنوان یکی از بازیگران اصلی حوزه گوشی های هوشمند، با ارائه میان‌رده های متعدد تلاش کرده از این قافله عقب نماند. هواوی Y9s از گوشی های جدیدی است که به دوربین سه گانه مجهز شده، اما بارزترین ویژگی ظاهری این گوشی دوربین سلفی جهنده است که موجب شده نمایشگر، فاقد هر گونه بریدگی، ناچ، حفره یا سوراخی باشد. در این مطلب قصد داریم دوربین های این میان رده خوش ساخت هواوی را بررسی کنیم.

هواوی Y9s از دوربین پشتی سه گانه مجهز به حسگر 48 مگاپیکسلی بهره می برد. علاوه بر این ماژول دوربین اصلی شامل دو حسگر فوق عریض و عمق سنج است. در ادامه مشخصات دوربین های پشتی را مرور می کنیم.

  • حسگر 48 مگاپیکسلی با ابعاد 1/2.0 اینچ. لنز عریض، گشودگی f/1.8، مجهز به سیستم فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز
  • حسگر 8 مگاپیکسلی با فاصله کانونی معادل 13 میلی‌متر (فوق‌عریض با زاویه دید 120 درجه) و گشودگی f/2.4
  • حسگر 2 مگاپیکسلی (‌عمق‌سنج) با گشودگی f/2.4
  • فلش ال‌ای‌دی

هواوی گوشی جدید خود را به قابلیت هایی از جمله نایتمود و ثبت عکس‌های پرتره و بوکه (Aperture) مجهز کرده است. Y9s همچنین از هوش مصنوعی بهره می‌برد تا با تشخیص صحنه های مختلف کیفیت تصاویر را بهبود دهد. در بررسی‌های ما در برخی از صحنه‌های تشخیص داده شده از جمله شب، کیفیت تصاویر به طور خودکار بهبود می‌یابد و تعادل نوری مناسب‌تری در سطح عکس برقرار می‌شود. البته با فعال کردن هوش مصنوعی، رزولوشن دوربین اصلی روی 12 مگاپیکسل قفل می شود.

رابط کاربری دوربین

رابط کاربری دوربین هواوی Y9s همان طراحی آشنای دیگر گوشی های آنر و هواوی را دارد. در اسلایدر پایین صفحه گزینه های اصلی از جمله فوتو، ویدیو، Aperature (برای تغییر گشودگی دیافراگم لنز به طور مجازی)، نایت، پرتره و More در دسترس هستند. برای استفاده از قابلیت های فرعی از جمله پانوراما، تایم لپس و HDR باید به بخش More مراجعه کنید. در نوار بالای هر صفحه هم بسته به گزینه انتخابی عکاسی، تنظیمات اصلی، فلاش و فعال یا غیر فعال کردن هوش مصنوعی قرار گرفته است.

هواوی Y9s

اگر در حالت فوتو دوربین های پشتی گوشی را انتخاب کرده باشید، در حاشیه سمت راست، گزینه سوییچ کردن بین دوربین های اصلی و فوق عریض نمایش داده می شود و با نگه داشتن انگشت روی این بخش، به سادگی می توانید بین 0.6 تا 6 برابر زوم کنید. خوشبختانه زمانی که زوم بین دو دوربین اصلی و فوق عریض تغییر می کند (از 0.9 به 1.0 برابر یا برعکس) شاهد تأخیر اندکی هستیم.

در کل می توان گفت که رابط کاربری دوربین هواوی Y9s طراحی ساده ای دارد و به سرعت به کار با آن عادت می کنید؛ البته بهتر بود برخی از گزینه ها از جمله HDR به منوی اصلی منتقل می شد تا برای استفاده از آن مجبور به مراجعه به بخش More نبودید.

دوربین اصلی

همان طور که گفتیم دوربین پشتی هواوی Y9s شامل سه ماژول اصلی، فوق عریض و عمق سنج است و با این ترکیب شاید بهتر باشد بگوییم که این گوشی در واقع دو دوربین عکس برداری دارد. در زیر تفاوت زاویه دید عکس های دو دوربین اصلی و فوق عریض را مشاهده می کنید.

image

همان طور که در تصویر بالا مشخص است، عکس های دوربین فوق عریض گاه رنگ های زنده تری دارند و در عوض عکس های دوربین اصلی با رنگ هایی کمی گرم تر از حالت معمول ثبت می شوند و از این نظر تعادل خوبی ندارند.

هواوی Y9s

خوشبختانه تقریباً تمامی عکس های دوربین اصلی در روز فاقد شعاع های نوری (flare) و یا هاله های نور آزار دهنده هستند. عکس های زیر با دوربین اصلی گرفته شده اند.

اما دوربین فوق عریض گاه با مشکل flare و هاله نور نه چندان شدید مواجه می شود. با این حال معمولاً با تغییر کادر عکاسی می توانید بر این شرایط غلبه کنید و عکسی بدون مشکل بگیرید.

هواوی Y9s

دوربین فوق عریض گوشی تا حدود زیادی اعوجاج تصویر را اصلاح می کند و از این نظر خروجی قابل قبولی دارد اما به طور کامل این مشکل را حل نمی کند. با این حال در نور مناسب عکس های این دوربین کیفیت قابل قبولی دارند. گوشه های عکس هایی که با این دوربین گرفته می شوند به نسبت کیفیت پایین تری دارند و گاهی کمی آبرنگی به نظر می رسند. عکس های زیر با دوربین فوق عریض گرفته شده اند.

در کل باید گفت که دوربین های اصلی و فوق عریض هواوی Y9s در نور مناسب کیفیت خوبی دارند و به عنوان یک گوشی میان رده، انتظارات را برآورده می کنند.

اما اگر خواهان ثبت عکس هایی با ترکیب نور و رنگ متعادل تر باشید، قابلیت HDR دوربین به کارتان می آید. این قابلیت در هواوی Y9s به خوبی تعادل سایه ها و گستره دینامیکی تصاویر را بر قرار می کند و معمولاً نتایج رضایت بخشی دارد. اما گاهی هم عکس های HDR دوربین اصلی خطای رنگی قابل توجهی دارند و حتی عکس آسمان کمی به بنفش متمایل می شود. با این حال این خطاها آن قدر شدید نیستند که آزار دهنده باشند. در ادامه مقایسه ای بین عکس های معمولی و HDR دوربین اصلی را مشاهده می کنید:

image

قابلیت HDR دوربین اصلی در روز و در شرایط نوری نه چندان ضعیف کارایی خوبی دارد. در تصویر بالا رنگ ها در حالت HDR زنده تر ثبت شده اند و رنگ و روشنایی آسمان هم متعادل تر شده است.

اما گاه مشابه تصویر دوربین های فوق عریض (تصویر زیر)، تعادل بخش هایی از تصویر به هم می ریزد. در این عکس، با استفاده از HDR بخش های پر نور پشت پنجره و چراغ سقف متعادل تر ثبت شده اند اما در عوض مبلمان، ستون افقی سقف در گوشه بالا و سمت راست و بقیه اجزای محیط داخلی اندکی تاریک تر شده اند.

image

در ادامه سایر تصاویر HDR دوربین های اصلی و فوق عریض را مشاهده می کنید:

یکی از قابلیت های دوربین پشتی گوشی، زوم 0.6 تا 6 برابری است. زوم های پایین تر از 1X توسط دوربین فوق عریض ثبت می شوند و وظیفه زوم های بالاتر را دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی به عهده دارد. به این ترتیب می توان گفت که زوم های به غیر از 0.6 و یک برابر، به صورت دیجیتال هستند و از کیفیت عکس ها به میزان قابل توجهی کاسته می شود. در زوم بین 0.9 تا یک برابر یا بر عکس که منجر به سوییچ شدن بین دوربین ها می شود خوشبختانه شاهد تغییر قابل توجه وایت بالانس نیستیم و این در حالی است که در بسیاری از گوشی های میان رده در این شرایط تغییرات واضحی در وایت بالانس اتفاق می افتد. در عکس های زیر مقایسه ای بین عکس دوربین اصلی (زوم 1X) و زوم 6 برابر را مشاهده می کنید:

image

حسگر اصلی هواوی Y9s هم مشابه با تقریباً تمام گوشی های دیگر با حسگر 48 مگاپیکسلی، به طور پیش فرض عکس ها را با رزولوشن 12 مگاپیکسلی ثبت می کند. به این منظور اطلاعات هر 4 پیکسل مجاور، در قالب یک پیکسل با هم ترکیب می شوند تا در نهایت به ویژه در نور ضعیف تصاویر بهتری ثبت شود. با این حال اگر مایل باشید، می توانید به طور دستی رزولوشن دوربین اصلی را روی 48 مگاپیکسل تنظیم کنید.

حجم فایل عکس های 48 مگاپیکسلی معمولاً بین 3 تا 4 برابر بیشتر از عکس های 12 مگاپیکسلی است اما حتی در نور خوب هم نباید انتظار کیفیت چندین برابر بالاتر را داشته باشید. کیفیت این عکس ها فقط کمی بالاتر است و حجم بالاتر ارزش انتخاب این رزولوشن را ندارد؛ مگر این که به ثبت جزئیات کمی بیشتر اصرار داشته باشید.

اما به بررسی کیفیت ماژول های دوربین اصلی در نور ضعیف بپردازیم. دوربین اصلی هواوی Y9s در نور ضعیف معمولاً تصاویر تار و نه چندان با کیفیتی ثبت می کند اما نایت‌مودِ با کیفیت، نقطه ضعف این دوربین در شب را خنثی می کند و عکس های با کیفیتی تحویلتان می دهد. عکس های زیر با دوربین اصلی و در حالت فوتو (نرمال) ثبت شده اند:

همان طور که در بالا مشاهده کردید، دوربین اصلی هم در مواردی نادر و چالش بر انگیز، با مشکل شعاع های نور و هاله های رنگی روبرو می شود. فلاش دوربین اصلی هم تکی است و کارایی متوسطی دارد. عکس هایی که با فلاش ثبت می شوند کمی رنگ های گرم تری دارند و جزئیات بیشتری را به نمایش می گذارند. عکس های زیر  با فلاش ثبت شده اند:

قابلیت نایت مود گوشی (تنها برای حسگر اصلی و با رزولوشن 8 مگاپیکسل) امکان تنظیم ISO بین 100 تا 1600 و نیز حالت خودکار را در اختیارتان می گذارد. علاوه بر این می توانید سرعت شاتر را از یک چهارم تا 32 ثانیه تغییر دهید یا حالت خودکار را انتخاب نمایید. اگر هر دو این تنظیمات را روی حالت خودکار قرار دهید باز هم دوربین به خوبی شرایط را می سنجد و تنظیمات را اعمال می کند. در ادامه مقایسه عکس حالت فوتو با نایت را مشاهده می کنید:

image

در زمان استفاده از نایت‌مود گاهی گوشی به اشتباه می افتد و سرعت شاتر بیش از حد (حتی تا بیشتر از 10 ثانیه) بالا می رود؛ در حالی که در همین شرایط با سرعت کمتر از 5 ثانیه هم عکس های خوبی ثبت می شوند. عکس های زیر با استفاده از نایت مود گرفته شده اند.

در کل باید گفت با این که عکس های نایت‌مود گاه بیش از حد آبرنگی می شوند و رنگ ها کمی اغراق شده ثبت می شوند اما در کل کیفیت عکس ها در نور ضعیف را به خوبی بهبود می یابد و این قابلیت می تواند لذت عکس برداری با گوشی در نور ضعیف را دو چندان کند.

در نور ضعیف روی دوربین فوق عریض چندان نمی توان حساب کرد و عکس ها بسیار بی کیفیت، تار و پر نویز هستند. عکس های زیر با دوربین فوق عریض گرفته شده اند:

اگر مایل باشید تنظیمات حرفه ای تر را به طور دستی اعمال کنید، قابلیت پرو، امکانات بیشتری را در اختیارتان قرار می دهد. در این حالت می توانید مقدار ISO را بین 50 تا 3200 یا خودکار تنظیم کنید و وایت بالانس، محدوده نورسنجی، سرعت شاتر، فوکوس و نوردهی را به دلخواه خود تغییر دهید. از قابلیت های جانبی دیگر رابط کاربری، ثبت عکس های پانوراما، تایم‌لپس و ویدیوهای اسلوموشن هستند.

قابلیت Aperture امکان تغییر گشودگی دیافراگم لنز به طور مجازی (تنها با دوربین اصلی و با رزولوشن 8 مگاپیکسل) بین 0.95 تا 16 را در اختیارتان می گذارد تا عکس های بوکه ثبت کنید. هواوی Y9s به این منظور از هوش مصنوعی و دوربین عمق سنج استفاده می کند تا با سنجش فاصله پس زمینه و پیش زمینه از سوژه، عکس های بوکه بگیرد. در زیر عکس های بوکه را مشاهده می کنید:

عکس های بوکه هواوی Y9s به عنوان یک گوشی میان رده کیفیت قابل قبولی دارند. اما گاهی پس زمینه تصویر به طور غیر طبیعی محو می شود و تصور می کنید روی بخشی از لنز بخار نشسته است. علاوه بر این گوشی تلاش چندانی برای محو کردن پیش زمینه تصویر (بخش بین سوژه و دوربین) نمی کند.

یکی از قابلیت های دیگر دوربین، عکس برداری پرتره (برای دوربین اصلی و سلفی) است. زمانی که با دوربین اصلی پرتره می گیرید، مشابه حالت Aperture، حسگر عمق سنج به کمک حسگر اصلی می آید تا فاصله سوژه از بخش های دیگر تصویر تشخیص داده شود. حالت پرتره دو ویژگی قابل تنظیم را در اختیارتان می گذارد؛ انتخاب سطح زیبایی (Beauty level) بین 0 تا 5 و انتخاب افکت های نور پردازی. اگر برای بیوتی، سطح های بالا را انتخاب کنید، چهره ها به شدت سافت می شوند. این که چه سطح از بیوتی، مناسب است کاملاً بسته به سلیقه کاربر دارد.

اما افکت های نور پردازی بخش جذاب تر قابلیت پرتره هستند. هواوی افکت هایی از جمله نور پردازی صحنه و تغییر شکل نورهای پس زمینه را در اختیارتان می گذارد. از جالب ترین افکت ها، تغییر شکل نور های پس زمینه به شکل، دایره ای، بادامی و قلب است که معمولاً خروجی زیبایی هم دارد. عکس های ثبت شده با این افکت را در بخش دوربین سلفی، به طور کامل تر بررسی می کنیم.

هواوی Y9s

در زمان استفاده از قابلیت پرتره با دوربین سلفی، امکان فعال کردن فلاش را دارید اما در کمال تعجب با انتخاب دوربین اصلی فلاش به طور کامل غیر فعال است. در کل کیفیت عکس های پرتره مناسب ارزیابی می شود؛ اگر چه برخی مواقع خطاهایی در تفکیک سوژه از پیش زمینه و پس زمینه به چشم می خورد. با این حال با کمی حوصله و آزمایش و خطا می توانید پرتره های قابل قبولی بگیرید.

دوربین اصلی هواوی Y9s امکان فیلم برداری 1080p و تا 60 فریم بر ثانیه را دارد و بر خلاف برخی از میان رده های دیگر خبری از فیلم برداری 4K نیست. کیفیت ویدیوهای 30 فریم دوربین اصلی در روز خوب هستند و ویدیوها شارپ، با رنگ های مناسب و گستره دینامکی قابل قبول ثبت می شوند ولی به دلیل فقدان لرزشگیر اپتیکال کوچکترین لرزشی هم ثبت می شود. ویدیوهای این دوربین در شب و نور ضعیف با نویز نسبتاً بالا و جزئیات کم ثبت می شوند. فیلم برداری 60 فریم بر ثانیه تنها با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی ممکن است و در این شرایط زوم هم غیر فعال می شود.  ویدیوهای 60 فریم بر ثانیه، روان هستند اما در مقایسه با ویدیوهای 30 فریم، به میزان محسوسی تار و فاقد جزئیات به نظر می رسند.

دوربین فوق عریض اما در ثبت ویدیو کیفیت پایین تری دارد، سایه ها را به مراتب تاریک‌تر ثبت می کند، جزئیات کمتری را به نمایش می گذارد و گستره دینامیکی مناسبی ندارد. در نور ضعیف هم فیلم برداری دوربین فوق عریض چنگی به دل نمی زند و در این شرایط بهتر است قید استفاده از آن را بزنید.

دوربین اصلی هواوی Y9s همچنین توانایی ثبت ویدیوهای فوق آهسته با نرخ 480 فریم بر ثانیه و رزولوشن 720p را دارد. این ویدیوها بدون لگ و روان ثبت می شوند اما به نسبتِ رزولوشن، تار به نظر می رسند. کادری که در زمان ثبت ویدیوهای اسلوموشن در اختیارتان قرار می گیرد هم بسیار کوچکتر از کادر معمول عکاسی با دوربین اصلی است.

دوربین سلفی

دوربین سلفی هواوی Y9s به شکل جهنده طراحی شده و به همین دلیل شاهد نمایشگر واقعاً تمام صفحه در این گوشی هستیم. با دوربین سلفی سه حالت عکاسی اصلی را در اختیار دارید: عکاسی، فیلم برداری و حالت پرتره. مشابه دوربین اصلی امکان فعال کردن هوش مصنوعی برای تشخیص صحنه ها و بهبود عکس ها نیز برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده است.

مشخصات دوربین سلفی

  • حسگر 16 مگاپیکسلی
  • گشودگی دیافراگم f/2.2
  • مکانیزم بیرون جهنده

کیفیت عکس های دوربین سلفی در نور روز قابل قبول است و عکس ها با جزئیات کافی ثبت می شوند. حتی زمانی که سلفی های چند نفره می گیرید هم کیفیت عکس ها رضایت بخش هستند. در ادامه عکس های ثبت شده در حالت فوتو و پرتره را مشاهده می کنید.

دوربین سلفی در شب عکس های قابل قبولی می گیرد اما به شرطی که دستتان چندان لرزش نداشته باشد. اگر هم نیاز به فلاش داشته باشید، بخش عمده نمایشگر به رنگ سفید و با نور بالا روشن می شود تا به خوبی چهره‌تان را روشن کند. در برخی شرایط، با فلاش روشن (از جمله عکس زیر) دوربین سلفی چهره را بیش از حد روشن می کند.

هواوی Y9s

از قابلیت های جالب دوربین سلفی، پرتره است که امکاناتی مشابه همین قابلیت در دوربین اصلی را در اختیارتان می گذارد: انتخاب سطح زیبایی، که چهره ها را سافت می کند و انتخاب افکت نور پردازی. همان طور که پیش از این هم در بررسی دوربین اصلی گفتیم افکت های نوری (تصویر زیر) از جذاب ترین بخش های کار با قابلیت پرتره هستند.

هواوی Y9s

پرتره های دوربین سلفی (از جمله عکس بالا) عاری از خطا نیستند و گاه بخش هایی از مو، چهره یا لباس با پس زمینه اشتباه گرفته شده و حذف می شوند. با این حال با کمی آزمایش و خطا می توانید عکس های زیبا و کم نقصی بگیرید. .

در کل می توان گفت عکس های دوربین سلفی در روز کیفیت قابل قبولی دارند اما در شب بسته به شرایط ممکن است تصاویر تار، با جزئیات کم و نویز نسبتاً بالا ثبت شوند. دوربین سلفی همچنین امکان فیلم برداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه دارد. کیفیت ویدیوهای این دوربین در نور روز برای یک میان رده مناسب است و هنگامی که شرایط نوری به سرعت عوض می شود، دوربین با سرعت بالایی خود را تطبیق می دهد تا چهره همواره واضح و با نور مناسب ثبت شود. با این حال در شب کیفیت ویدیوهای این دوربین چنگی به دل نمی زند و جزئیات به شدت کاهش و نویز به میزان زیادی افزایش می یابد.

سخن پایانی

هواوی Y9s

هواوی Y9s با دوربین اصلی سه گانه در مقام یک میان رده رضایت بخش عمل می کند. کیفیت عکس های دوربین اصلی و فوق عریض در روز خوب است و خبری از شعاع ها یا هاله های نور نیست. HDR این دو دوربین نیز عملکرد خوبی دارد اما در مواردی بسیار نادر، تعادل نوری بخش هایی از عکس ها را به هم می ریزد. دوربین اصلی در شب عکس های با نویز بالا و کیفیت پایین ثبت می کند اما در همین شرایط نایت‌مود هواوی Y9s قدرت خود را به رخ می کشد. نایت‌مود به خوبی تعادل رنگ در عکس ها را برقرار می کند اما در ثبت رنگ ها کمی اغراق می شود. در کل می توان گفت عکس های نایت مود دلپذیر و زیبا اما با جزئیات نه چندان بالا هستند.

کیفیت فیلم برداری دوربین اصلی برای یک میان رده مناسب است اما در نور ضعیف روی عکاسی و فیلم برداری دوربین فوق عریض چندان نمی توان حساب کرد. علاوه بر این در فیلم برداری، مهمترین نقطه ضعف دوربین ها یعنی فقدان لرزشگیر اپتیکال خود را نشان می دهد و ویدیوها با لرزش شدید ثبت می شوند.

فیلم برداری صحنه آهسته، کیفیت چندان بالایی ندارد اما خبری از لگ هم نیست. قابلیت های جانبی اپلیکیشن دوربین از جمله Aperture و پرتره هم کاربردی هستند و با این که گاه عکس هایی با خطا ثبت می کنند اما با کمی آزمایش و خطا می توان از کار با آنها لذت برد و عکس های کم نقصی ثبت کرد.

دوربین سلفی هواوی Y9s هم در کل کیفیت خوبی دارد و مهم ترین نقطه ضعف آن کیفیت پایین عکس ها و به ویژه ویدیوها در نور شب است. عکس های پرتره این گوشی هم گاه با خطا ثبت می شوند اما اگر کمی حوصله کنید می تواند سرگرمتان کند. در کل باید بگوییم که اگر در پی یک گوشی میان رده هستید که دوربین اصلی خوبی داشته باشد اما فیلم برداری روان و کم لرزش و نیز 4K برایتان اهمیت بالایی ندارد، هواوی Y9s می تواند در بین انتخاب هایتان باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Ali Reza
    Ali Reza | ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

    بزار چند وقت دیگه بگذره نتیجه تحریم های هواوی ملموس تر میشه و شماها هم انقدر تابلو بازی در نمیارین، دیجیاتو پر شده از تبلیغات هواوی!

  • GHAEM
    GHAEM | ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

    دوربین سلفیش افتضاحه دوربین گوشی من ۵ بهتره از اونه? بازم صد رحمت به شیائومی و بازم صد رحمت به هواوی که گوشی سری y از GLX دوربیناش بهتره

  • Hamid Reza
    Hamid Reza | ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

    دوربین سلفی این گوشی اصلا قابل قبول نیست چه در نور روز چه در شب، روشنایی بالای دوربین سلفی که باعث ثبت تصاویر بی کیفیت و کمی کارتنی میشود دوربین اصلی کمی بهتر هست بنظرم دوربین سلفی اصلا در حد و اندازه 16 مگاپیکسل نیست و بیشتر به 5 مگاپیکسل نزدیک هست

  • mahmood torabi
    mahmood torabi | ۲۷ بهمن ۱۳۹۸

    آب که سر بالا بره هواوی میشه گوشی خوب!

مطالب پیشنهادی