ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

محرومیت منچسترسیتی از لیگ قهرمانان
تکنولوژی

هکر پرتغالی چگونه باشگاه منچسترسیتی را نابود کرد؟

باشگاه فوتبال منچسترسیتی به جرم تخطی از قوانین مالی یوفا به دو سال محرومیت از لیگ قهرمانان اروپا و پرداخت ۳۰ میلیون یورو جریمه نقدی محکوم شده اما در پشت پرده این حکم سنگین اسنادی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

باشگاه فوتبال منچسترسیتی به جرم تخطی از قوانین مالی یوفا به دو سال محرومیت از لیگ قهرمانان اروپا و پرداخت ۳۰ میلیون یورو جریمه نقدی محکوم شده اما در پشت پرده این حکم سنگین اسنادی وجود دارد که توسط هکری پرتغالی افشا شده اند.

یکی از اساسی ترین قوانین یوفا FFP یا «فیرپلی مالی» است که بر اساس آن هزینه ای که باشگاه ها در هر سال صرف خرید بازیکنان جدید و پرداخت دستمزد می کنند، باید متناسب با درآمد آنها باشد. هدف از وضع این قانون جلوگیری از ورود منابع مالی نامشخص به دنیای فوتبال، امکان رقابت باشگاه های کوچک با بزرگان و جلوگیری از هدر رفت سرمایه ها است؛ با این حال سطح بالای رقابت ها باعث شده برخی از باشگاه ها از این قانون سرباز بزنند.

محرومیت منچسترسیتی از لیگ قهرمانان

محرومیت منچسترسیتی از لیگ قهرمانان هم ناشی از زیر پا گذاشتن همین قوانین است. این باشگاه در دهه گذشته با کسب قهرمانی های پیاپی در لیگ برتر انگلیس شهرت و اعتباری بین المللی برای خود رقم زده اما اسناد افشا شده نشان می دهد که با سندسازی قوانین فیرپلی مالی را دور زده اند.

این اسناد توسط هکری به نام «روی پینتو» افشا شده که با راه اندازی سایت فوتبال لیکس و انتشار اسناد محرمانه خلافکاری ها و زد و بندهای پشت پرده باشگاه های صاحب نام و ستاره های متمول دنیای فوتبال را آشکار می کرد.

پینتو تعدادی ایمیل محرمانه و به سرقت رفته از این باشگاه انگلیسی را در اختیار نشریه آلمانی «اشپیگل» قرار داده بود. به دنبال پوشش این ماجرا توسط اشپیگل «واحد کنترل مالی باشگاه ها» در یوفا از کلید زدن تحقیقاتی در این رابطه خبر داد اما منچسترسیتی هم اعلام کرد که چیزی برای پنهان کردن ندارد.

روی پینتو

تحقیقات این کمیته هفت نفره تخطی منچسترسیتی از قوانین را محرز کرد اما باشگاه با خشم و عصبانیت آن را انکار کرد. زمانی که یکی اعضای این کمیته در سال ۲۰۱۴ درگذشت، اشپیگل ایمیل محرمانه جدیدی را رو کرد که نشان می داد Simon Cliff، وکیل من سیتی به این شکل به درگذشت وی نشان داده: «یکی از پا درآمد، ۶ تای دیگر باقیمانده.»

هرچند باشگاه ناچار به عذرخواهی شد اما در عین حال ایمیل های افشا شده را اسناد غیرقابل اتکایی خواند که ظاهرا از طریق سرقت یا هک به دست آمده اند. از نظر آنها «تلاشی واضح و سازماندهی شده برای لطمه زدن به اعتبار باشگاه در جریان» بود.

هرچند اشپبگل از عنوان «جان» برای اشاره به منبع ایمیل ها استفاده می کرد اما چند هفته بعد مشخص شد که وی کسی جز روی پینتو، موسس فوتبال لیکس نیست. پینتو با کمک گروه رسانه ای موسوم به «سازمان اطلاعاتی اروپا» بیش از ۷۰ میلیون سند و ۳.۴ ترابایت داده از جمله اطلاعاتی محرمانه در مورد رونالدو، گرت بیل، نیمار، فالکائو را افشا کرد. وی که در مجارستان دستگیر شده بود، حالا در لیسبون در بازداشت خانگی به سر می برد و به ۱۴۷ فقره ارتکاب جرم از جمله هک متهم شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • fcbmamad
    fcbmamad | ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

    سند سازی فراوانه اینکه چطور psg تو لیگی مثل فرانسه که درآمدهاش از لیگ پرتقال و هلند هم کمتر بوده قدرت مالیش از باسا و رئال و تیمای انگلیس و ایتالیا بیشتره هنوز کسی نمیدونه و به جز سندسازی و قرارداد سوری به نتیجه قانع کننده ای نرسیده اما اینکه چرا برخورد نمیشه عجیبه !!!!!

    • یونس مرادی
      یونس مرادی | ۲۹ بهمن ۱۳۹۸

      همین هکر اسنادی هم در مورد نقش رییس فیفا تو چشم پوشی از نقض فیرپلی توسط پاریس سن‌ژرمن منتشر کرده

مطالب پیشنهادی