ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سازمان نصر برای توسعه منابع انسانی کشور در زمینه ICT پنل‌های آموزشی برگزار می‌کند

سه کمیسیون «آموزش»، «صادرات نرم افزار» و «نرم‌افزارهای پیشرفته» در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به تصمیم مشترکی رسیده‌اند تا به مصاف حل یکی از بزرگترین مشکلات صنعت ICT یعنی کمبود نیروی انسانی متخصص و حاذق ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۱

سه کمیسیون «آموزش»، «صادرات نرم افزار» و «نرم‌افزارهای پیشرفته» در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به تصمیم مشترکی رسیده‌اند تا به مصاف حل یکی از بزرگترین مشکلات صنعت ICT یعنی کمبود نیروی انسانی متخصص و حاذق در داخل کشور بروند. این همکاری قرار است منجر به برگزاری کلاس‌ها و پنل‌های آموزشی رایگان برای مناطق محروم در فاز اول و دیگر مناطق کشور در ادامه شود.

«مازیار گنجه‌ای» رییس کمیسیون آموزش سازمان نصر، با اشاره به این موضوع که منابع انسانی حاذق کشور بنا به دلایل مختلف مهاجرت می‌کنند و از ایران می‌روند تاکید می‌کند که باید به این باور رسید تا بتوان فارغ‌التحصیلان حوزه IT که از قضا بیکار هستند را تبدیل به افرادی ماهر در این زمینه کرد:

«ما ۱۲ میلیون بیکار در کشور داریم که بخش اعظمی از آنها دانش آموختگان حوزه IT هستند و علم مربوطه را در اختیار دارند ولی فاقد مهارت‌های تجربی هستند. بسیاری از کشورها با همین کارشناسان ساده حوزه IT بخش‌های مهمی از چرخ اقتصاد کشورشان را می‌چرخانند و ما هم قصد داریم با آموزش به این دانش آموختگان، به رشد منابع انسانی کشور کمک کنیم.»

او در پاسخ به این پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه نخبگان کشور به دلایل نبود امنیت شغلی و تحریم‌ها از ایران خارج می‌شوند و چطور می‌توان تضمین کرد این مشکلات برای متخصصین پرورانده شده در آینده پیش نیاید، می‌گوید:

«ما در مقام وزارت ارتباطات نیستیم که بتوانیم درباره موضوعاتی نظیر قطعی اینترنت که باعث عدم امنیت شغلی می‌شود صحبت کنیم اما باید بدانیم که نباید باور خود را از دست بدهیم. به هر حال عده‌ای در کشور با فناوری قهر کرده‌اند و به دسته سیاه تبدیل شده‌اند ولی به نظر من باید با این افراد صحبت کرد و آنها را وارد حیطه خاکستری کرد. راه رفتن روی لبه تیغه فناوری به ریسک آن می‌ارزد چرا که باید بدانیم بدون فناوری و رشد آن به جایی نخواهیم رسید.»

او در مورد دیگر معضل افراد شاغل در حوزه آی تی که قصد صادرات نرم افزار دارند یعنی مبادلات تجاری از شرکت های خارجی ئ مساله نقل و انتقالات پول و مشکلات پیرامون آن نیز می‌گوید: «مشکلات زیادی در این زمینه وجود دارد و باید بتوانیم اول حرف بزرگی برای گفتن داشته باشیم تا بتوانیم با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنیم و آنها را مشتریان خود کنیم. در این حالت باید بدانیم که لزوما نباید به طور مستقیم پروژه بگیریم و با کمک واسطه‌ها و راه‌حل‌های دیگر می‌توان مشکلات نقل و انتقال موارد مالی را نیز حل و فصل کرد.»

او به دیجیاتو می‌گوید ایران در حال حاضر ارزان‌ترین نیروی کار در جهان را دارد ولی بیشترین مشتریان را در اختیار ندارد و این موضوع به این خاطر صورت گرفته که ایران نتوانسته نیروهای منابع انسانی خود را پرورش بدهد و آنها را تبدیل به نیروهایی حاذق و کارا بکند.

«حسین زارعان» دبیر کارگروه صادرات نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر وجود مشکلات متعدد بر سر راه دانش آموختگان ICT و صادرات کار آنها می‌گوید که سه نکته‌ی عقد حقوقی با شرکت ایرانی، نقل و انتقال پول و نیروی انسانی ماهر سه مانع بزرگ هستند که مورد آخر توسط این اتحاد کمیسیون‌ها حل شدنی است و دیگر موارد به مسائل سیاسی برمی‌گردد. او باور دارد که ایران می‌تواند تبدیل به یکی از بازیگران مهم منطقه در حوزه ICT و صادرات نرم‌افزار باشد و «باور داشتن» را اولین گام تحقق این مهم می‌داند:

«اینکه دست روی دست بگذاریم کاری را دوا نمی‌کند. در همکاری شکل گرفته میان کمیسیون ما، آموزش برای دانش آموختگان حوزه ICT قدم بزرگی است که برای اولین بار در این سطح در کشور انجام می‌شود و دیگر مشکلات این راه نیز با کمک دولت و نهادهای مرتبط حل شدنی است.»

زارعان معتقد است که نباید امید را در هر شرایطی از دست داد و با اشاره به درآمد ۱۶۰ میلیارد دلاری کشور هند از صنایع فناوری، می‌گوید که ایران نباید از این قافله پولساز عقب بماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی