ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اعتیاد به گوشی بخش هایی از مغز را کوچک می‌کند

مطالعات جدید نشان می دهند اعتیاد به تلفن همراه همانند اعتیاد به مواد مخدر، اندازه و شکل مغز را تغییر می دهد. محققان دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University) تصاویر MRI چهل و هشت فرد را بررسی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

مطالعات جدید نشان می دهند اعتیاد به تلفن همراه همانند اعتیاد به مواد مخدر، اندازه و شکل مغز را تغییر می دهد.

محققان دانشگاه هایدلبرگ (Heidelberg University) تصاویر MRI چهل و هشت فرد را بررسی کردند که از این تعداد 22 نفر به گوشی اعتیاد داشته و 26 نفر معتاد نبودند. نتایج تحقیقات نشان دادند شکل و اندازه مغز افرادی که به گوشی اعتیاد دارند، تغییر کرده و میزان ماده خاکستری آنها در برخی قسمت های مهم مغز کاهش یافته است.

اعتیاد به گوشی

ماده خاکستری (Grey matter) یکی از بخش های سیستم عصبی مرکزی بوده و قسمت هایی مثل کنترل ماهیچه ها، گفتار، بینایی و شنوایی را در بر می گیرد. علاوه بر این بخش های کنترل احساسات، حافظه، تصمیم گیری و خویشتن داری را نیز شامل شده و بنابراین روی سلامت روانی تأثیر می گذارد.

محققان پس از بررسی تصاویر MRI افراد معتاد به تلفن همراه دریافتند ماده خاکستری در قسمت های مهمی از مغز همانند «کورتکس اینسولار» (Insular cortex)، قسمتی از لوب گیجگاهی و «کورتکس پاراهیپوکامپال» (Parahippocampal Cortex) که به ترتیب مسئول کنترل احساسات، تشخیص اشیاء و پردازش حافظه هستند، از بین رفته است.

تحقیقی که قبلاً در مورد اعتیاد به مواد مخدر انجام شده نشان می دهد سوء مصرف مواد مخدر همانند کوکائین، ماده خاکستری مغز را همانند اعتیاد به تلفن همراه کاهش می دهد. علاوه بر این در گذشته تحقیقاتی انجام شده اند که نشان می دهند اعتیاد به گوشی سبب تولید دوپامین شده و سیستم عصبی مرکزی مغز را همانند مصرف کوکائین به شکل تنفسی تحریک می کند.

غیر فعال کردن نوتیفیکیشن ها، پاک کردن اپلیکیشن های غیر ضروری، فعال کردن حالت پرواز، استفاده از ابزارهای جانبی و حتی پنهان کردن تلفن همراه، از جمله اقداماتی هستند که می توان برای ترک اعتیاد به گوشی انجام داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی