ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آزمایش داروهای HIV برای درمان ویروس کرونا

دولت ژاپن اعلام کرد که کارآزمایی های بالینی برای آزمایش روش های درمان ویروس کرونا را آغاز کرده است. دولت این کشور به جای توسعه داروهای جدید، از داروهای موجود که برای درمان ویروس نقص ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

دولت ژاپن اعلام کرد که کارآزمایی های بالینی برای آزمایش روش های درمان ویروس کرونا را آغاز کرده است. دولت این کشور به جای توسعه داروهای جدید، از داروهای موجود که برای درمان ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) و دیگر بیماری های ویروسی به کار می روند، استفاده می کند.

کرونا ویروس جدید که اخیراً COVID-19 نامگذاری شده، از اسید ریبونوکلئیک (RNA) تشکیل شده است. از دیگر ویروس های RNA می توان به ابولا، هپاتیت سی و HIV اشاره کرد.

ویروس های RNA در اندازه و شکل های مختلف یافت شده و برخی از آنها به اشکال مختلف به انسان سرایت می کنند. بسیاری از داروهایی که برای درمان HIV و هپاتیت سی استفاده می شوند، به طور کلی نقاط ضعف دیگر ویروس ها را نیز هدف می گیرند.

آزمایش داروهای HIV برای درمان ویروس کرونا

به عنوان مثال داروی ضدویروس «ریباویرین» (Ribavirin) که برای درمان هپاتیت سی استفاده می شود، در آنزیمی با نام RdRP که برای تکثیر ویروس ها و کروناویروس ها در داخل سلول ها ضروری است، اختلال ایجاد می کند. داروهای HIV مثل «لوپیناویر» (Lopinavir) نیز با ممانعت از فعالیت برخی آنزیم ها، از تکثیر و سرایت ویروس به سلول ها جلوگیری می کنند.

طبق نظریه پردازی محققان، داروهای ضدویروس کلی همانند لوپیناویر توانایی مبارزه با ویروس کرونا را دارند. برخی از این داروها به طور موفقیت آمیز روی کروناویروس های سارس (SARS) و مرس (MERS) آزمایش شده اند.

البته دانشمندان مطالعات خود را فقط در محیط آزمایشگاه و روی حیوانات انجام داده اند؛ این یعنی نتایج آزمایشات را نمی توان به انسان ها بسط داد. کروناویروس های مرس و سارس شباهت زیادی به کرونای جدید دارند، اما این شباهت تضمینی بر اثر بخشی داروهای ضدویروس نیست. با این وجود با توجه به بحرانی که این ویروس به وجود آورده، دولت ها به هر طریقی به دنبال درمان این ویروس هستند.

ماه ژانویه دولت چین از آزمایش داروی ترکیبی لوپیناویر و یک داروی HIV دیگر با نام «ریتوناویر» (Ritonavir)، روی 41 بیمار در شهر ووهان خبر داد. اوایل ماه جاری میلادی نیز دولت این کشور آزمایش دارویی به نام Remdesivir که قبلاً روی ابولا تست شده را آغاز کرد که نتایج امیدوارکننده ای داشته است.

ماه گذشته میلادی اولین بیمار ثبت شده ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا با داروی Remdesivir درمان شد. وی یک هفته پس از مبتلا شدن به ویروس علایم بیماری ذات الریه شدید را بروز داد ولی یک روز پس از دریافت دارو از طریق تزریق وریدی، نشانه های بیماری رفته رفته کاهش پیدا کردند و وی نهایتاً از بیمارستان مرخص شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی