۱۵ ترفند روانشناسانه برای خلاصی از موقعیت های ناخوشایند

۱۵ ترفند روانشناسانه برای خلاصی از موقعیت های ناخوشایند

برای اینکه از یک موقعیت ناخوشایند و غذاب آورخلاص شوید کافی است به آنچه که در اطرافتان در حال وقوع است دقت کنید. از جهت قرارگیری پاهای یک شخص به چیزهای جالبی می توانید پی ببرید و با یک انتخاب ساده حتی می توانید جلوی وقوع یک دعوای اجتناب ناپذیر را بگیرید. به جرأت می توان گفت که ما می توانیم با اقدام درست، طبیعت انسان را «هک» کنیم و به بهترین شکل در جامعه فعالیت داشته باشیم.

در ادامه شما را با چند ترفند روانشناسانه آشنا خواهیم کرد که به شما کمک خواهند کرد به بی دردسرترین شکل ممکن از موقعیت های ناخوشایند خلاص شوید.

۱- اگر کسی زیاد صحبت می کند

ترفند روانشناسانه جالب

از آنجایی که هیچ راه واقعاً مؤدبانه ای برای اینکه به دیگران بگوییم ساکت باشند وجود ندارد، شما می توانید از این ترفند برای قطع کردن حرف دیگران استفاده کنید. کافی است هر چه که در دست دارید را روی زمین بیندازید – البته مسلماً نه تلفن همراه تان را – یا اینکه تظاهر به دست و پا چلفتی بودن کنید و دست تان را به چیزی بزنید تا روی زمین بیفتد. این کار باعث می شود فرد مقابل به خود بیاید و متوجه شود که مدت زیادی در حال حرف زدن بوده. به این ترتیب او معذب می شود و به احتمال زیاد دست از صحبت کردن می کشد.

۲- اگر عصبی هستید

مغز ما تصور می کند وقتی در حال خوردن چیزی هستیم معنی اش آن است که احساس راحتی می کنیم و حتماً همه چیز رو به راه است که فرصت غذا خوردن داریم. شما می توانید با جویدن آدامس مغزتان را فریب دهید و کاری کنید که آرام بگیرد. از این روش می توانید در حین یک مکالمه ی عصبی کننده، قبل از مصاحبه های کاری یا در لحظات اضطراب آور استفاده کنید.

۳- اگر مشتری های عصبانی ای دارید

سر و کار داشتن با مشتری ها و ارباب رجوع های عصبانی همیشه ناخوشایند است، هر قدر هم که بدانید حق با شما است. سعی کنید پشت و اطراف پیشخوان یا میزتان آینه بگذارید تا مردم بتوانند هنگام مشاجره خودشان را در آن ها ببینید. آدم ها دوست ندارند خودشان را در این حالت ببینند، چون از آدم های عصبانی خوش شان نمی آید. این کار باعث آرام شدن آن ها خواهد شد و فضایی برای یک گفتگوی معقول ایجاد خواهد کرد.

۴- اگر از آهنگی که دائم در ذهن تان تکرار می شود خسته شده اید

گاهی آهنگ یک آگهی تلویزیونی است و گاهی هم یک آهنگ مشهور که از آن خوش تان نمی آید. آن ها راه خود را به مغز شما پیدا می کنند و شما بدون فکر آن ها را زیر لب زمزمه می کنید. احتمالاً یک بخش از آهنگ را تکرار خواهید کرد و این همان جایی است که در آن گرفتار خواهید شد. به جای آن، سعی کنید کل آهنگ را تا آخر برای خودتان بخوانید. وقتی آخرین قسمت آهنگ را بخوانید، این کار باعث می شود مغزتان تصور کند آهنگ به پایان رسیده، در نتیجه دیگر آن را نخواهید خواند.

۵- اگر فکر می کنید هر لحظه ممکن است دعوا شود

وقتی مجبورید با کسی، به خصوص در مورد مسائل کاری، مذاکره کنید، این ترفند به کارتان خواهد آمد. شما باید در کنار آن شخص بنشینید نه رو به رویش تا او اینطور احساس کند که شما با او همراه و طرفش هستید. علاوه بر این، آدم ها از عصبانی شدن از دست کسی که نزدیک شان باشد یا فریاد کشیدن بر سرش، احساس ناخوشایندی پیدا می کنند.

۶- اگر وضعیت ناخوشایندی وجود دارد که همه به آن آگاهند

گاهی بهتر است از بدیهیات و وضعیت ناخوشایندی که برقرار است کمک بگیرید. اگر وارد جمع جدیدی شده اید می توانید یخ جمع را با خواندن یک آواز عجیب و غریب بشکنید. شوخ طبعی هم کارساز خواهد بود، مثلاً می توانید درباره ی ساکت بودن جمع یا اشتباه بامزه ای که هنگام صحبت کردن مرتکب شدید، حرف بزنید.

۷- اگر وارد جمع جدیدی شده اید

وقتی وارد جمع جدیدی می شوید، طبیعی است که از احساس دیگران به خود مطمئن نباشید. با این حال، می توانید زبان بدن آن ها را بررسی کنید. اگر به شما علاقمند باشند، پاهایشان به سمت شما قرار می گیرد. شما می توانید با توجه به اینکه جهت پاهای آن ها به سمت شما است یا دور از شما، متوجه شوید که از حضور شما استقبال شده یا نه. این نکته هم در مورد روابط اجتماعی صدق می کند و هم در مورد روابط عاطفی.

۸- اگر با کسی بحث تان شده

حتی اگر کسی مستقیماً در حال فریاد کشیدن بر سر شما باشد، خونسردی خود را حفظ کنید و نظر خود را با آرامش بیان کنید. اگر طرف مقابل پاسخ شما را نداد و به فریاد کشیدن ادامه داد، صبر کنید و صدای خود را پایین نگه دارید. بعد از مدتی، برخورد آرام شما تأثیر خودش را روی شخص مقابل خواهد گذاشت و او دست از فریاد کشیدن خواهد برداشت.

۹- اگر جواب مد نظرتان را نگرفته اید

وقتی سؤالی از کسی می پرسید ممکن است کمی طول بکشد تا جواب مدنظرتان را بگیرید، به خصوص اگر سؤال تان برای آن شخص سخت یا آزاردهنده باشد. اما اجازه ندهید طفره رفتن او شما را وادار به تسلیم شدن کند. ساکت بمانید، به چشمان شخص مقابل تان نگاه کنید و اجازه دهید به صحبت کردن ادامه دهد. در نهایت جواب سؤال تان را خواهید گرفت.

۱۰- اگر می خواهید سر اولین قرار عاشقانه تان بروید

اولین قرار عاشقانه اگر از قبل برنامه ای برایش نداشته باشید همیشه می تواند سخت باشد. برای جلوگیری از به وجود آمدن یک موقعیت ناخوشایند، شخص مقابل تان را با خود به یک مکان مهیج ببرید که آدرنالین خونش بالا رود. نوع «فعالیت مهیجی» که انتخاب می کنید باید بر اساس ترجیح شخصی باشد، پس شاید بهتر باشد که اول کمی نسبت به شخص مقابل تان شناخت پیدا کنید. او هیجانی که تجربه کرده را در ذهن خود به شما ربط می دهد و فکر می کند که از وقت گذرانی با شما لذت می برد.

۱۱- اگر می خواهید کسی را در حین صحبت با او تحت فشار بگذارید

ممکن است در حین صحبت با کسی متوجه شوید که او دارد دروغ می گوید یا موضوعی را بهانه کرده و دائم از آن صحبت می کند تا از گفتن مسأله ی حساسی که ممکن است باعث کشمکش و درگیری شود طفره رود. اگر می خواهید او به چیزی اعتراف کند یا اطلاعات بیشتری در اختیارتان بگذارد، تماس چشمی تان را با شخص مقابل حفظ کنید و در عین حال ابروهای خود را بالا ببرید تا فشار روی او را بیشتر کنید. این کار باعث خواهد شد که او از نظر روانی احساس ضعف کند و هر دوی شما به یک درک مشترک برسید.

۱۲- اگر احساس می کنید تحت نظر هستید

اگر احساس می کنید تحت نظر یا تحت تعقیب هستید، با یک ترفند ساده می توانید از این مسأله مطمئن شوید. کافی است خمیازه بکشید! وقتی که مطمئن شدید آن شخص به شما دید دارد این کار را انجام دهید. اگر کسی واقعاً شما را تحت نظر گرفته باشد، او هم خمیازه خواهد کشید، به این ترتیب شما می توانید شخصی که شما را تعقیب می کند شناسایی کنید و فاصله ی خود را از او حفظ کنید.

۱۳- اگر کودک تان حرف تان را گوش نمی دهد

از کودک تان نپرسید که دوست دارد کاری را انجام دهد یا نه. فقط به او گزینه دهید تا بین آن ها انتخاب کند. البته نباید به گونه ای باشد که خیلی سردرگم شود. مثلاً اگر می خواهید که کودک تان سیب بخورد، از او بپرسید که ۲ قاچ سیب می خواهد یا ۳ قاچ. شاید مقاومت کند، اما احتمالاً یک تصمیم «بالغانه» خواهد گرفت و در نهایت احساس مسئولیت خواهد کرد.

۱۴- اگر می خواهید کسی را بترسانید

فرار از یک دعوا به بی دردسرترین شکل ممکن، همیشه بهتر از وارد شدن به آن دعوا است. اگر کسی سعی می کند شما را تحریک و وادار به دعوا کند، از قدرت تماس چشمی استفاده کنید. به چشم های آن شخص نگاه کنید، بی حرکت بمانید، نگاه تان را پایین به سمت پاهایش آورید و دوباره به چشم هایش برگردانید. سپس نگاه تان را به سمت دیگری بیندازید. این کار این پیام را به آن شخص می دهد که شما او را برانداز کرده اید و متوجه شده اید که او تهدیدی برای شما نیست.

منبع: brightside
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • محمد اسفند ۱, ۱۳۹۸

    ممنون نویسنده?.مطلب مفیدی برام بود.

  • Amir اسفند ۲, ۱۳۹۸

    این مقالتون صد برابر آموزنده تر از صدا و سیما و اموزش پرورش ایران بود