ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گلکسی A50s
نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه هواوی Y9s و سامسونگ گلکسی A50s

بازار گوشی های میان رده با قیمت تا 4 میلیون تومان بسیار گسترده شده و حالا انتخاب گوشی مناسب از بین انواع گزینه های پیش رو مشکل تر از قبل است. سامسونگ و هواوی از ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۴۵

بازار گوشی های میان رده با قیمت تا 4 میلیون تومان بسیار گسترده شده و حالا انتخاب گوشی مناسب از بین انواع گزینه های پیش رو مشکل تر از قبل است. سامسونگ و هواوی از شرکت هایی هستند که بخش قابل توجهی از بازار گوشی های میان رده بازار را در اختیار دارند. هواوی Y9s و سامسونگ گلکسی A50s میان رده های نسبتاً جدیدی محسوب می شوند که از نظر قیمت و مشخصات شباهت های فراوانی با هم دارند. در این مطلب قصد داریم این دو گوشی را با هم مقایسه کنیم.

هواوی Y9s با نمایشگر تمام صفحه، دوربین بیرون جهنده و طراحی با کیفیت می تواند از دید بسیاری از کابران جذاب باشد. سامسونگ گلکسی A50s ظاهری محافظه کارانه تر دارد اما در عوض به نمایشگر امولد با کیفیت، لرزشگیر پیشرفته دوربین اصلی و پردازشگر گرافیکی قدرتمند تر مجهز شده است. با دیجیاتو همراه باشید تا بررسی کنیم هر یک از این دو گوشی برای کدام دسته از کاربران مناسب تر هستند.

بررسی ویدیویی

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی A50s

هر دو گوشی زیبا هستند و خوش ساخت به نظر می رسند اما یکی طراحی مدرن و خاص و دیگری طراحی محافظه کارانه تری دارد. هواوی Y9s در رنگ های مشکی و نیز یک رنگ خاص آبی و بنفش روانه بازار می شود. ما مدل دوم با رنگ جذاب و طراحی گرادیان را در اختیار داریم. سامسونگ اما در رنگ های ساده تر مشکی، سفید، سبز و ارغوانی روانه بازار شده است. ظاهر قاب پشتی گلکسی A50s شبیه به لکه های روغن روی آب به نظر می رسد که با سه خط، به 5 قسمت نامساوی تقسیم شده تا نور به شکل های متنوعی بازتاب داده شود. در کل باید گفت که هر دو گوشی طراحی جذابی دارند اما طراحی متفاوت هواوی Y9s زیبایی دو چندانی به گوشی بخشیده که کاربران خاص پسند را جذب می کند. A50s اما می تواند برای کاربرانی که به دنبال ظاهر ساده تری هستند مناسب باشد.

یکی از تفاوت های مهم در نمای جلویی دو گوشی است. در بالای نمایشگر سامسونگ مشابه بیشتر میان رده های این روزهای بازار یک ناچ میزبان دوربین سلفی به چشم می خورد؛ در حالی که هواوی دوربین را به شکل بیرون جهنده طراحی کرده تا شاهد نمایشگر یکپارچه باشیم. علاوه بر این حاشیه پایین نمایشگر در هواوی Y9s ظریف تر طراحی شده است.

جنس بدنه ها هم متفاوت است. سامسونگ قاب پشتی و لبه های پلاستیکی دارد؛ اما هواوی از شیشه برای قاب پشت و آلومینیوم برای لبه های گوشی بهره برده است. سامسونگ لبه ها را به گونه ای طراحی کرده که تا حدود زیادی با قاب پشتی گوشی یکپارچه شده اند. به همین دلیل گوشی در دست کمی لیز احساس می شود. در حالی که هواوی بخش پشتی فریم اطراف گوشی را کمی زاویه دار طراحی کرده و در نتیجه (صرف نظر از وزن بالا) حس نا امنی ناشی از افتادن گوشی کمتر احساس می شود. البته کیفیت بالاتر بدنه هواوی Y9s در کنار ابعاد بزرگتر موجب شده این گوشی با وزن 206 گرمی، در دست سنگین تر احساس شود و در کل به اندازه A50s با یک میلی متر ضحامت کمتر خوش دست نباشد.

دیگر تفاوت مهم دو گوشی، محل قرار گیری حسگر اثر انگشت است. هواوی Y9s از حسگری در لبه سمت راست بهره می برد که در جای بسیار خوبی تعبیه شده اما میان رده سامسونگ به حسگر اپتیکال زیر نمایشگر با دقت و سرعت پایین تر مجهز شده است.

نمایشگر

گلکسی A50s

هواوی Y9s از نمایشگر TFT LCD بهره می برد که کیفیت قابل قبولی دارد اما وقتی در کنار نمایشگر سوپر امولد خوش آب و رنگ تر گلکسی A50s قرار می گیرد، تفاوت ها آشکار می شود. رنگ ها در A50s جذاب تر به نظر می رسند و حداکثر روشنایی این گوشی هم کمی بیشتر است. علاوه بر این زاویه دید گوشی سامسونگ در نور شدید بهتر است.

رزولوشن هر دو نمایشگر 1080 در 2340 پیکسل است ولی به دلیل اندازه کوچکتر نمایشگر گوشی سامسونگ (6.4 در برابر 6.59 اینچ) شاهد تراکم پیکسلی اندکی بیشتر، (403 در A50s در برابر 391 پیکسل در هر اینچ) هستیم. از نقطه ضعف های نمایشگر گلکسی A50s باید به تغییر رنگ سفید به آبی یا سبز در برخی از زوایا و نیز حضور آزار دهنده ناچ در زمان تماشای ویدیو و بازی اشاره کرد.

نرم افزار و رابط کاربری

هواوی Y9s از اندروید 9 به همراه رابط کاربری EMUI 9.1 بهره می برد. پچ امنیتی مدلی که در اختیار داریم بسیار قدیمی و مربوط به 6 ماه قبل است. در رابط کاربری اختصاصی هواوی به طور پیش فرض خبری از منوی اپلیکیشن نیست البته در صورت تمایل می توانید این ویژگی را فعال کنید. Y9s همچنین به طور پیش فرض از کلیدهای ناوبری مجازی بهره مند است و البته امکان ناوبری با ژست های حرکتی روی نمایشگر را هم در نظر گرفته است.

سامسونگ گلکسی A50s
رابط کاربری هواوی Y9s

در کل باید گفت که رابط کاربری هواوی Y9s روان و بدون هر گونه لگ اجرا می شود. با این حال به دلیل تم های محدود شاید ظاهر رابط کاربری مورد علاقه خود را بین گزینه های هواوی پیدا نکنید.

گلکسی A50s با اندروید 9 به همراه رابط کاربری One UI 1.5 به دست ما رسیده و نسخه پچ امنیتی اندروید آن مربوط به ژانویه 2020 است. در میان رده سامسونگ به مجموعه ای پر تعداد از تم ها و تصاویر پس زمینه دسترسی دارید و به احتمال فراوان می توانید طراحی رابط کاربری مورد علاقه خود را از بین گزینه های متعدد پیدا کنید.

سامسونگ گلکسی A50s
رابط کاربری سامسونگ گلکسی A50s

سامسونگ هم ژست های حرکتی ویژه خود را برای گلکسی A50s در نظر گرفته که می توانند جایگزین دکمه های مجازی شوند. در مورد مزیت های رابط کاربری سامسونگ باید به سه مورد اشاره کرد؛ نایت مود یا حالت تاریک رابط کاربری، قفل گشایی با تشخیص چهره و نمایشگر همیشه روشن.

سخت افزار

سامسونگ گلکسی A50s به چیپست میان رده اگزینوس 9611 مجهز شده که به مراتب جدیدتر از Kirin 710F به کار رفته در هواوی Y9s است. در ادامه مشخصات این دو چیپست را مشاهده می کنید:

هواوی Y9s سامسونگ گلکسی A50s
چیپست Kirin 710F (12 نانومتری) اگزینوس 9611 (10 نانومتری)
پردازنده اصلی هشت هسته‌ای

- 4 هسته 2.2 گیگاهرتزی A73

- 4 هسته 1.7 گیگاهرتزی A53

هشت هسته‌ای

- 4 هسته 2.3 گیگاهرتزی A73

- 4 هسته 1.7 گیگاهرتزی A53

پردازشگر گرافیکی Mali-G51 MP4 Mali-G72 MP3
ظرفیت حافظه رم 6 گیگابایت 6 گیگابایت
ظرفیت حافظه داخلی 128 گیگابایت 128 گیگابایت
ظرفیت باتری 4000 میلی‌آمپر ساعت 4000 میلی‌آمپر ساعت

هواوی Y9s تنها در یک مدل با ترکیب رم و حافظه داخلی 6/128 گیگابایت تولید شده اما گلکسی A50s در مدل های 4/64، 4/128 و 6/128 گیگابایتی ساخته می شود. البته در ایران در حال حاضر مدل 6/128 گیگابایتی این گوشی بیش از بقیه یافت می شود و نمونه ای که ما در اختیار داریم نیز همین مدل است.

مشحصات سخت افزاری دو گوشی شباهت های فروانی با هم دارند. برای بررسی کارایی، تست های آنتوتو، گیکبنچ 4، گیکبنچ 5 و پی سی مارک را روی دو گوشی اجرا کردیم.

سامسونگ گلکسی A50s
نتایج بنچمارک گلکسی A50s
سامسونگ گلکسی A50s
نتایج بنچمارک هواوی Y9s در حالت نرمال

همان طور که از بنچمارک ها مشخص است در انتوتو گلکسی A50s در حدود 3.5 درصد کارایی بالاتری نسبت به هواوی Y9s دارد. در هر دو نسخه 4 و 5 گیکبنچ که معیاری برای سنجش توان پردازنده است در حالت تک هسته ای، گوشی سامسونگ 10 درصد بهتر عمل می کند. در تست چند هسته ای گیکبنچ 4 و 5 کارایی دو گوشی بسیار به هم نزدیک است و گلکسی A50s در نسخه 4 این بنچمارک تنها در حدود 1.5 درصد بهتر عمل می کند ولی در نسخه 5 با اختلاف 2.4 درصدی عقب می افتد. در تست پی سی مارک هواوی Y9s با برتری 3.6 درصدی، نزدیک به رقیب قرار می گیرد.

بر اساس نتایج بالا می توان گفت که کارایی سخت افزاری دو گوشی بسیار نزدیک به هم هستند و هواوی Y9s و گلکسی A50s می توانند اکثر اپ ها و بازی های روز را اجرا کنند. البته Y9s از قابلیت پرفورمنس مود بهره می برد که پس از فعال کردن آن کارایی گوشی چند درصد بهبود می یابد. در زیر نتایج بنچمارک های این گوشی در حالت پرفورمنس را مشاهده می کنید:

سامسونگ گلکسی A50s
نتایج بنچمارک هواوی Y9s در حالت پرفورمنس

در این شرایط در بنچمارک انتوتو هواوی Y9s با 4 درصد اختلاف، بهتر از گلکسی A50s عمل می کند و در پی سی مارک هم در حدود 23 عملکرد بهتری از رقیب دارد. اما اگر به مدت طولانی از حالت پرفورمنس استفاده کنید، دمای گوشی تا حدودی افزایش می یابد و شارژدهی باتری هم به میزان قبل توجهی کمتر می شود.

اپلکیشن تری دی مارک کارایی گرافیکی گوشی های موبایل را می سنجد. در ادامه نتایج این بنچمارک برای حالت های نرمال و پرفورمنس هواوی Y9s را در کنار گلکسی A50s مشاهده می کنید:

سامسونگ گلکسی A50s
بنچمارک تری دی مارک اسلینگ شات. از سمت چپ، هواوی Y9s در حالت نرمال، پرفورمنس و گلکسی A50s. در کمال تعجب بنچمارک تری دی مارک گوشی هواوی را به اشتباه مدل Y9 Prime 2019 تشخیص می دهد.
سامسونگ گلکسی A50s
بنچمارک تری دی مارک اسلینگ شات اکستریم. از سمت چپ، هواوی Y9s در حالت نرمال، پرفورمنس و گلکسی A50s.

بر اساس این بنچمارک ها پردازشگر گرافیکی Mali-G72 MP3 گوشی سامسونگ با وجود یک هسته پردازشی کمتر عملکرد بهتری نسبت به Mali-G51 MP4 گوشی هواوی دارد. در اسلینگ شات، گوشی سامسونگ در حدود 41 درصد بهتر عمل می کند و در اسلینگ شات اکستریم این اختلاف به 61 درصد می رسد. با فعال کردن حالت پرفورمنس، شرایط هواوی Y9s کمی بهبود می یابد اما همچنان اختلاف کارایی در این دو بنچمارک، 5 و 42 درصد به نفع گلکسی A50s است.

ما ریل ریسینگ 3، آسفالت 9، شدو فایت 3 و وکتور 2 را اجرا کردیم و دو گوشی موفق شدند این بازی ها را بدون لگ و نسبتاً روان و تقریباً مشابه هم اجرا کنند؛ البته گلکسی A50s در کل به میزان اندکی کارایی بهتری نسبت به هواوی Y9s نشان داد. همچنین باید اشاره کنیم که هواوی Y9s قابلیت GPU Turbo 3.0 دارد که به کمک آن برخی بازی های محبوب سازگار با این ویژگی از جمله فورتنایت و ریل ریسینگ 3 با کیفیت بالاتری اجرا می شوند.

کیفیت صدا

کیفیت صدای اسپیکرهای دو گوشی تفاوت های قابل توجهی دارند. اسپیکر تکی سامسونگ صداها را با دقت پایین و نسبتاً بی کیفیت پخش می کند و در ولوم های بالای 60 درصد اعوجاج افزایش می یابد. اسپیکر تکی هواوی Y9s اما کیفیت بسیار بهتری دارد و تنها در ولوم های بالای 80 درصد با اعوجاج قابل توجه مواجه می شود. در مورد خروجی هدفون شباهت ها بسیار است. هر دو موبایل، روی یک هدفون با کیفیت، خروجی قابل قبولی را تحویلتان می دهند؛ البته حداکثر ولوم هواوی Y9s اندکی پایین تر است و علاوه بر این فرکانس های بالا در این گوشی کمی ضعیف تر و با دقت پایین تر شنیده می شود.

هواوی همچنین با فناوری اختصاصی Histen امکان تنظیم صدای هدفون با انتخاب نوع هدفون، نوع پخش شدن صدا و نیز تنظیم اکولایزر را به کاربر می دهد. گلکسی A50s هم برای هدفون از دالبی اتموس پشتیبانی می کند و مشابه با هواوی می توانید اکولایزرها را به دلخواه خود تغییر دهید.

به طور خلاصه در مورد کیفیت صدا می توانیم بگوییم که هواوی Y9s کیفیت اسپیکر بسیار بهتری دارد اما در عوض کیفیت صدای خروجی 3.5 میلی متری گلکسی A50s کمی بالاتر است.

دوربین

دو میان رده مورد بحث از دوربین های اصلی سه گانه بهره می برند که مشخصات کم و بیش مشابهی دارند. حسگر اصلی هر دو 48 مگاپیکسلی است البته گشودگی دیافراگم آنها با هم تفاوت دارد و از این نظر حداقل روی کاغذ برتری با هواوی است. حسگر دوم دوربین پشتی هر دو گوشی، رزولوشن 8 مگاپیکسلی دارند اما گشودگی دیافراگم سامسونگ باز تر است. در کنار این دو دوربین، یک حسگر عمق سنج هم قرار گرفته که در عکس های بوکه و پرتره کاربرد دارد. دوربین های سلفی دو گوشی اما تفاوت های بیشتری دارند؛ هواوی حسگر 16 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f2.2 را برای این دوربین در نظر گرفته در حالی که سامسونگ در میان رده خود یک حسگر 32 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم بازتر f2.0 را تعبیه کرده است.

سامسونگ گلکسی A50s

رابط کاربری دوربین

اگر نگاهی به رابط کاربری دو گوشی داشته باشید متوجه می شوید که طراحی کم و بیش مشابهی دارند. در بخش پایین اپلیکیشن هر دو گوشی، نواری برای انتخاب حالت های عکاسی و فیلم برداری قرار گرفته و در نوار بالا هم تنظیمات مرتبط با هر گزینه در دسترس هستند.

رابط کاربری هواوی گزینه های اصلی از جمله فوتو، ویدیو، Aperture (برای تغییر گشودگی دیافراگم لنز به طور مجازی)، نایت، پرتره و More را در اختیارتان می گذارد و گزینه های جانبی و عمدتاً کم اهمیت تر از جمله پانوراما، تایم لپس و HDR هم از بخش More قابل دسترس هستند. در نوار بالای هر صفحه هم بسته به گزینه انتخابی عکاسی، تنظیمات اصلی دوربین، فلاش و فعال یا غیر فعال کردن هوش مصنوعی قرار گرفته است.

یکی از مواردی که در رابط کاربری هواوی می تواند آزار دهنده باشد، قرار گرفته گزینه عکس برداری HDR در بخش More است و اگر این ویژگی در بین گزینه های اصلی قرار می گرفت، دسترسی به آن سریع تر و راحت تر می شد.

سامسونگ گلکسی A50s
رابط کاربری دوربین هواوی Y9s

هواوی در حالت های عکاسی و فیلم برداری گزینه سوییچ کردن بین دوربین اصلی و فوق عریض را در حاشیه سمت راست در اختیارتان می گذارد، البته اگر گوشی را افقی نگه دارید زوم به پایین صفحه منتقل می شود. با نگه داشتن انگشت روی این بخش هم می توانید بین 0.6 تا 6 برابر زوم کنید. در کل باید گفت که رابط کاربری دوربین Y9s طراحی مناسبی دارد و به راحتی به کار با آن عادت می کنید.

رابط کاربری سامسونگ هم تقریباً مشابه است اما بر خلاف رابط هواوی، می توانید گزینه های اصلی که در پایین در دسترس دارید را به راحتی مخفی کنید یا ترتیب آنها را تغییر دهید. در نوار بالای رابط کاربری گلکسی A50s در مقایسه با هواوی، گزینه های بیشتری پیش رویتان قرار دارد. بسته به حالت عکاسی یا فیلم برداری انتخابی، از این بخش می توان گزینه های اضافه تر از جمله تایمر، نسبت تصویر و فیلترهای عکاسی را اعمال کرد. سامسونگ همچنین بر خلاف هواوی، مکان گزینه های زوم را تغییر نمی دهد و هم در حالت افقی و هم عمودی، جایگاه این بخش ثابت است.

سامسونگ گلکسی A50s
رابط کاربری دوربین سامسونگ گلکسی A50s

تفاوت های دیگر رابط کاربری دو گوشی شامل نحوه استفاده از HDR و بخش حرفه ای (Pro) هستند. همان طور که گفتیم هواوی قابلیت HDR را در بخش More در دسترستان قرار می دهد و به همین دلیل در هر بار استفاده چاره ای جز مراجعه به این بخش ندارید. سامسونگ اما روش کاملاً متفاوتی را در پیش گرفته است. در گلکسی A50s برای فعال کردن HDR باید به تنظیمات دوربین رفته و یکی از گزینه های همیشه روشن (Always apply) یا اعمال در صورت نیاز یا به عبارتی هوشمند (Apply when needed) را انتخاب کنید. هواوی اما فاقد قابلیت فعال شدن هوشمند HDR است.

در بررسی های ما گلکسی A50s با قابلیت فعال شدن هوشمند HDR تا حدودی محافظه کار عمل کرد و تنها در برخی شرایط محدود به طور خودکار عکس های HDR گرفت. این که بین راهکار ساده هواوی و روش پیشرفته سامسونگ کدام یک برتر است بستگی به سلیقه کاربر دارد، البته ما روش سامسونگ را ترجیح می دهیم.

تفاوت دیگر رابط کاربری دوربین این دو گوشی در بخش حرفه ای (Pro) است. هر دو گوشی قابلیت تنظیم وایت بالانس، نوع نور سنجی، ISO و نوردهی را در اختیارتان قرار می دهند. اما هواوی Y9s گزینه های مهم سرعت شاتر و فوکوس (خودکار لحظه ای، خودکار مداوم و دستی) را هم در نظر گرفته است.

در کل باید گفت که رابط کاربری هر دو گوشی طراحی خوب و ساده ای دارند. سامسونگ گزینه های متنوعی را در صفحه اصلی در اختیارتان می گذارد؛ البته همین موضوع ممکن است از دید برخی از کاربران گیج کننده و از نظر بعضی کاربردی باشد. از سوی دیگر رابط کاربری هواوی ساده تر است اما برای دسترسی به گزینه های فرعی باید کمی زمان صرف کنید. تفاوت مهم دیگری محدودیت های بخش Pro گلکسی A50s است که نمی توان به سادگی از آن گذشت.

دوربین اصلی

برای مقایسه دوربین اصلی، رزولوشن تصویر هر دو را روی 12 مگاپیکسل تنظیم کرده ایم. همچنین قابلیت هوش مصنوعی هر دو گوشی هم فعال شده تا صحنه ها به طور خودکار تشخیص داده شده و بهبود یابند.

مقایسه را با عکس های دوربین اصلی در روز و شب شروع می کنیم و در نهایت عکس های دوربین های فوق عریض و سلفی و نیز قابلیت های جانبی دوربین را بررسی می کنیم. عکس زیر در نور مناسب گرفته شده و در عین حال خورشید از میان درختان به سمت دوربین می تابد.

image

گلکسی A50s در مقایسه با هواوی Y9s رنگ ها را طبیعی تر ثبت کرده اما سایه ها در هواوی Y9s متعادل تر هستند. در میانه بالایی عکس گلکسی A50s یک شعاع نوری (flare) قابل توجه به چشم می خورد در حالی که در هواوی Y9s چنین مشکلی دیده نمی شود اما میان رده چینی ها بخشی از آسمان را به شدت روشن ثبت کرده است. اگر به گوشه های پایین تصویر توجه کنید متوجه می شوید که کیفیت تصویر در این بخش در گلکسی A50s به میزان قابل توجهی بالاتر است. در کل می توان گفت رقابت در این تصویر نزدیک است با این حال گلکسی A50 به دلیل رنگ های زنده تر، در کل تصویر دلپذیر تری ثبت کرده است. عکس زیر را در شرایط ضد نور گرفته ایم.

image

در شرایط نوری چالش برانگیز، دوربین گلکسی A50s آسمان را طبیعی تر به تصویر کشیده و رنگ ها را نزدیک تر به واقعیت ثبت کرده است. علاوه بر این سایه ها در این گوشی واضح تر ثبت شده اند. در عکس های هر دو دوربین در زیر مجسمه یک فلر کوچک هم به چشم می خورد. در کل در این نما می توان گفت برتری از آن گلکسی A50s است. عکس زیر در محیط داخلی و با نور متوسط گرفته شده است.

image

در عکس بالا رنگ آبی آسمان در گوشی سامسونگ با دقت بالاتری ثبت شده در حالی که در عکس هواوی Y9s آسمان به شدت پر نور است. اما از نظر دقت رنگ در محیط داخلی، هواوی Y9s در جایگاه برتر قرار می گیرد. در مورد سایه هم گوشی سامسونگ عملکرد اندکی بهتر دارد. از مشکلات گلکسی A50s کاهش روشنایی در گوشه های عکس (Vignette) است؛ در حالی که در Y9s چنین اشکالی دیده نمی شود.

در شب کیفیت عکس های دوربین اصلی هر دو گوشی به میزان قابل توجهی افت می کند.

image

همان طور که در نمای بالا مشخص است عکس های هر دو گوشی در شب کیفیت بسیار پایینی دارد. گوشی سامسونگ چمن ها را با جزئیات بیشتری ثبت کرده اما در عوض نویز در تمام تصویر به چشم می خورد. هواوی Y9s اما عکسی با نویز کمتر و شعاع های نوری کنترل شده تر گرفته است. در کل کیفیت دوربین اصلی هیچ یک از دو گوشی در این نما قابل قبول نیست.

image

در عکس های بالا هواوی Y9s در نمایش رنگ ها زیاده روی کرده و قسمت های متعددی از عکس آبرنگی به نظر می رسد. گلکسی A50s اما با اختلاف فراوان عکس هایی ثبت کرده که علی‌رغم رنگ های نه چندان زیبا و تا حدودی تار و با نویز بیشتر، اما از نظر نور بسیار متعادل تر است. علاوه بر این سایه ها با گوشی سامسونگ بهتر به تصویر کشیده شده اند. عکس زیر با فلاش روشن گرفته شده است:

image

در زمان استفاده از فلش، گلکسی A50s سوژه های بسیار نزدیک به دوربین را به شدت روشن می کند. علاوه بر این وضوح عکس هواوی Y9s بالاتر از رقیب است. در این شرایط می توان گفت که حاصل کار هواوی به مراتب کیفیت کلی بالاتری دارد.

در شرایط نوری ضعیف، نایت مود هر دو گوشی تعادل نور و رنگ در سطح تصویر را بهبود می دهد. عکس های زیر با نایت مود دو گوشی گرفته شده اند:

image

در این نما هم مشابه با حالت فوتو در شب، عکس های گلکسی A50s به شدت روشن تر هستند. سایه زیر صندلی سمت چپ در A50s بهتر از هواوی Y9s ثبت شده اما در عوض نویز بیشتر است. جزئیات عکس سامسونگ هم اندکی بهتر به نظر می رسد. در کل باید گفت که عکس های هر دو دوربین آبرنگی هستند اما خروجی دوربین هواوی Y9s، بیشتر به یک عکس شبانه شباهت دارد.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض هر دو گوشی عکس هایی با رزولوشن 8 مگاپیکسلی ثبت می کنند اما خروجی دو گوشی تفاوت هایی با هم دارند که مهمترین آنها اعوجاج شدید در گلکسی A50s است. هواوی Y9s اما به میزان قابل قبولی اعوجاج را اصلاح می کند؛ البته به قیمت کراپ شدن اندک تصویر.

image

در عکس بالا، گوشی سامسونگ رنگ ها را زنده تر ثبت کرده اما در عوض جزئیات Y9s به میزان قابل توجهی بیشتر از گلکسی A50s است. تفاوت اعوجاج مورد دیگری است که موجب می شود تصویر Y9s دلپذیرتر باشد.

image

در نمای بالا نور سنجی و فوکوس بر اساس چهره زورو انجام شده است. در اینجا عکس گرفته شده با هواوی Y9s روشنایی بهتر، جزئیات بیشتر و البته با نویز بیشتری دارد. ساختمان پس زمینه تصویر هم در عکس Y9s با روشنایی بهتری ثبت شده است. در کل در این نما، برتری با هواوی Y9s است.
در شب (عکس زیر) کیفیت دوربین فوق عریض هر دو گوشی به شدت پایین است و پیشنهاد می کنیم تنها در نور مناسب از دوربین فوق عریض استفاده کنید.

image
دوربین سلفی

هواوی برای میان رده خود دوربین سلفی 16مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f2.2 را در نظر گرفته؛ در حالی که سامسونگ حسگری 32 مگاپیکسلی با دیافراگم بازتر (f2.0) را برای گلکسی A50s انتخاب کرده است. با هر دو گوشی با نسبت 4 به 3 عکاسی کردیم. در این شرایط، به طور پیش فرض گوشی سامسونگ با رزولوشن 12 مگاپیکسلی و گوشی هواوی با رزولوشن 16 مگاپیکسلی عکس می گیرد.

image

همان طور که در عکس بالا مشخص است هواوی تصاویر را شارپ تر ثبت می کند و دقت رنگ بهتری دارد اما در عوض بخش زیادی از جزئیات آسمان از دست رفته است. سامسونگ اما در به تصویر کشیدن رنگ ها بیش از حد اغراق کرده و سایه های ثبت شده با این گوشی هم جزئیات کمتری دارند ولی آسمان با جزئیات بیشتری ثبت شده است. در این نما می توان گفت که عکس هواوی Y9s به واقعیت نزدیک تر است.

image

هواوی Y9s در عکس بالا رنگ ها را سردتر از معمول ثبت کرده اما شاهد جزئیات بیشتر و تصویر شارپ تری نسبت به گلکسی A50s هستیم. رنگ های گوشی سامسونگ هم به گرمی تمایل دارند.

دوربین سلفی هر دو گوشی در نور روز و در حد یک میان رده کیفیت قابل قبولی دارد؛ اما بیشتر عکس ها با خطاهای رنگی ثبت می شوند. در نور ضعیف اما کیفیت هر دو به شدت افت می کند و با لرزش های خفیف هم عکس های تار تحویلتان می دهد.

قابلیت های جانبی دوربین

از قابلیت های دیگر دوربین های اصلی و فوق عریض دو گوشی باید به ثبت عکس های بوکه و پرتره اشاره کرد. سامسونگ و هواوی دو روش کاملاً متفاوت را در این زمینه در پیش گرفته اند. سامسونگ با «Live focus» امکان تنظیم گشودگی دیافراگم (حتی پس از ثبت عکس) را به شما می دهد. هواوی اما دو بخش جداگانه را برای این ویژگی در نظر گرفته:«Aperture» و «Portrait». در حالت پرتره می توانید سطح زیبایی چهره و ظاهر افکت های نوری پس زمینه (از جمله دایره ای، بادامی، قلب و ...) را انتخاب کنید یا میزان محو شدن پس زمینه را تغییر دهید. اما اگر قصد ثبت عکس های بوکه از اشیاء دیگر را داشته باشید گزینه عکاسی «Aperture» به کارتان می آید که امکان تغییر گشودگی دیافراگم به طور مجازی را در اختیارتان قرار می دهد. خروجی عکس های پرتره و بوکه دو گوشی عاری از خطا نیستند و گاه پس زمینه تصویر به درستی تشخیص داده نمی شود. اما در کل گلکسی A50s در این مورد با مهارت بیشتری عمل می کند و از سوی دیگر افکت های نور پردازی خاص هواوی Y9s زیبایی دو چندانی به عکس ها می دهند.

از تفاوت های عمده دوربین های دو گوشی، کیفیت و قابلیت های فیلم برداری دوربین اصلی است. هر دو گوشی توانایی فیلم برداری با کیفیت 1080p و 30 فریم بر ثانیه را دارند اما هواوی Y9s همچنین می تواند با کیفیت 1080Pو 60 فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. ویدیوهای 60 فریم بر ثانیه این گوشی روان هستند اما در مقایسه با ویدیوهای 30 فریم به شدت تار ثبت می شوند. گلکسی A50s توانایی ثبت ویدیوهای 1080p و 60 فریم بر ثانیه را ندارد اما به ویژگی ثبت ویدیوهای 4K و 30 فریم بر ثانیه مجهز شده که البته کیفیت متوسطی را تحویلتان می دهد. مهمترین مزیت گلکسی A50s در فیلمبرداری، لرزشگیر پیشرفته دوربین اصلی است که عملکرد بسیار خوبی دارد. البته با فعال شدن این قابلیت ویدیوها به میزان قابل توجهی تار ثبت می شوند. به همین دلیل انتخاب ویدیوی شارپ ولی با لرزش یا ویدیوی تار اما کم لرزش بستگی به انتخاب کاربر دارد.

در کل ویدیوهای 1080p و 30 فریم بر ثانیه هر دو گوشی (بدون فعال کردن لرزشگیر سامسونگ) کیفیتی نزدیک به هم دارند اما در نور بسیار کم، هواوی Y9s ویدیوهای روشن تری نسبت به گلکسی A50s ثبت می کند و از این نظر در جایگاه بالاتری قرار می گیرد.

باتری و شارژ

هر دو گوشی به باتری 4000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده اند و با توجه به توان سخت افزاری نزدیک به هم، انتظار می رود شارژدهی باتری مشابهی داشته باشند. با این حال آزمایش باتری پی سی مارک نشان می دهد که هواوی با 16 درصد شارژدهی بیشتر بر سامسونگ غلبه می کند.

سامسونگ گلکسی A50s

در سرعت شارژ شدن گوشی، برتری با سامسونگ است. گلکسی A50s از شارژر 15 واتی بهره می برد که در حدود 2 ساعت گوشی را به طور کامل شارژ می کند. اما هواوی به شارژر 10 واتی مجهز شده که برای شارژ کامل به نیم ساعت زمان بیشتر نیاز دارد.

سخن پایانی

گلکسی A50s

دو میان رده چینی و کره ای رقابت نزدیکی با هم دارند و بسته به نیاز شما هر دو آنها می توانند انتخاب های خوبی باشند. هواوی Y9s طراحی به روز و مدرنی دارد، حسگر اثر انگشت پر سرعت آن در جای عالی تعبیه شده و کیفیت ساخت آن هم به لطف استفاده از شیشه و فلز به سادگی رقیب را کنار می زند؛ اما در عوض وزن بالایی دارد و به خوش دستی گلکسی A50s نیست. گوشی سامسونگ اما نمایشگر امولد با کیفیت تری دارد که در جایگاهی برتر از رقیب چینی قرار می گیرد. علاوه بر این در دست راحت تر می نشیند و کارایی گرافیکی و سرعت شارژ کمی بهتری دارد.

در زمنیه دوربین اما نمی توان برتری مطلق را به یک گوشی داد. دوربین فوق عریض هواوی Y9s کیفیت بالاتری دارد و این گوشی در نور بسیار ضعیف ویدیوهای بهتری ثبت می کند. اگر هم مایل باشید تنظیمات دوربین را به طور دستی تغییر دهید، Y9s با ویژگی های متنوع حالت عکاسی Pro نا امیدتان نمی کند. گلکسی A50s اما دوربین اصلی با کیفیت تری دارد و لرزشگیر تصویر پیشرفته آن هم در ویدیوها به خوبی بر تکان های دست غلبه می کند اما با فعال کردن این قابلیت ویدیوها به طور قابل توجهی تار تر ثبت می شوند. ویدیوهای 60 فریم هواوی Y9s نیز به طور قابل توجهی تار تر از ویدیوهای 30 فریم هستند اما بسیار روان ثبت می شوند. در مورد ویدیوهای 4K گلکسی A50s هم باید گفت که کیفیت متوسطی دارند و در این رزولوشن امکان فعال کردن لرزشگیر تصویر پیشرفته را هم از دست می دهید.

با تمام مواردی که بررسی کردیم می توانیم بگوییم که هر دو این گوشی ها به عنوان یک میان رده می توانند گزینه مناسبی باشند و انتخاب هر یک از آنها به سلیقه و اولویت های شما بستگی دارد.

نکات مثبت هواوی Y9s:

  • نمایشگر بزرگتر و بدون ناچ
  • شارژدهی باتری خوب
  • کیفیت ساخت بالاتر
  • حسگر اثر انگشت سریع
  • دوربین فوق عریض با کیفیت تر
  • کیفیت فیلم برداری بالاتر دوربین اصلی در نور بسیار ضعیف
  • قابلیت های عکاسی پیشرفته با گزینه های متنوع

نکات مثبت گلکسی A50s:

  • نمایشگر امولد با کیفیت
  • ارگونومی و وزن مناسب
  • قابلیت های متنوع رابط کاربری
  • کارایی گرافیکی برتر
  • شارژ سریع تر باتری
  • دوربین اصلی با کیفیت تر
  • لرزشگیر پیشرفته دوربین اصلی

بررسی کامل هواوی Y9s را می توانید در این مطلب بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Hamid Reza
    Hamid Reza | ۴ اسفند ۱۳۹۸

    y9s
    کیفیت ساخت بالایی داره و حس یک گوشی پرمیوم رو بخوبی منتقل میکنه بجز وزن زیاد و دوربین سلفی واقعا ضعیفش ایرادی نمیشه گرفت به این گوشی و بنظرم داشتن صفحه نمایش AMOLED یک مزیت و برتری نیست،وقتی دورتادور گوشی رو پلاستیک بی کیفیتی احاطه کرده

  • peyman57
    peyman57 | ۳ اسفند ۱۳۹۸

    خسته نباشید ولی بهتره کمی به روزتر باشید. لااقل a51 رو انتخاب می کردید (گرچه شبیه a50s هست)

مطالب پیشنهادی