ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آغاز کرونا و تعلیق رویدادها؛ آیا زمان «وبینار» فرا رسیده است؟

با شیوع کرونا در ایران، راهکارهای گوناگونی برای کاهش شیوع این ویروس از سوی مردم و کسب‌وکارها صورت می‌گیرد. راهکارهایی که البته اجرایی شدن آها منجر به ریشه کن شدن ویروس نمی‌شود اما می‌تواند در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

با شیوع کرونا در ایران، راهکارهای گوناگونی برای کاهش شیوع این ویروس از سوی مردم و کسب‌وکارها صورت می‌گیرد. راهکارهایی که البته اجرایی شدن آها منجر به ریشه کن شدن ویروس نمی‌شود اما می‌تواند در کنار رعایت نکات بهداشتی و دیگر موارد، به کم شدن شیوع این ویروس کمک کند؛ برگزاری آنلاین رویدادها و جلسات تیم‌ها و کسب‌وکارها یکی از این موارد است.

«حمیدرضا احمدی» مدیرعامل «ایوند» که در زمینه برگزاری رویدادها فعالیت دارد در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید که بسیاری از رویدادها در حال ثبت نام در ایوند به حالت تعلیق درآمده‌اند و این تصمیم از سوی خود برگزارکنندگان بوده است. به گفته احمدی آنها قصد دارند برگزاری رویدادها را به هفته‌های آتی منتقل نمایند و اجرایی شدن رویدادهای امروز و فردا نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. او در این شرایط برگزاری وبینار را یکی از راه‌های چاره‌های می‌داند و می‌گوید:

«وبینار یا همان سمینار آنلاین و مبتنی بر وب ابزار خاصی می‌خواهد و ما در راستای مسئولیت اجتماعی خود برای برگزارکنندگان وبینار تخفیف ویژه‌ای قائل شدیم و ۵۰ درصد از قیمت ابزار وبینار کاسته‌ایم. وبینار در شرایط فعلی می‌تواند استرس حاکم بر حاضران رویداد را کم کرده و همچنین آنها را از بهره‌مندی اطلاعات رد و بدل شده در رویدادها نیز بی‌نصیب نگذارد.»

احمدی باور دارد حضور در رویدادها تاثیر و دسترسی باکیفیت‌تری خواهد داشت ولی وبینار را در شرایط فعلی یک گزینه ثانویه مناسب است. او تاکید می‌کند که وبینار جلوگیری از سفر و رفت و آمد در شهر را به همراه دارد و شیوع کرونا را می‌تواند کاهش دهد. او اما می‌گوید رویدادهای کوچکتر و ورکشاپ‌ها می‌توانند در شرایط فعلی کماکان به صورت فیزیکی برگزار شوند:

«این رویدادها و کلاس‌های کوچک با رعایت نکات بهداشتی همچنان می‌توانند در این هفته هم رویداد خودشان را برگزار کنند ولی ما در این مرد تصمیم گیری نداریم و پلتفرم هستیم و تصمیم را بر عهده برگزارکننده‌ها و شرکت‌کننده‌ها گذاشتیم، هرچند توصیه‌ها را به آنها می‌کنیم.»

از سوی دیگر «مانوئل اوهانجانیانس» مدیرعامل ایسمینار نیز در گفتگو با دیجیاتو ایجاد وبینار را برای دورکاری و برگزاری جلسات و سمینارها بهترین راه‌حل فعلی برای شرکت‌ها در وضعیت کنونی می‌داند.

اوهانجانیانس با اشاره به این موضوع که کسب‌وکارهای سنتی کمتر به این مسائل علاقه دارند می‌گوید که بازار سنتی هم ناچارا مثل همه امور به این سمت خواهد رفت:

«حضور فیزیکی در کسب‌وکارهای سنتی به خاطر مسائلی قبیل پذیرایی و... مهم است اما موارد زیادی نیز دیده شده که به وبینار و جلسات آنلاین روی آورده‌اند. اما برای جا افتادن هرچه بیشتر باید کسب‌وکارهای فعال در برگزاری وبینار دمویی به آنها از یک وبینار بدهند و اعتمادشان را جلب کنند. در نهایت باید یادمان باشد که کارمندان شرکت‌ها نیز می‌توانند با پیشنهاد خود به مدیران ارشد این مسائل را جا بیندازند و فرهنگ آن را اشاعه بدهند. لایه جوان شرکت‌ها را نباید دست کم گرفت.»

او می‌گوید برگزاری یک سمینار آنلاین بهترین فرصت برای کمک به کاهش شیوع ویروس است و تاکید دارد که برخی رویدادهای فیزیکی کنسل شده در این چند روز به وبینار برگزار کردن روی آورده‌اند. به گفته اوهانجانیانس رویدادهای آنلاین می‌توانند به دلایل مختلفی به جز جلوگیری از شیوع ویروس جایگزین رویدادهای فیزیک بشوند:

«هزینه‌های کمتر رویداد آنلاین که گاه تا سقف ۸۰ درصد کاهش هزینه در پی خواهد داشت دیگر موردی است که در این شرایط اقتصادی باید به آن فکر کرد. همچنین محدودیتی در این بین برای تعداد حضار وجود ندارد و تعداد انبوه افراد بدون نگرانی از شیوع ویروس می‌توانند از اطلاعات یک سمینار بهره مند شده و تعامل بیشتری نیز با سخنران برقرار کنند و در واقع کسب اطلاعات بیشتری خواهند داشت.»

اوهانجانیانس به دیجیاتو می‌گوید که با حذف ایاب ذهاب، خطرهای ابتلا به ویروس کرونا نیز کمتر شده و حضور در یک رویداد آنلاین می‌تواند حتی افراد بیمار را در رویدادها حاضر نماید و آنها را در این مراسم‌ها شرکت دهد، بدون آنکه خطری کسی را تهدید کند.

مدیرعامل ایسمینار اذعان دارد که شبکه‌سازی چهره به چهره جزو معدود فقدان‌های حاکم در ویژگی یک رویداد آنلاین است اما راهکاری نیز برای این موضوع معرفی می‌کند: «شبکه‌های اجتماعی می‌تواند این فقدان را پر کند و با استفاده از آنها فرصت جلسه آنلاین را با جلسه فیزیکی برابر کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی