ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بریتانیا: دولت روسیه مسئول حملات سایبری به سایت‌های گرجستان است

دولت بریتانیا عنوان کرده که مسئولیت حملات سایبری گسترده به بیش از ۲۰۰۰ وب سایت کشور گرجستان در سال گذشته، دولت روسیه است. این ادعا را خود کشور گرجستان و آمریکا نیز تایید می‌کنند، اما ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

دولت بریتانیا عنوان کرده که مسئولیت حملات سایبری گسترده به بیش از ۲۰۰۰ وب سایت کشور گرجستان در سال گذشته، دولت روسیه است. این ادعا را خود کشور گرجستان و آمریکا نیز تایید می‌کنند، اما روسیه آن را از اساس کذب خوانده است.

دولت بریتانیا می‌گوید آژانس امنیتی ارتش روسیه که با نام GRU نیز شناخته می‌شود، مسئول حملات سایبری به دولت گرجستان برای از بین بردن حاکمیت آن‌ها بوده است. وزیر پیشین این کشور نیز اقدامات دولت روسیه را غیر قابل قبول می‌داند. البته بر اساس گزارش‌های رسانه ملی داخلی روسیه به نام RIA، وزیر امور خارجه روسیه هرگونه مشارکتی در این حملات سایبری را رد کرده است.

ارز دیجیتال

با این حال مرکز امنیت ملی سایبری بریتانیا (NCSC) مطمئن است که روسیه در هک وب سایت‌های بی‌شمار کشور گرجستان منجمله سایت رسمی ریاست جمهوری و همچنین سایت رسمی رسانه ملی این کشور نقشی پررنگ داشته است. بر اساس گفته‌های این سازمان، حملات GRU، اولین حملات گسترده سایبری است که از سال ۲۰۱۷ تاکنون سابقه نداشته است. سازمان NCSC عنوان می‌کند که روسیه بارها به دولت‌های همسایه خود حمله کرده که نمونه آن، قطع شبکه برق اوکراین در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ است.

وزیر پیشین کشور گرجستان در این رابطه می‌گوید:

حملات سایبری بی‌پروای GRU علیه دولت و حاکمیت آزاد و مستقل گرجستان، تحت هیچ شرایطی پذیرفته نیست. دولت روسیه انتخابات ساده‌ای دارد: به این حملات خشن خود علیه دولت‌های دیگر ادامه دهد، یا این که به همکاری مسئول تبدیل شود که به قوانین احترام می‌گذارد.

از پیامد‌های هک وب سایت‌های کشور گرجستان می‌توان به تغییر صفحه اصلی آن‌ها به تصویر رئیس جمهور پیشین این کشور به نام میخائیل ساکاشویلی اشاره کرد که در این کشور تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و تابعیت کشور گرجستان نیز از او سلب شده است. در کنار تصویر او، جمله «برخواهم گشت» نوشته شده است. در هر صورت باید دید که آیا روسیه باز هم به حملات سایبری خود ادامه می‌دهد یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی