ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راه‌پیمایی اقلیمی
علمی

مادر گرتا تونبرگ از کودکی سخت و بیماری اوتیسم او می‌گوید

گرتا تونبرگ یکی از معرف‌ترین فعالان محیط زیست است که تقریبا در سراسر این کره خاکی چهره‌ای شناخته شده به حساب می‌آید. اخیرا مادر او از کودکی سخت گرتا و مشکلاتی که با او داشته، ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

گرتا تونبرگ یکی از معرف‌ترین فعالان محیط زیست است که تقریبا در سراسر این کره خاکی چهره‌ای شناخته شده به حساب می‌آید. اخیرا مادر او از کودکی سخت گرتا و مشکلاتی که با او داشته، صحبت کرده است. مادر گرتا می‌گوید او به جایی رسیده بود که حتی غذا هم نمی‌خورد. در ادامه با ما همراه باشید تا سرگذشت این نوجوان جنجالی را کندوکاو کنیم.

مالنا ارنمان (Malena Ernman) مادر گرتا می‌گوید پیش از این که دخترش به یک فعال محیط زیست تبدیل شود، کودکی ساکت بوده که با نوعی از بیماری اوتیسم دست و پنجه نرم می‌کرده است. همچنین خانم ارنمان عنوان می‌کند که دختر او وسواس شدید داشته است. او در این باره توضیح می‌دهد:

او به آرامی در یک تاریکی ترسناکی فرو می‌رفت. پیانو زدن را کنار گذاشت. دیگر نمی‌خندید. صحبت نمی‌کرد و غذا هم نمی‌خورد.

ارنمان که خود خواننده مطرح اورا در سوئد است، به همراه همسرش سوانته تونبرگ (Svante Thunberg) به سختی توانستند با سکوت و غذا نخوردن دختر کوچکشان کنار بیایند. او تعریف می‌کند که گرتا هیچ چیز نمی‌خورد به جز مقدار کمی برنج، آووکادو و گنوچی. او در عرض ۲ ماه بیش از ۱۰ کیلوگرم وزن کم کرد و فاصله کمی با بستری شدن در بیمارستان داشت.

گرتا تونبرگ

ارنمان تعریف می‌کند زمانی که گرتا به مدرسه بازگشت، مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفته و مدرسه هم چندان به این قضیه توجه نمی‌کرده است. بر اساس خاطرات خانم ارنمان که در کتابش چاپ شده، مدرسه گرتا، مشکل را از او می دانسته و هیچ همدردی با خانواده او نکرده بود. با این حال پس از وزن‌گیری مجدد گرتا، روان‌پزشک او اعلام کرد که گرتای جوان از نوعی بیماری اوتیسم و وسواس شدید فکری رنج می‌برد.

با تمام مشکلاتی که گرتا تونبرگ داشت، او توانست خود را به یک فعال محیط زیست خود ساخته تبدیل کند. گرتا ویدیویی از یک جزیره پر شده از پلاستیک در جنوی اقیانوس آرام دید و این ویدیو باعث شد تا مسیر زندگی او عوض شود. فردای آن رز با پلاکاردی به جلوی درب نخست وزیر سوئد رفت و دوستان مدرسه را نیز با خود برد تا راهپیمای بزرگی را آغاز کند.

دیری نکشیدی که دیگر فعالان محیط زیست نیز او را همراهی کردند و جنبش‌های او رفته رفته بیشتر شد تا این که به گرتا تونبرگ فعلی تبدیل شود. شخصی که در سازمان ملل سر بزرگان داد می‌کشد، در مادرید نیم میلیون نفر را به دنبال خود راه می‌اندازد و میلیون‌ها دلار خرج می‌کند تا از یک سمت اقیانوس به سمت دیگر برود و برای محیط زیست و گاز‌های آلاینده فریاد بکشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • afshar123
    afshar123 | ۷ اسفند ۱۳۹۸

    دوزدن کی اخماخ سیز .... طرف با اون همه مشکلات تو زندگیش ... مشکلات شخصی .... خودش رو بیرون کشیده ... رفته کاری رو کرده ک 99 درصد 7.5 میلیار جمعیت کره زمین انجام نمیدن .... کی براش مهمه 50 سال دیگه زمین ب فنا بره .... اما اون با اون همه پولی ک ننه باباش دارن ... میتونست کارای خیلی زیادی دیگه اینجام بده ... مثله همه بچه پولداری ایران .... حالا بگذریم ک چند درصدشون پولاشونو از کجا اوردن .... حالا شایدم بگین ک اونا خوشی زده زیر دلشون ... پولدار بی غمن .... اینجا مشکلات اولیه هست تازه ... قبوله ... ولی باید به این فکر کنیم ک همون کاری ک اون داره میکنه درامد زاست ... خیلیا تو دنیا دارن از یوتیوبر بودن پول درمیارن ... تو همین ایرانم هست .... اونم پول زیاد .... خلاصه ... گرتا کار خوبی داره انجام میده . دمش گرم ... حالا به هر طریقی .... خلاصه ویدیوی ساخته شده جذابیت داشته باشه تا بیننده پیدا کنه.

  • reza
    reza | ۴ اسفند ۱۳۹۸

    کار ندارم کی خوبه یا کی بد ولی از این موضوع که مادرش مشکلات سپری شدهٔ شخصیِ دخترش رو رسانه‌ای کرده اصلاً خوشم نیومد . با این کارِ ناشیانهٔ مادر ، گرتا نشون داده در خانواده هم دست بالا رو داره .

  • Xperia_Sola
    Xperia_Sola | ۴ اسفند ۱۳۹۸

    کم کم داره نشون می ده طرف چه مزخرفی می ده کشته مرده اینم مدرسه هم با این بچه حال نمی کردن
    جالبه هر جا بوده وقتی این بچه پولدارا جایی باهاشون خوب برخورد نمی شه مشکل رو از اونجا می دونن این همه بچه امثال ماها زمانی توی همین مدارس بودن چه جوریه ما باهاشون مشکل نداشتیم ولی این بچه پولدار روانی کم مغز هر جا باهاش خوب برخورد نشه مشکل از اونجاست

    • armin.falahati
      armin.falahati | ۵ اسفند ۱۳۹۸

      دقیقا

  • armin.falahati
    armin.falahati | ۴ اسفند ۱۳۹۸

    مشهورترین dalghak عصر مدرن بدون شک خودشه

مطالب پیشنهادی