ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اکسیژن قابل تنفس
علمی

کشف اکسیژن قابل تنفس در کهکشانی دیگر برای اولین بار در تاریخ

اخترشناسان برای نخستین بار از کشف اکسیژن مولکولی در کهکشانی دیگر خبر دادند. اکسیژن علاوه بر اینکه گاز مورد نیاز برای تنفس انسان ها و حیوانات روی زمین به شمار می رود یکی از رایج ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

اخترشناسان برای نخستین بار از کشف اکسیژن مولکولی در کهکشانی دیگر خبر دادند. اکسیژن علاوه بر اینکه گاز مورد نیاز برای تنفس انسان ها و حیوانات روی زمین به شمار می رود یکی از رایج ترین عناصر در عالم هستی پس از هیدروژن و هلیوم است. به همین خاطر نیز دانشمندان مدت های طولانی باور داشتند این گاز نیز باید به راحتی در دیگر نقاط کیهان وجود داشته باشد اما تلاش ها برای کشف آن راه به جایی نبرد تا اینکه روز گذشته خبر این کشف منتشر شد.

حالا دانشمندان اعلام کرده اند که نشانه های اکسیژن را در کهکشانی به نام Markarian 231 پیدا کرده اند که ۵۶۰ میلیون سال نوری تا زمین فاصله دارد. این کهکشان در خوشه Ursa Major  قرار دارد که پیشتر به خاطر مشاهده یک اختروش روشن در آن مورد توجه گرفته بود؛ اختروش زمانی شکل می گیرد که گاز حول یک سیاهچاله به حرکت در بیاید و شروع به درخشیدن کند.

Markarian 231 علاوه بر اینکه خاستگاه اولین نمونه اکسیژن قابل تنفس در خارج از کهکشان راه شیری محسوب می شود بیشترین مقدار اکسیژن کشف شده در آنسوی منظومه خورشیدی را دارد.

اکسیژن قابل تنفس

اخترشناسان رصدخانه شانگهای در چین با استفاده از تلسکوپ رادیویی مستقر روی زمین موفق به کشف اکسیژن در این کهکشان شده اند.

آنها با استفاده از این تجهیزات تشعشعات دریافتی را با طول موج ۲.۵۲ میلیمتر مشاهده کردند. این در واقع سیگنال منتسب به O2 در شکل قابل تنفسش است و بعد از این اتفاق دانشمندان اعلام کردند که برای نخستین بار موفق به شناسایی اکسیژن مولکولی در خارج از کهکشان راه شیری شدند.

مشاهده اکسیژن موجود در فضا از روی زمین بسیار دشوار است چراکه بسیاری نشانه های آن توسط جو زمین جذب می شوند. کشف جدید نیز تا حدودی به این خاطر امکان پذیر شد که نور مورد نظر همزمان با عبورش از فضا به رنگ قرمز درآمد و در نتیجه با تغییر طول موجش به راحتی از جو عبور کرد.

این گاز به شکلی که برای انسان قابل تنفس باشد در Markarian 231 شناسایی شده با این حال سفر به این کهکشان احتمالا غیرممکن خواهد بود. از سوی دیگر الگوی گازهای موجود در جو شبیه به ظاهر آنها روی زمین نیست و گازهای دیگری که در ترکیبات سیارات وجود دارند باید امکان ورود اکسیژن به داخل ریه انسان و تنفس کردن را بدهند.

در هر حال کشف اخیر دانشمندان چینی روشی بسیار مهم برای شناسایی تعاملات اکسیژن در فضا را فراهم می کند و دانشمندان با بررسی کهکشان یاد شده می توانند اطلاعات بیشتری را در خصوص اکسیژن موجود در سیارات دیگر در اختیارمان قرار دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • masoud.hi
    masoud.hi | ۴ اسفند ۱۳۹۸

    به امید روزی که بتونیم حیات جدیدی پیدا کنیم ?

    • Unconventional_NyTro
      Unconventional_NyTro | ۴ اسفند ۱۳۹۸

      که اونجارو هم به گند بکشیم

مطالب پیشنهادی