ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اگر به داشتن ویروس کرونا مشکوک هستیم باید چکار کنیم؟

بیماری کرونا را باید جدی گرفت؛ جدی‌تر از آنی که نهادهای بهداشتی کشور با آن برخورد می‌کنند و این جدیت را می‌توان از خود شروع کرد؛ با بالا بردن آگاهی در رابطه با کرونا. واقعیت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

بیماری کرونا را باید جدی گرفت؛ جدی‌تر از آنی که نهادهای بهداشتی کشور با آن برخورد می‌کنند و این جدیت را می‌توان از خود شروع کرد؛ با بالا بردن آگاهی در رابطه با کرونا. واقعیت این است که بیماری کرونا در چین باعث قرنطینه شدن چندین شهر به طور کامل شده و این قرنطینه در کشورهایی که موارد بسیار کمتری از ایران در آن مبتلایان وجود داشته‌اند نیز رخ داده و تدابیر امنیتی بسیاری هم در این‌باره لحاظ شده است.

امروز پرسش بسیاری از مردم ایران این است که از کجا بفهمیم دچار این بیماری شده‌ایم و زمانی که متوجه این موضوع شدیم، باید چه کار کنیم و وارد چه پروسه‌ای خواهیم شد؟ یادتان باشد برخی علائم یک سرماخوردگی ساده و کرونا با یکدیگر شباهت دارند و نباید این دو مقوله را با یکدیگر اشتباه گرفت؛ هرچند بین سرماخوردگی و کرونا نیز شباهت‌هایی وجود دارد ولی ویروس جدید علایم کمی متفاوت‌تری از خود نشان می‌دهد که در تصویر زیر می‌توانید آنها را ببینید:

ناگفته نماند این علایم ممکن است ظاهر شوند، اما حتمی نیستند و همچنین برخی از مبتلایان، مدتها ویروس را در بدن دارند اما مشکل بدخیمی برایشان تا مدت‌ها پیش نیامده است چرا که دوران ابتلا به ویروس کرونای جدید تا ۱۴ روز ممکن است طول بکشد. پزشکان می‌گویند در صورت مشاهده علائمی چون سرفه، تب یا تنگی نفس، مردم در خانه بمانند و با مراکز درمانی تماس بگیرند، حتی اگر این علائم خفیف باشند. در این میان تاکید می‌شود که به هیچ‌وجه خودسرانه به سراغ آنتی‌بیوتیک و امثالهم نروید چرا که این داروها تاثیری بر درمان یا کاهش قدرت ویروس کرونا ندارند.

رعایت نکات بهداشت فردی هم با وضعیت عدم موجودی کالاها کار سختی است اما تلاش کنید که بتوانید به الکل و مایع ضد عفونی کننده و پد الکلی دست پیدا کنید؛ وضعیت ماسک فعلا در بازار وخیم است اما اگر بتوانید آن را پیدا کنید (و ترجیحا مدل فیلتردار) خیلی بهتر است.

در وهله اول و با حس کردن این علائم، اولین کار این است که به هیچ وجه خانه را ترک نکنیم؛ مگر آنکه مقصدتان بیمارستان باشد و برای رسیدن به این مقصد، تا حد امکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید. تا جای ممکن، در اتاق خودتان بمانید و با دیگر اعضای خانه کمترین تماس را داشته باشید و اگر می‌توانید از سرویس بهداشتی مجزایی استفاده کنید.

می‌توانید با مسیر یاب نشان و درج عبارت کرونا در بخش جستجوی این مسیریاب بومی، نزدیکترین بیمارستان و یا مرکز درمانی که تست اولیه کرونا در آن انجام شود را پیدا کنید. در کنار نشان، مسیریاب بلد نیز اقدام به نمایش اطلاعات مراکز درمانی که خدمات مربوط به ویروس کرونا را ارائه می‌دهند، کرده است.

اطلاعات مربوط به مراکز درمانی که خدمات مربوط به کرونا ارائه می‌کنند شامل بیمارستان‌های ریفرال، مراکز تست و داروخانه‌ها است. پیشنهاد می‌شود قبل از مراجعه به مرکز با آنها تماس بگیرید و آنها را از آمدن یک مورد مشکوک به کرونا آگاه سازید.

یادتان باشد پیش از اعزام به مرکز درمانی، اگر با دیگران در یک خانه زندگی می‌کنید به آنها بگویید که سطوح مختلف خانه را با استفاده از دستکش یک بار مصرف تمیز کنند. همچنین زباله‌ای که با فرد مشکوک به بیماری کرونا در تماس بوده است باید در یک کیسه پلاستیکی قرار داده شود و بعد از گره زدن در کیسه دیگری گذاشته شود و تمامی البسه فرد باید با احتیاط ضدعفونی و شسته شوند.

بعد از رفتن به مرکز درمانی و رد کردن مراحل تست کرونا (معایناتی که به گفته مسئولین تنها در مراحل پایانی و اطمینان یافتن ابتلای فرد به کرونا کاملا رایگان انجام خواهد شد ولی در مراحل اولیه هزینه آن از بیمار دریافت خواهد شد) باید منتظر پاسخ بمانید.

زمان دریافت پاسخ تست کرونا در کشورهایی چون انگلستان و آمریکا ۲۴ تا ۴۸ ساعته است اما آنطور که مسئولان وزارت بهداشت کشور ما می‌گویند، روند تشخیص ویروس کرونا در ایران زمان بر و ویژه است که باید مراحل خود را طی کند تا بتوان به جواب قطعی رسید و شاید تا سه روز زمان ببرد.

موضوع اینجاست که کیت تشخیص این ویروس در اختیار دو آزمایشگاه ویژه در کشور قرار دارد. یادتان باشد، هیچ آزمایشگاه خصوصی امکان انجام تست کروناویروس جدید را ندارد و هرگونه ادعا در این خصوص کلاهبرداری است.

برای تشخیص این ویروس جدید ابتدا تست برای شناسایی ویروس خانواده کرونا انجام می‌شود، بعد نتیجه با آزمایشی دیگر تائید می‌شود و اگر هر دو تست مثبت بود با تست سوم نوع ویروس کرونا (سارس، مرس یا سارس-کو-۱۹) مشخص می‌شود. تا زمان پاسخ تست ویروس کرونا یا باید خودتان را در منزل شخصی قرنطینه کنید و یا باید تحت نظارت بیمارستان بستری شوید.

ناگفته نماند وزارت بهداشت ایران اعلام کرده که تنها افرادی مورد آزمایش قرار می‌گیرند که علائم آشکار کرونا را داشته باشند و در واقع فردی که علائم و شرح مثبت از ابتلا به این ویروس داشته باشد مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

به گفته مسئولان این وزارتخانه، نمونه تست به یکی از دو آزمایشگاه‌ مرجع کشور ارسال شده و نتیجه به وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی فرستاده می‌شود. مشکل اینجاست که فرایند ارسال تست ممکن است گاهی طول بکشد و در جواب درست آزمایش تاثیر بگذارد، مشکلی که امید می‌رود به زودی با رشد تعداد ازمایشگاه‌های مرجع در کشور حل و فصل شود.

مدت‌زمان زیادی از شیوع بیماری کرونا جدید در دنیا نمی‌گذرد و مثل هر بیماری دیگری، کمی طول می‌کشد تا راهکار درمانی قطعی کرونا پیدا شود. متأسفانه تا آن زمان، گریزی از تلفات و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری نیست، اما می‌توان با در نظر داشتن نکات و موارد احتیاطی‌ نظیر رعایت کامل بهداشت فردی، احتمال ابتلا به بیماری را به حداقل رساند و مهم‌تر از آن، از شیوع بیشتر و همه‌گیرشدن بیماری پیشگیری کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Cwriter
    Cwriter | ۵ اسفند ۱۳۹۸

    از آب گل آلود ماهی گرفتن ینی این! تبلیغ وسط آشفته بازار بزای مسیریاب های ضعیف!! ممنون بابت تکرار اطلاعاتی که خودمون میدونستیم?

  • Verdant illuSioN
    Verdant illuSioN | ۵ اسفند ۱۳۹۸

    سلام و درود فراوان.بسیار ممنون از اطلاع رسانی فوق العاده روشن و عالی شما.
    فقط میتونم دعا کنم هر چه زودتر‌ راه قطعی درمان رو پیدا کنند و همه
    سالم و تندرست به روال قبل برگردند.

مطالب پیشنهادی