ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ویروس کرونا صنعت خودروی چین را فلج کرد؛ افت 92 درصدی فروش در نیمه اول فوریه

با گذشت زمان و انتشار آمارها، آثار بسیار منفی شیوع ویروس کرونا بر صنایع مختلف چین به تدریج نمایان می شود. طبق آماری که اخیرا منتشر شده، در نیمه اول ماه فوریه میزان فروش خودرو ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

با گذشت زمان و انتشار آمارها، آثار بسیار منفی شیوع ویروس کرونا بر صنایع مختلف چین به تدریج نمایان می شود. طبق آماری که اخیرا منتشر شده، در نیمه اول ماه فوریه میزان فروش خودرو در این کشور به اندازه 92 درصد کاهش پیدا کرده که رقم بسیار قابل توجهی است.

در هفته اول فوریه اوضاع بدتر هم بوده، چرا که روزانه فقط 811 دستگاه خودرو در داخل مرزهای چین به فروش رسیده؛ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، این میزان از کاهش 96 درصدی حکایت دارد.

تاثیر ویروس کرونا بر فروش خودروی چین

آنطور که انجمن خودروهای سواری چین اعلام کرده، افت شدید در فروش مدل های نو مقطعی بوده و ناشی از گسترش ویروس کرونا است. بر اساس پیش بینی های این انجمن انتظار می رود با بازگشایی نمایشگاه ها و نمایندگی های فروش، آمار تا حد زیادی بهبود پیدا کند. با این حال کارشناسان معتقدند در شش ماهه نخست امسال میزان فروش خودرو در چین حدود 10 درصد و در پایان سال حدود 5 درصد افت خواهد داشت.

کرونا در دو ماه ژانویه و فوریه ضرری 185 میلیارد دلاری به اقتصاد چین تحمیل کرده است

کوی دونگشو (Cui Dongshu) دبیر کل انجمن خودروهای سواری چین درباره علت افت شدید آمار فروش ماه فوریه گفته در هفته اول تقریبا هیچ فردی در نمایندگی های فروش حضور نداشت و اکثر مردم در خانه های خود مانده بودند. وی افزوده در طول دو هفته اول هم وضعیت کمابیش به همین منوال بود و تعداد بسیار اندکی از نمایندگی ها شروع به کار کردند که آنها هم مشتریان کمی داشتند.

برای مقابله با این شرایط کمپانی جیلی دست به اقدام جالبی زده و سرویس جدید «بدون تماس» را راه اندازی کرده است. با استفاده از این سرویس مشتریان می توانند به طور آنلاین خودروی مورد علاقه خود را سفارش داده و دم در منزل آن را تحویل بگیرند. تسلا، ب ام و و مرسدس بنز نیز روش مشابهی را در پیش گرفته و بر فروش آنلاین تمرکز کرده اند.

تاثیر ویروس کرونا بر فروش خودرو در چین

در حال حاضر مجموعه های تولیدی برخی شرکت ها، مثل نیسان و هوندا، تعطیل شده و با دستور مقامات محلی حداقل تا 11 مارس (21 اسفند) شروع به کار نخواهند کرد.

تعطیلی موقت کارخانه های چین، نه تنها بازار داخلی این کشور را تحت تاثیر قرار داده، بلکه با ایجاد وقفه در زنجیره جهانی تامین قطعات، تولید خودرو در سایر کشورها را نیز با اختلال روبرو کرده است. شاید بدانید که شرکت های چینی نقشی کلیدی در تامین قطعات برخی خودروسازان بزرگ ایفا می کنند.

برای نمونه فیات کرایسلر یکی از خودروسازانی است که برای تولید محصولات خود وابستگی زیادی به قطعات وارد شده از چین دارد. کارخانه این گروه در صربستان اخیرا به دلیل عدم تامین قطعات، مجبور به توقف تولید مدل 500L شده است. کارخانه های جگوار لندرور هم به نظر می رسد با اتمام قطعات موجود در انبار با مشکل مشابهی روبرو خواهند شد.

علاوه بر دو گروه فوق، شرکت تویوتا هم از افت 41 درصدی فروش محصولات خود در ماه ژانویه خبر داده است. خودروساز ژاپنی این افت چشمگیر را به شیوع ویروس کرونا در چین و چند کشور دیگر نسبت می دهد. ناگفته نماند در کشور ما نیز تامین قطعات خودرویی و کالاهای دیجیتال از مبدا چین با مشکلاتی همراه شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی