ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه آنر 9X و سامسونگ گلکسی A50s [تماشا کنید]

تا یکی دو سال قبل برای تجربه عکاسی لذت بخش، چاره ای جز پرداخت هزینه بالا و خرید گوشی پرچمدار نداشتید اما حالا میان رده ها هم دوربین چندگانه با سنسورهای باکیفیت دارند، هرچند قیمت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

تا یکی دو سال قبل برای تجربه عکاسی لذت بخش، چاره ای جز پرداخت هزینه بالا و خرید گوشی پرچمدار نداشتید اما حالا میان رده ها هم دوربین چندگانه با سنسورهای باکیفیت دارند، هرچند قیمت میان رده ها به پرچمداران دو سال قبل رسیده. عصر هم که عصر عکاسی و تولید محتواست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم دو گوشی میان رده با دوربین های حرفه ای را با یکدیگر مقایسه کنیم: آنر 9X و سامسونگ گلکسی A50s که در زمان نگارش این مطلب به ترتیب حدود 3.7 و 4.1 میلیون تومان قیمت دارند.

ابتدا بیایید نگاهی به مشخصات این دو گوشی بیندازیم:

آنر 9X

گلکسی A50s

اندازه نمایشگر

6.59 اینچ

6.4 اینچ

نوع صفحه

IPS LCD

سوپر امولد

جنس بدنه

پلاستیک

پلاستیک

وزن

196.8 گرم

169 گرم

چیپست

Kirin 710F

اگزینوس 9611

ظرفیت حافظه رم

6 گیگابایت

6 گیگابایت

ظرفیت حافظه داخلی

128 گیگابایت

128 گیگابایت

دوربین اصلی

سه‌گانه 2+8+48 مگاپیکسلی

سه‌گانه 5+8+48 مگاپیکسلی

دوربین سلفی

16 مگاپیکسلی پاپ‌آپ

32 مگاپیکسلی

ظرفیت باتری

4000 میلی‌آمپر ساعت

4000 میلی‌آمپر ساعت

همان طور که می بینید مشخصات اصلی این دو گوشی بسیار نزدیک به هم است و اختلاف قیمت اندکی با هم دارند. در ادامه با نقاط قوت و ضعف این دو گوشی آشنا می شویم.

بررسی ویدیویی

طراحی

آنر 9X و گلکسی A50s از گوشی های زیبا، باکیفیت و خوش ساخت بازار هستند که البته تفاوت هایی نیز با هم دارند. آنر از فریم آلومینیومی استفاده کرده که بسیار مقاوم تر از فریم پلاستیکی گلکسی A50s به نظر می رسد و حس بهتری به شما می دهد. پلاستیک پشت بدنه هر دو گوشی هم کیفیت خوبی دارد، هرچند با اندکی فشار فرو می رود.

آنر از طرح X شکل در پشت بدنه استفاده کرده که با تابش نور، به زیبایی می درخشد و نگاه ها را به خود خیره می کند. سامسونگ هم با استفاده از سه خط، پشت بدنه را به 5 قسمت نامساوی تقسیم کرده که نور را به شکل متفاوتی بازتاب و جذابی می دهند. در مجموع طراحی آنر 9X جوان پسند تر و طراحی گلکسی A50s شیک تر است. گوشی آنر در رنگ های آبی و مشکی، و گوشی سامسونگ در رنگ های مشکی، سفید، سبز و ارغوانی به فروش می رسند، یعنی برای خرید گلکسی A50s گزینه های متنوع تری پیش رو دارید.

از نمای روبرو، نمایشگر تمام صفحه و بدون ناچ آنر 9X خودنمایی می کند که به لطف مکانیسم پاپ آپ دوربین سلفی میسر شده است. در مقابل، گلکسی A50s از ناچ قطره ای بهره می برد که میزبان دوربین سلفی است. البته همچنان شاهد حاشیه های نه چندان باریک اطراف نمایشگر هر دو گوشی، به خصوص لبه پایینی هستیم و نسبت نمایشگر به بدنه در آنها نزدیک به 85 درصد است.

گلکسی A50s به خاطر وزن کمتر و ابعاد کوچک تر، ارگونومی بهتری هم دارد. آنر 9X حدود 28 گرم سنگین تر، 5 میلیمتر بلندتر و 1.1 میلیمتر ضخیم تر است. بنابراین اگر گوشی خوش دست تری می خواهید، گلکسی A50s گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

از جمله تفاوت های دیگر این دو گوشی، نوع حسگر اثر انگشت آنهاست. آنر 9X از حسگر فوق سریع فیزیکی در پشت بدنه استفاده کرده اما گلکسی A50s به حسگر اپتیکال زیر نمایشگر مجهز شده که طبق تجربه، سرعت و دقت پایینی دارد.

نمایشگر

سری گلکسی A را همیشه با نمایشگرهای باکیفیت می شناختیم. گلکسی A50s هم مثل نسل قبل از صفحه سوپر امولد 6.4 اینچی با نسبت تصویر 19.5:9 و رزولوشن تمام اچ دی (2340×1080 پیکسل) بهره می برد. در مقابل آنر 9X به صفحه 6.59 اینچی IPS با نسبت تصویر و رزولوشن یکسان مجهز شده. بنابراین تراکم پیکسلی گلکسی A50s اندکی بیشتر از رقیبش است (403 در برابر 391 پیکسل در هر اینچ).

نمایشگر سوپر امولد گلکسی A50s با کنتراست بی نهایت و غنای رنگ فوق العاده، همه چیز را جذاب و چشم نواز نشان می دهد. نمایشگر آنر 9X اگرچه یکی از بهترین نمونه ها در دنیای میان رده است و به خودی خود نقصی ندارد، ولی در کنار گلکسی A50s رنگ می بازد.

حداکثر روشنایی نمایشگر گلکسی A50s هم کمی بیشتر از آنر 9X است و اگر در محیط بسیار پرنور قرار بگیرید، محتویات صفحه این گوشی را راحت تر می بینید. تنها دو ایراد به این گوشی وارد است: یکی حضور ناچ که در زمان اجرای بازی یا تماشای فیلم کمی مزاحمت ایجاد می کند و دیگری، تغییر رنگ سفید به آبی یا سبز در زوایای مختلف.

نرم افزار و رابط کاربری

آنر 9X و گلکسی A50s به اندروید 9 مجهز هستند که اولی با رابط کاربری EMUI 9.1 و دومی با One UI 1.5 همراه شده است. تاریخ به روز رسانی امنیتی این دو گوشی هم به ترتیب به دسامبر و نوامبر 2019 بر می گردد. هنوز خبر موثقی در مورد زمان بندی آپدیت این دو گوشی به اندروید 10 منتشر نشده است.

رابط کاربری EMUI امکانات متعددی با قابلیت شخصی سازی گسترده در اختیار شما می گذارد. تم ها و تصاویر پس زمینه آفلاین این گوشی معمولاً تمام سلیقه ها را پوشش می دهند اما با مراجعه به اپلیکیشن Themes به مجموعه عظیمی از تم ها دسترسی خواهید داشت. همچنین می توانید به جای دکمه های ناوبری مجازی، ژست های حرکتی را از منوی تنظیمات فعال کنید.

در رابط کاربری One UI 1.5 هم شاهد امکانات و قابلیت های شخصی سازی خوبی هستیم. گلکسی استور کلکسیونی از تم ها و تصاویر پس زمینه را در اختیار شما می گذارد. سامسونگ همچنین ژست های حرکتی مخصوص خودش را جایگزین دکمه های مجازی کرده است.

در این بخش می توان به سه مورد برتری رابط کاربری سامسونگ اشاره کرد. اولی حالت تاریک یا Night Mode است که برای بعضی از کاربران اهمیت زیادی دارد؛ دومی قابلیت نمایشگر همیشه روشن است که به لطف صفحه امولد محقق شده است؛ و نهایتاً قابلیت قفل گشایی با تشخیص چهره که در آنر 9X به خاطر طراحی پاپ آپ دوربین سلفی حذف شده است.

سخت افزار

آنر 9X با چیپست Kirin 710F وارد بازار جهانی شده که چندان جدید نیست و در بسیاری از گوشی های هواوی و آنر به کار رفته است. گلکسی A50s هم از چیپست اگزینوس 9611 بهره می برد که به مراتب جدیدتر است. در  ادامه مشخصات سخت افزاری این دو گوشی را می بینید:

آنر 9X گلکسی A50s
چیپست Kirin 710F (12 نانومتری) اگزینوس 9611 (10 نانومتری)
پردازنده اصلی هشت هسته‌ای

- 4 هسته 2.2 گیگاهرتزی A73

- 4 هسته 1.7 گیگاهرتزی A53

هشت هسته‌ای

- 4 هسته 2.3 گیگاهرتزی A73

- 4 هسته 1.7 گیگاهرتزی A53

پردازشگر گرافیکی Mali-G51 MP4 Mali-G72 MP3
ظرفیت حافظه رم 6 گیگابایت 6 گیگابایت
ظرفیت حافظه داخلی 128 گیگابایت 128 گیگابایت
ظرفیت باتری 4000 میلی‌آمپر ساعت 4000 میلی‌آمپر ساعت

همان طور که می بینید سخت افزار این دو گوشی روی کاغذ بسیار نزدیک به هم است و انتظار می رود کارآیی مشابهی هم داشته باشند. برای ارزیابی این موضوع از نرم افزارهای معتبر بنچمارک یعنی آنتوتو، گیکبنچ 4 و 5، پی سی مارک و تری دی مارک استفاده می کنیم.

نتایج به دست آمده توسط آنر 9X و سامسونگ گلکسی A50s در تست های آنتوتو، گیکبنچ 4، گیکبنچ 5 و پی سی مارک را در ادامه می بینید:

نتایج بنچمارک آنر 9X
نتایج بنچمارک گلکسی A50s

همان طور که می بینید در تست آنتوتو به عنوان یکی از جامع ترین تست های کارآیی موبایل، گلکسی A50s حدود 4 درصد بهتر از آنر 9X عمل می کند. گیکبنچ توان پردازشگر اصلی را می سنجد و می بینید در حالت تک هسته ای، گلکسی A50s حدود 10 درصد قوی تر از آنر 9X است. البته با توجه به اختلاف 0.1 گیگاهرتزی سرعت هسته های پرقدرت A73، اختلاف عملکرد دو گوشی کمی بیشتر از انتظار است. در حالت چندهسته ای اما آنر 9X اندکی بهتر عمل می کند که باز هم انتظارش را نداشتیم. نهایتاً در تست پی سی مارک هم آنر 9X برتری نه چندان محسوسی به گلکسی A50s دارد.

نتایج فوق نشان می دهند کارآیی سخت افزار اصلی آنر 9X و گلکسی A50 تقریباً در یک سطح است و هر دو گوشی می توانند اکثر اپ ها و بازی های روز را اجرا کنند. البته آنر 9X گزینه ای به نام پرفورمنس مود دارد که پس از فعال کردنش، کارآیی دستگاه چند درصدی بهتر می شود. نتایج بنچمارک آنر 9X در حالت پرفورمنس را در زیر می بینید:

نتایج بنچمارک آنر 9X در حالت پرفورمنس

در حالت پرفورمنس، آنر 9X در تست های آنتوتو و پی سی مارک به ترتیب 3 و 24 درصد بهتر از گلکسی A50s عمل می کند اما اگر مدت زمان طولانی از آن استفاده کنید، دمای گوشی تا حدودی افزایش یافته و شارژدهی هم کمتر خواهد شد.

اپلیکیشن تری دی مارک یکی از بهترین گزینه ها برای تست کارآیی گرافیکی موبایل محسوب می شود. نتایج بنچمارک آنر 9X و گلکسی A50s با این برنامه را در زیر می بینید:

نتایج بنچمارک گرافیکی آنر 9X
نتایج بنچمارک گرافیکی گلکسی A50s

در چهار تست مختلف تری دی مارک می بینیم پردازشگر گرافیکی جدید Mali-G72 MP3 با وجود یک هسته کمتر، عملکرد بهتری نسبت به Mali-G51 MP4 دارد. گلکسی A50s در این تست ها به طور میانگین 40 درصد بهتر از آنر 9X عمل می کند. فعال کردن حالت پرفورمنس اندکی اوضاع را بهبود می دهد ولی باز هم اختلاف کارآیی گرافیکی گلکسی A50s و آنر 9X حدود 28 درصد است.

نتایج بنچمارک گرافیکی آنر 9X در حالت پرفورمنس

البته ما بازی هایی مثل آسفالت 9، شدوفایت 3، ریل ریسینگ 3 و وکتور 2 را روی هر دو گوشی اجرا کردیم و نتیجه کاملاً رضایتبخش بود، یعنی هم آنر 9X و هم گلکسی A50s توانستند این بازی ها را بدون لگ اجرا کنند. در مورد کارآیی آنر 9X در حوزه گیمینگ می توانید این مطلب را در ویجیاتو بخوانید. آنر 9X همچنین قابلیتی به نام GPU Turbo 3.0 دارد که اجرای برخی عناوین محبوب مثل فورتنایت را در این گوشی بهبود می بخشد. توضیحات بیشتر در مورد این قابلیت و همچنین لیست عناوین پشتیبانی شده در GPU Turbo 3.0 را می توانید اینجا ببینید.

پخش صدا

کیفیت پخش صدای هر دو گوشی در حدیست که از میان رده ها انتظار داریم. آنر 9X از نظر بلندی صدا کمی بهتر از رقیبش است و خروجی هدفون نسبتاً قوی تری دارد، اما نه در حدی که بتوان آن را مزیت رقابتی دانست. کیفیت تنها اسپیکر هر دو گوشی هم تا ولوم 50 درصد کاملاً مطلوب است اما بیشتر از آن شاهد اضافه شدن اعوجاج و نویز هستیم. خوشبختانه هر دو گوشی به درگاه هدفون مجهز شده اند.

دوربین

آنر 9X و سامسونگ گلکسی A50s در بخش دوربین شباهت های فراوانی دارند. دو میان رده جدید از دوربین اصلی سه گانه با ترکیب نسبتاً مشابه بهره می برند. در جدول زیر مشخصات دوربین های این دو گوشی با هم مقایسه شده اند:

گلکسی A50s

رابط کاربری

رابط کاربری هر دو گوشی طراحی کلی مشابهی دارند؛ یک نوار برای انتخاب حالت های عکاسی در پایین در نظر گرفته شده و تنظیمات هر بخش هم در بالا قرار گرفته اند. ابتدا به رابط کاربری آنر می پردازیم.

در پایین رابط کاربری آنر، گزینه های فوتو و ویدیو، موارد دیگری از جمله Aperture (برای تغییر گشودگی دیافراگم لنز به طور مجازی)، نایت، پرتره و More در دسترس هستند. اگر بخواهید از قابلیت های اضافه تری از جمله HDR، پانوراما، تایم لپس و حالت حرفه ای (پرو) استفاده کنید باید به بخش More بروید. مزیت این بخش این است که گزینه های عمدتاً کم کاربرد تر در آن قرار گرفته اند اما ترجیح می دادیم گزینه HDR در صفحه اصلی قرار می گرفت تا دسترسی راحت تری به آن داشتیم.

گلکسی A50s
رابط کاربری آنر 9X

هنگامی که حالت های مختلف عکاسی یا فیلم برداری را انتخاب می کنید، در بالا گزینه هایی از جمله فلاش، فعال کردن هوش مصنوعی، تنظیمات اصلی و ... نمایش داده می شوند. در حالت های عکاسی و فیلم برداری هم در حاشیه سمت راست گزینه سوییچ بین دوربین اصلی و فوق عریض نمایش داده می شود، البته اگر گوشی را افقی نگه دارید زوم به پایین صفحه منتقل می شود. با نگه داشتن انگشت روی این بخش می توانید بین 0.6 تا 6 برابر زوم کنید. در کل باید گفت که رابط کاربری طراحی مناسبی دارد و به راحتی به کار با آن عادت می کنید.

رابط کاربری سامسونگ هم در کل طراحی مشابهی دارد؛ با این حال بر خلاف اپ دوربین آنر 9X می توانید گزینه های اصلی که در پایین در دسترس دارید را به راحتی مخفی کنید یا ترتیب آنها را تغییر دهید. در نوار بالای رابط کاربری سامسونگ اما گزینه های بیشتری پیش رویتان قرار دارد. بسته به حالت عکاسی یا فیلم برداری انتخابی، از این بخش می توان گزینه های اضافه تر (نسبت به آنر 9X) از جمله تایمر، نسبت تصویر و فیلترهای عکاسی را اعمال کرد. رابط کاربری سامسونگ اکثر گزینه های مهم را در دسترس‌تان قرار می دهد اما آنر تلاش کرده از شلوغ کردن بیش از اندازه این بخش خودداری کند و برخی گزینه ها را به جای نوار بالایی در بخش تنظیمات قرار دهد.

گلکسی A50s
رابط کاربری سامسونگ گلکسی A50s

مهمترین تفاوت های رابط کاربری، زوم، نحوه استفاده از HDR و بخش حرفه ای (Pro) هستند. سامسونگ بر خلاف آنر، مکان گزینه های زوم را تغییر نمی دهد و هم در حالت افقی و هم عمودی جایگاه این بخش ثابت است.

نحوه استفاده از قابلیت HDR در دو گوشی هم متفاوت است. آنر این قابلیت را در بخش جداگانه More در اختیارتان می گذارد اما سامسونگ روش کاملاً متفاوتی را در پیش گرفته. در گلکسی A50s برای فعال کردن HDR باید به تنظیمات دوربین بروید و یکی از گزینه های همیشه روشن (Always apply) یا اعمال در صورت نیاز یا به عبارتی هوشمند (Apply when needed) را انتخاب کنید. آنر اما فاقد قابلیت فعال شدن هوشمند HDR است. در آزمایش های ما گلکسی A50s با قابلیت فعال شدن هوشمند HDR تا حدودی محافظه کار عمل کرد و تنها در برخی شرایط محدود به طور خودکار عکس های HDR گرفت. این که راهکار ساده و با دسترسی آسان آنر بهتر است یا راهکار پیشرفته تر سامسونگ، کاملاً به سلیقه کاربر بستگی دارد.

تفاوت مهم دیگر، در بخش حرفه ای (Pro) دوربین ها است. هر دو گوشی قابلیت تنظیم وایت بالانس، نوع نور سنجی، ISO و نوردهی را در اختیارتان قرار می دهد. اما آنر 9X گزینه های مهم سرعت شاتر و فوکوس (خودکار لحظه ای، خودکار مداوم و دستی) را هم در نظر گرفته است.

در کل باید گفت که رابط کاربری هر دو گوشی طراحی قابل قبولی دارند و کار با هر دو آنها ساده است. سامسونگ گزینه های متعددی را در صفحه اصلی در اختیارتان می گذارد که ممکن است تمرکز برخی از کاربران را بر هم بزند و گیج کننده باشد. از سوی دیگر آنر رابط کاربری خلوت و ساده تر را طراحی کرده که برای گزینه های بیشتر مجبورتان می کند به بخش تنظیمات بروید. اما محدودیت های بخش پرو گلکسی A50s، بخشی است که به سادگی نمی توان از آن گذشت.

مقایسه دوربین اصلی

در بررسی دوربین اصلی، رزولوشن هر دو گوشی را روی 12 مگاپیکسل پیش فرض تنظیم کرده ایم. علاوه بر این قابلیت هوش مصنوعی هر دو، فعال است تا صحنه ها به طور خودکار تشخیص داده شوند.

مقایسه را با عکسی پر رنگ و لعاب شروع می کنیم که در عین حال آسمان صبح را هم شامل می شود. عکس زیر بسیاری از تفاوت های دوربین اصلی دو گوشی را مشخص می کند.

image

گلکسی A50s در مقایسه با آنر 9X رنگ ها را طبیعی تر ثبت کرده اما سایه ها در آنر 9X متعادل تر هستند. در میانه بالایی عکس گلکسی A50s یک شعاع نوری (flare) قابل توجه به چشم می خورد در حالی که در آنر 9X چنین مشکلی دیده نمی شود. اگر به گوشه های پایین تصویر توجه کنید متوجه می شوید که کیفیت تصویر در این بخش در گلکسی A50s به میزان قابل توجهی بالاتر است. در کل می توان گفت رقابت در این تصویر نزدیک است با این حال گلکسی A50 به دلیل رنگ های زنده تر، در کل تصویر دلپذیر تری ثبت کرده است.

image

در شرایط نوری چالش برانگیز، دوربین گلکسی A50s آسمان را طبیعی تر به تصویر کشیده است. علاوه بر این رنگ ها را نزدیک تر به واقعیت ثبت کرده، در حالی که در عکس آنر 9X رنگ ها به طور غیر طبیعی گرم تر هستند. سایه ها (به ویژه در پله های پایین سمت راست) در آنر 9X با جزئیات بیشتر ثبت شده اند اما در گلکسی A50s تا حدودی محو هستند. در عکس های هر دو دوربین هم یک فلر کوچک (زیر اسب) به چشم می خورد.

image

در عکس بالا آنر 9X فضای داخل را روشن تر ثبت کرده اما در عوض فضای بیرون و آسمان به شدت پر نور هستند. گلکسی A50s اما برعکس عمل کرده؛ فضای داخلیِ تاریک تر ولی فضای بیرونی و آسمان طبیعی تر. اما نکته دیگر، دمای رنگ طبیعی تر گوشی سامسونگ است در حالی که آنر 9X به طور غیر طبیعی رنگ ها را گرم تر کرده. از مشکلات گلکسی A50s کاهش روشنایی در گوشه های عکس (Vignette) است؛ در حالی که در آنر 9X چنین اشکالی دیده نمی شود. در این تصویر هر یک از دو گوشی اشکالات خاص خود را دارند اما تصویر گلکسی A50s بیشتر به واقعیت نزدیک است.

در شب یا نور ضعیف کیفیت دوربین اصلی هر دو گوشی به شدت افت می کند. در عکس های شب، رزولوشن دوربین اصلی هر دو گوشی را روی 12 مگاپیکسل (پیشنهاد شده توسط اپ دوربین) تنظیم کرده ایم و قابلیت هوش مصنوعی فعال است.

image

در منظره بالا هر دو دوربین ها شعاع و هاله های نوری متعددی را ثبت کرده اند اما در آنر 9X شرایط از این نظر بهتر است. گلکسی A50s جزئیات چمن ها را بهتر ثبت کرده است ولی در عوض در بخش های تاریک نویز بیشتری به چشم می خورد. در کل باید گفت که در شب و شرایط چالش بر انگیز دوربین اصلی هیچ یک از دو گوشی عملکرد قابل قبولی ندارد.

image

در عکس های بالا آنر 9X در نمایش رنگ ها زیاده روی کرده و قسمت های متعددی از عکس آبرنگی به نظر می رسد. گلکسی A50s اما با اختلاف فراوان عکس هایی ثبت کرده که علی‌رغم رنگ های نه چندان زیبا و تا حدودی تار و با نویز بیشتر، اما از نظر نور بسیار متعادل تر است.

هر دو موبایل به فلش LED مجهز شده اند اما سامسونگ اجازه استفاده از فلاش با دوربین فوق عریض را به شما نمی دهد؛ موضوعی که البته اهمیت چندانی هم ندارد.

image

زمانی که از فلش استفاده می کنید، گلکسی A50s سوژه های نزدیک به دوربین را به شدت روشن می کند. علاوه بر این وضوح عکس آنر 9X بالاتر از رقیب است. در این شرایط می توان گفت که حاصل کار آنر 9X به مراتب کیفیت کلی بالاتری دارد.

در تصویر زیر کراپ 100 درصد دوربین های اصلی با رزولوشن 12 مگاپیکسلی را مشاهده می کنید. تفاوت های دو گوشی در این تصویر بسیار اندک است.

image
مقایسه دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض هر دو گوشی توانایی عکس برداری با رزولوشن 8 مگاپیکسل را دارند اما تفاوت هایی هم در خروجی آنها به چشم می خورد از جمله اعوجاج شدید در گلکسی A50s و تصویر کمی کراپ شده در آنر 9X.

image

تفاوت شدید اعوجاج در عکس بالا مشخص است. گلکسی A50s زاویه دید بازتری را ثبت می کند اما از سوی دیگر آنر 9X اعوجاج را به میزان قابل قبولی بهبود می دهد، البته به قیمت کراپ شدن تصویر نهایی. علاوه بر این تصویر ثبت شده با گوشی آنر دقت رنگ پایین تر ولی دقت جزئیات بالاتری دارد.

image

در دو عکس بالا نور سنجی و فوکوس بر اساس چهره زورو انجام شده است. در اینجا گشودگی دیافراگم اندکی بهتر آنر 9X خود را نشان می دهد و عکس گرفته شده با این دوربین روشنایی بهتری دارد. علاوه بر این جزئیات بهتر ثبت شده اند اما در عوض نویز عکس ها بیشتر از گلکسی A50s است.

مشابه بیشتر گوشی های میان رده، در نور ضعیف به هیچ وجه نمی توان روی دوربین فوق عریض این دو گوشی حساب کرد. هر دو گوشی عکس هایی تار، با نویز بالا و فاقد جزئیات ثبت کرده اند. با این حال گلکسی A50s عکس بهتری گرفته است.

image

در کراپ عکس های دوربین فوق عریض، تفاوت ها قابل توجه است. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید آنر 9X عکس واضح تری را ثبت کرده است و در گلکسی A50s شاهد آبرنگی شدن تصاویر هستیم.

گلکسی A50s

مقایسه دوربین سلفی

دوربین های سلفی این دو میان رده تفاوت های قابل توجهی با هم دارند. گلکسی A50s به حسگر 32 مگاپیکسلی با پیکسل های 0.8 میکرونی و با گشودگی دیافراگم f2.0 مجهز شده است. آنر 9X اما حسگر 16 مگاپیکسلی با پیکسل های بزرگتر یک میکرونی و با گشودگی دیافراگم f2.2 دارد.

گلکسی A50s علاوه بر امکان تغییر نسبت عکس ها، قابلیتی شبیه به زوم را نیز در اختیارتان می گذارد که البته از نظر ما چندان هم کاربردی نیست. برای مقایسه، با هر دو گوشی با نسبت 4 به 3 عکاسی کردیم. در این شرایط، به طور پیش فرض گوشی سامسونگ با رزولوشن 12 مگاپیکسلی و گوشی آنر با رزولوشن 16 مگاپیکسلی عکس می گیرد.

image

در محیط داخلی عکس های آنر 9X با رنگ های سرد و نویز بیشتر از رقیب ثبت می شوند. گلکسی A50s از این نظر در تعادل بهتری قرار دارد و علاوه بر این کیفیت چهره فوکوس شده نزدیک دوربین بهتر ثبت شده است اما در عوض اعوجاج بیشتری در عکس به چشم می خورد. در ادامه مقایسه ای از عکس دوربین سلفی در فضای خارجی را مشاهده می کنید.

image

آنر 9X در این مقایسه، رنگ های سرد تر اما نزدیک تر به واقعیت ثبت کرده. اما در عین حال رنگ های سامسونگ بیش از حد زنده هستند و حتی رنگ سبزآبی لباس، به آبی تغییر داده شده است. نکته دیگر شعاع نوری قابل توجهی است که در پایین عکس آنر 9X به چشم می خورد. در این عکس در کل می توان برتری را از آن گلکسی A50s دانست.

مقایسه قابلیت های جانبی دو گوشی

یکی از قابلیت های مهم دو گوشی که می توان در شرایط نوری ضعیف روی آن حساب کرد، نایت مود است.

image

در عکس نایت مود بالا هم مشابه با حالت فوتو، عکس های گلکسی A50s به شدت روشن تر هستند. سایه زیر صندلی سمت چپ در A50s بهتر از آنر 9X ثبت شده اما در عوض نویز بیشتر است و جزئیات برخی قسمت ها از جمله سطل چوبی سمت راست، کمتر به نظر می رسد. در کل باید گفت که عکس های هر دو دوربین آبرنگی هستند اما خروجی دوربین آنر 9X، بیشتر به یک عکس شبانه شباهت دارد.

ثبت عکس های بوکه و پرتره از دیگر قابلیت های دو گوشی است. سامسونگ و آنر دو روش کاملاً متفاوت را در این زمینه در پیش گرفته اند. سامسونگ با «Live focus» امکان تنظیم گشودگی دیافراگم (حتی پس از ثبت عکس) را به شما می دهد؛ قابلیتی که بسیار ارزشمند است. آنر اما دو بخش جداگانه را برای این ویژگی در نظر گرفته: «Portrait» و «Aperture». در حالت پرتره می توانید سطح زیبایی چهره و نیز شکل افکت های نوری پس زمینه (از جمله دایره ای، بادامی، قلب و ...) را انتخاب کنید. علاوه بر این امکان تنظیم میزان محو شدن پس زمینه را دارید. اما اگر قصد ثبت عکس های بوکه از اشیاء دیگر را داشته باشید باید گزینه عکاسی «Aperture» را انتخاب کنید که امکان تغییر گشودگی دیافراگم به طور مجازی را در اختیار شما قرار می دهد.

image

در عکس های بالا (دوربین سلفی)، گوشی سامسونگ با استفاده از قابلیت لایو فوکوس عکس گرفته و عکس آنر 9X با استفاده از حالت پرتره ثبت شده است. سوژه اصلی در هر دو گوشی به طور قابل قبول از پس زمینه تفکیک شده اما در بخش های دیگر، تصویر آنر 9X خطای قابل توجهی دارد. در ادامه عکس دوربین سلفی در نور ضعیف را بررسی می کنیم.

image

در این مقایسه، دوربین گلکسی A50s (به ویژه در درخت پس زمینه) جزئیات بیشتری را ثبت کرده، با این حال عکس های هر دو دوربین کیفیت کلی پایینی دارد. نکته دیگر تفاوت قابل توجه دمای رنگ دو گوشی است. گلکسی A50s رنگ های به شدت گرم و آنر 9X رنگ های سردی را ثبت کرده است.

image

کیفیت بوکه های دو گوشی بسیار به هم نزدیک هستند. در این تصویر فوکوس روی اسپایدر است. در آنر 9X معمولاً تصاویر روشن تر ثبت می شوند اما گاه (مشابه میانه بالایی تصویر)، نورهای مصنوعی به چشم می خورند. علاوه بر این آنر 9X برخی از سوژه های عقبی را در مقایسه با سوژه های جلویی، کمی غیر منطقی و بیش از حد تار می کند.

یکی از تفاوت های عمده دو گوشی در قابلیت ها و کیفیت فیلم برداری دوربین اصلی است. حسگر 48 مگاپیکسلی هر دو گوشی توانایی فیلم برداری 1080p و 30 فریم بر ثانیه را دارد. آنر 9X همچنین می تواند با کیفیت 1080Pو 60 فریم بر ثانیه فیلم برداری کند. ویدیوهای 60 فریم بر ثانیه این گوشی روان ثبت می شوند اما به طور محسوسی نسبت به ویدیوهای 30 فریم، تار هستند. گلکسی A50s توانایی ثبت ویدیوهای 1080p و 60 فریم بر ثانیه را ندارد اما در عوض از ویژگی ثبت ویدیوهای 4K و 30 فریم بر ثانیه (با کیفیت متوسط) بهره می برد.

مهمترین برتری گلکسی A50s در زمینه فیلم برداری، مجهز شدن به لرزشگیر پیشرفته دوربین اصلی (غیر قابل استفاده در ویدیوهای 4K) است که عملکرد بسیار خوبی هم دارد. با این حال با فعال کردن این ویژگی، ویدیوها به میزان قابل توجهی تار می شوند. به همین دلیل باید بین دو گزینه کیفیت بهتر ولی با لرزش، یا ویدیویی تار اما کم لرزش یکی را انتخاب کنید. در کل باید گفت که کیفیت ویدیوهای 1080p و 30 فریم بر ثانیه دوربین های اصلی دو گوشی در نور مناسب بسیار نزدیک به هم هستند اما در نور بسیار کم، شرایط به نفع آنر 9X تغییر می کند. ویدیوهای آنر بسیار روشن تر به نظر می رسند، در حالی که ویدیوهای گلکسی A50s در این شرایط شدیداً تاریک و تقریباً غیر قابل استفاده هستند.

باتری و شارژ

توان سخت افزاری آنر 9X و گلکسی A50s تقریباً نزدیک به هم است و هر دو به باتری 4000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده اند، اما نتیجه تست باتری این دو گوشی با اپلیکیشن پی سی مارک در شرایط مشابه، نشان می دهد میان رده چینی حدود 24 درصد شارژدهی بیشتری دارد.

چیپست گلکسی A50s با فناوری 10 نانومتری ساخته و انتظار می رود در مقایسه با چیپست 12 نانومتری آنر 9X بهینه تر عمل کند، اما در عمل می بینیم آنر توانسته شارژدهی بیشتری داشته باشد. در مورد سرعت شارژ اما وضعیت متفاوتی داریم. گلکسی A50s با فست شارژر 15 واتی همراهش طی حدود 2 ساعت به طور کامل شارژ می شود، اما آنر 9X با شارژر 10 واتی به حدود نیم ساعت بیشتر برای فول شارژ شدن نیاز دارد.

جمع بندی

آنر 9X و گلکسی A50s به خوبی می توانند انتظارات شما را از یک میان رده پریمیوم برآورده کنند. با این حال هرکدام نسبت به دیگری مزایایی دارند. مثلاً میان رده چینی از بدنه باکیفیت تری بهره می برد، صفحه بزرگ و بدون ناچ دارد و دوربین سلفی آن، حس و حال مدرن تری را به شما منتقل می کند. از آن طرف گلکسی A50s به مراتب خوش دست تر و سبک تر است و ارگونومی بهتری دارد و نمایشگر سوپر امولد با رنگ های چشم نوازش نگاه ها را به خود خیره می کند، هرچند ناچ قطره ای ممکن است اندکی مزاحمت برایتان ایجاد کند.

هر دو گوشی از نظر توان سخت افزاری در سطح قابل قبولی هستند، اما میان رده کره ای در بخش پردازش گرافیکی برتری ملموسی دارد. البته آنر 9X با قابلیت GPU Turbo 3.0 این کمبود را جبران می کند اما فعلاً عناوین سازگار با این قابلیت، محدود هستند. در بخش دوربین هم به طور کلی، گلکسی A50s اندکی برتری دارد اما آنر 9X در محیط تاریک با قابلیت نایت مود بسیار بهتر عمل می کند. در بخش باتری هم برتری نسبتاً محسوس با میان رده چینی است.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، قیمت است. در زمان انتخاب این دو گوشی برای مقایسه، هردوی آنها حدود 3.8 میلیون تومان قیمت داشتند اما گلکسی A50s طی روزهای اخیر افزایش قیمت داشته و به 4.1 تا 4.3 میلیون تومان رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • نوید
    نوید | ۱۰ اسفند ۱۳۹۸

    اندروید ۱۰ برای a50s ارائه شده

  • elshan123
    elshan123 | ۹ اسفند ۱۳۹۸

    لطفا بک بررسی جامع هم برای گلکسی A51 و A71 و اینکه ارزش هزینه اضافی را دارند یا خیر

مطالب پیشنهادی