ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ابداع بازوی رباتیک با الهام از اختاپوس [تماشا کنید]

محققان دانشگاه هاروارد در همکاری با محققان چینی بازوی رباتیک نرمی ساخته اند که مثل بازوی هشت پا توانایی گرفتن بسیاری از اجسام را دارد. این دست رباتیک با استفاده از دو دریچه که میزان ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

محققان دانشگاه هاروارد در همکاری با محققان چینی بازوی رباتیک نرمی ساخته اند که مثل بازوی هشت پا توانایی گرفتن بسیاری از اجسام را دارد.

این دست رباتیک با استفاده از دو دریچه که میزان خم شدگی و قدرت چسبندگی بادکش ها را تنظیم می کنند، توانایی گرفتن و بلند کردن اجسام مختلف را پیدا می کند. دانشگاه هاروارد ویدیویی از بازوی رباتیک اختاپوسی خود منتشر کرده که توانایی بالای آن در گرفتن اجسام مختلف مثل گردو و توپ ورزشی بزرگ را نمایش می دهد:

محققان با مطالعه در مورد زاویه مخروطی بازوی هشت پا، مناسب ترین طرح را برای خم شدن و گرفتن اجسام برای بازوی رباتیک نرم ایجاد کرده و سپس ساختارهایی مشابه با مکش های موجود در بازوی این جاندار را به طرح خود اضافه کردند.

به گفته محققان بازوی رباتیک جدید در مقایسه با بازوی هشت پا واقعی، ساختار بسیار ساده تری داشته ولی با این وجود توانایی گرفتن تقریباً هر جسمی را دارد.

این بازوی نرم اجسامی همچون ورقه های نازک کاغذ، ماگ، لوله آزمایش و تخم مرغ را بلند کرده و همانطور که در ادامه مشاهده می کنید، خرچنگ را نیز مثل هشت پا شکار می کند:

ساخت بازوی رباتیک نرم با الهام از هشت پا

یکسان نبودن ضخامت در طول بازو و به عبارتی مخروطی بودنش، یکی از نقاط قوت این بازوی رباتیک محسوب شده و به آن توانایی گرفتن اشیایی را می دهد که در آن سوی حفره های کوچک قرار گرفته اند.

به گفته محققان اختراع این بازوی رباتیک بینش های جدیدی برای ساخت نسل بعد عملگر هیدرولیک یا اکچویتور (Actuator) را جهت تولید ربات هایی که توانایی گرفتن طیف وسیعی از اجسام را دارند، فراهم می کند. همچنین آگاهی بشر را از عملکرد فوق العاده بازو در گونه های مختلف اختاپوس افزایش می دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی