ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اختلاف معنادار نفوذ اینترنت سیار و اینترنت ثابت در ایران: ۸۰ درصد در برابر ۱۰ درصد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آمارهای ۹ ماه ابتدای سال ۹۸ را منتشر کرده است. آمار منتشر شده همه بخش‌های صنعت ارتباطات را به نمایش می‌کشد اما بیش از هر چیز، می‌توان در این ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۱

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آمارهای ۹ ماه ابتدای سال ۹۸ را منتشر کرده است. آمار منتشر شده همه بخش‌های صنعت ارتباطات را به نمایش می‌کشد اما بیش از هر چیز، می‌توان در این میان یک تفاوت معنادار را در ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار دیدضریب نفوذ اینترنت سیار در کشور به رقم ۸۰.۰۹ درصد رسیده و بیشتر از ۶۶ میلیون کاربر دارد، در حالی که اینترنت ثابت با ۸ میلیون مشترک ضریب نفوذ ۱۰.۵۶ را در اختیار دارد.

بر اساس گزارشی که رگولاتوری منتشر ساخته، در حوزه اینترنت پهن باند ثابت تعداد ۸ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۲۵۱ مشترک در این حوزه وجود دارد که ضریب نفوذ آن را به ۱۰.۵۶ درصد در کشور رسانده است. نکته جالب اینجاست که تنها ۱ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۸۸۵ مشترک از خدمات TD-LTE استفاده می‌کنند. از آنسو اما اینترنت سیار ضریبی نفوذ بیش از هشتاد درصد را در اختیار دارد و با رقم دقیق ۸۰.۰۹ درصد و تعداد ۶۶ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۷۲۶ مشترک فاصله خود را با اینترنت ثابت بسیار بیشتر از گذشته کرده است.

ضریب نفوذ اینترنت سیار در استان البرز بیش از صد در صد بوده و به رقم ۱۰۰.۰۶ درصد ( با تعداد کاربر ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۸۰۵ ) رسیده است و از این حیث رتبه اول کاربران اینترنت سیار را در اختیار دارد. همچنین بیشترین آمار ضریب نفوذ اینترنت خط ثابت به استان تهران با ۱۶.۵۲ درصد (معادل ۲ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۶۵ مشترک) تعلق دارد.

آمارهایی از تلفن همراه

در بخش تلفن همراه نیز اپراتور اول تا پایان سه ماهه سوم ۱۳۹۸ به ضریب ۷۵.۵۸ در صدر قرار دارد و استان ایلام بیشترین استانی است که شهروندان آن میزبان همراه اول هستند (با ضریب نفوذ ۹۹.۱۱ درصد.) همچنین در این گزارش ایرانسل با رتبه ۶۱.۵۶ رتبه دوم ضریب نفوذ در کشور را در اختیار دارد و شهروندان استان البرز بیشترین افرادی هستند که کاربران ایرانسل بوده (با ضریب نفوذ ۸۵.۱۵ این اپراتور در استان) پس از آن رایتل ضریب نفوذ ۴.۹۵ درصدی را به خود اختصاص داده و تهرانی‌ها بیشترین مصرف کنندگان رایتل به شمار می‌آیند چرا که این اپراتور ۹.۶۵ درصد در این استان ضریب نفوذ دارد. در آخر باید گفت که سازمان منطقه آزاد کیش با ۱۳۸۰۰ خط فعال در کشور ضریب نفوذ دو صدم درصدی را به خود اختصاص داده است.

خطوط فعال اعتباری همراه اول آمار ۴۳ میلیون و ۹۳۹ هزار و ۸۲۲ را در اختیار دارد در حالی که خطوط فعال دائمی این اپراتور تعدادشان ۱۸ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۹۰۶ مورد است. ایرانسل نیز ۴۸ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۹۲ خط اعتباری و ۲ میلیون و ۶۴۷ هزار و ۳۳۷ خط دائمی فعال در اختیار دارد. اپراتور رایتل نیز تنها ۹۹ هزار و ۷۰۳ خط دائمی دارد و از آنسو ۴ میلیون و یازده هزار و ۷۵۹ خط اعتباری روشن در اختیار دارد.

در همین راستا باید گفت ۸۱ درصد جمعیت دارندگان خطوط همراه اول به 4G مجهز هستند و این آمار در ایرانسل به ۵۰.۱۲ درصد می‌رسد و در نهایت رایتل نیز آماری ۲۷.۵۵ درصدی در اختیار دارد.

همراه اول در پوشش دهی روستاها نیز رتبه اول را در اختیار دارد ۴۴ هزار و ۹۱۸ روستا را پوشش می‌دهد. ایرانسل نیز ۱۶۸۶۵ روستا را پوشش می‌دهد و رایتل تنها ۷۷ روستا در سراسر کشور را پوشش می‌دهد.

آمارهایی از تلفن ثابت

آمار اشتراک تلفن ثابت نشان می‌دهد که ضریب نفوذ این خطوط به ۳۴.۸۵ رسیده و در کل ۳۸ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۷۹۴ تلفن ثابت در کشور وجود دارد. همچنین بر اساس این آمار ۹۷ هزار و سی و سه تلفن همگانی در کشور وجود دارد و در کنار آن ۲ هزار و ۲۱۰ مورد تلفن همگانی بین‌جاده‌ای در کشور تعبیه شده است.

همانطور که پیش بینی می‌توان کرد آمار تلفن ثابت به تفکیک استانی در پایتخت کشور به بیشترین حد خود می‌رسد و ۸ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۶۰۷ خط ثابت فقط در تهران وجود داردبه بعدی به اصفهان با ۲ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۶۱۶ مورد می‌رسد و پس از آن خراسان رضوی با ۲ میلیون و ۶۸۴ هزار و ۴۲۳ مورد بیشترین تلفن ثابت را در اختیار دارد. این امار اما در بخش روستایی تفاوت دارد و استان مازندران با داشتن ۲۴۵ هزار و ۷۴۸ تلفن ثابت بیشترین خطوط ثابت در بین روستاهای کشور را در اختیار دارد و پس از آن خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بیشترین تعداد خطوط ثابت را در روستاها در اختیار دارند.

مرسولات پستی

این گزارش آماری در نهایت به ارائه آماری از خدمات پستی در سراسر کشور نیز می‌پردازد. بر اساس این امار در نه ماهه اول سال تعداد ۸۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۱۴۵ مرسوله از تهران ارسال شده و این آمار با اختلاف فاحشی نسبت به سایر استان‌ها در صدر بیشترین تعداد ارسال مرسوله است. پس از آن استان خراسان رضوی با ۱۷ میلیون و ۷۹۲ هزار و ۶۸۵ مورد و در نهایت اصفهان با ۹ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۸۷ بمورد بیشترین مرسولات پستی را داشته‌ند.

همچنینن گفتنیست از بین تعداد ۱۹۹ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۹۵۴ مرسوله پستی که در نه ماه ابتدایی سال رخ داده، تعداد ۱ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۳۳۹ مورد آنها به فروشگاه‌های اینترنتی برمی‌گردد. البته شایان ذکر است که برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با شرکت پست کار نمی‌کنند و مرسولات خود را از طریق شرکت‌ّای لجستیک دیگری به دست مشتریان می‌رسانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • mrmoghari
    mrmoghari | ۲۳ اسفند ۱۳۹۸

    اینترنت TD-LTE بخاطر اینکه محدوده های کمی از ایران رو پوشش میده کاربراش کمترن، وگرنه که الان TD-LTE منطقی ترین اینترنت داخل ایران به حساب میاد.

  • عزراییل
    عزراییل | ۱۲ اسفند ۱۳۹۸

    ما اصلا امکانات استفاده از ADSL رو نداریم.چونکه تمام تجهیزات قدیمی و فرسوده هستن.اگر امکانش بود من یکی حتما استفاده میکردم و هزینه هام رو کاهش میدادم.

  • ARRIIA
    ARRIIA | ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

    خب با یک مودم ADSL تو یک خونه تقریبا 4 یا 5 پنج نفر میشن مشترک اینترنت. اینا رو لحاظ کردن؟

مطالب پیشنهادی