ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات CoSTAR

مانورهای جستجو و نجات ربات CoSTAR [تماشا کنید]

دارپا همواره با برگزاری مسابقاتی در تلاش است تا توانایی‌های ربات‌های جستجوگر و نجات‌دهنده را بیازماید. در جدیدترین این مسابقات که در یک نیروگاه برگزار شده بود، گروهی از مهندسان ناسا توانستند با ربات CoSTAR ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

دارپا همواره با برگزاری مسابقاتی در تلاش است تا توانایی‌های ربات‌های جستجوگر و نجات‌دهنده را بیازماید. در جدیدترین این مسابقات که در یک نیروگاه برگزار شده بود، گروهی از مهندسان ناسا توانستند با ربات CoSTAR خود، برنده این دوره از مسابقات شوند.

مهندسی بخش پیشرانه ناسا (JPL) توانستند عنوان برنده مسابقات ربات‌های جستجوگر و نجات‌دهنده را به خود اختصاص دهند. این تیم ۶۰ نفره با نظارت بر ۱۲ رباتی که تحت نام ربات‌های خودران زیرزمینی مشارکتی یا همان «CoSTAR» شناخته می‌شود، در این مسابقه شرکت کرده بودند. یکی از اعضای این گروه به نام علی آقا (Ali Agha) می‌گوید:

هدف ما این است نرم‌افزاری توسعه دهیم که به ربات‌ها اجازه دهد نسبت به شرایط مختلف، تصمیم‌گیری کنند. این ربات‌ها عملا خودکار و خودران بوده و بدون دخالت انسان می‌توانند تصمیم‌گیری کنند.

ربات CoSTAR

ربات CoSTAR توانست به راحتی محیط شبیه‌سازی شده که نشتی گاز کربن دی‌اکسید و هواوی گرم را داشت، ناوبری کند و از این شبیه‌ساز فاجعه به خوبی بیرون بیاید. ربات‌های گروه JPL، شامل یک ربات اسپات بوستون داینامیکس، ربات‌های پرنده و غلتان می‌شوند. اهدافی هم که این ربات‌ها باید به آن دست می‌یافتند، شامل ۲۰ هدف مختلف می‌شد، که هر کدام تکنیک دستیابی مخصوص به خودش را داشت.

برای مثال یکی از این اهداف، مانکنی از یک انسان بود که زیر آوار گیر کرده یا در مثالی دیگر می‌توان از یک گوشی هوشمند گم شده نام برد که ربا‌ت‌ها موظف بودند به کمک سیگنال وای فای آن‌ها را پیدا کنند. تیم ربات‌ها یک ناظر انسانی داشت که ودیوی‌ها لایو را از ربات‌ها دریافت می‌کرد. هر کدام از این ربات‌ها نیز به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده بودند که در محل‌‌ها مختلفی، ریپیتر‌ها وای فای بر جای بگذارند تا بتوانند سیگنال خود با مرکز را حفظ کنند. ناسا در نهایت قصد دارد از دل این پروژه‌ها رباتی را بیرون بیاورد که انسان‌ها را در ماه و مریخ نجات دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی