ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

نگاه نزدیک دیجیاتو: تبلت هواوی مدیاپد T5 [تماشا کنید]

تبلت ها را باید از دستگاه هایی به حساب آورد که در سال های اخیر وضعیت بلاتکلیفی پیدا کرده اند. در گذشته تصور می شد این دستگاه ها جای کامپیوترهای شخصی را بگیرند. برخی از ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

تبلت ها را باید از دستگاه هایی به حساب آورد که در سال های اخیر وضعیت بلاتکلیفی پیدا کرده اند. در گذشته تصور می شد این دستگاه ها جای کامپیوترهای شخصی را بگیرند. برخی از تبلت ها هم به درگاه سیم کارت و حتی قابلیت مکالمه مجهز شدند. با این حال هیچ وقت نتوانستند جای خالی بین موبایل ها و کامپیوترهای شخصی را پر کنند. در این مطلب نگاهی داریم به تبلت اقتصادی هواوی مدیاپد T5 که از درگاه سیم کارت برخوردار است.

هواوی مدیاپد در میانه های سال 1397 معرفی و روانه بازار شده و در برخی از بازارها به نام مدیاپد M5 شناخته می شود. این تبلت از چیپست نسبتاً قدیمی Kirin 659 بهره می برد با این حال بدنه با کیفیت آلومینیومی-پلاستیکی ظاهر زیبایی به آن است. در ادامه مشخصات مدیاپد T5 را مرور می کنیم:

  • نمایشگر 10.1 اینچی IPS با رزولوشن 1920 در 1200 پیکسل و نسبت 16 به 10
  • چیپست Kirin 659 با هشت هستنه پردازشی
  • قاب پشتی آلومینیومی
  • ترکیب رم و حافظه داخلی 2/16 و 3/32 گیگابایت و پشتیبانی از کارت حافظه میکرو اس دی تا 256 گیگابایت
  • پشتیبانی از سیم کارت و ارتباط LTE
  • دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f2.4 و سلفی 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f2.4
  • اسپیکر دو گانه
  • اندروید 8.0 به همراه رابط کاربری EMUI 8.0
  • پشتیبانی از شبکه وای فای 802.11a/b/g/n/ac
  • پشتیبانی از GPS، گلوناس و BDS
  • باتری 5100 میلی آمپر ساعتی
  • ابعاد 243 در 164 در 7.8 میلی متر و وزن 460 گرم
  • درگاه شارژ میکرو USB
  • قیمت جهانی بسته به مدل از حداقل 200 دلار (برای مدل 2/16 گیگابایت وای فای)

مدلی که به دست ما رسیده ترکیب رم و حافظه داخلی 3/32 گیگابایتی دارد و از درگاه سیم کارت (با پشتیبانی از LTE) بهره می برد. هواوی این تبلت را در رنگ های مشکی، طلایی و آبی تولید کرده است. مدل مورد بررسی آبی است.

طراحی و کیفیت ساخت

مدیاپد T5

مدیاپد T5 قاب پشتی آلومینیومی با کیفیتی دارد و روی نمایشگر را شیشه پوشانده است. به دلیل استفاده از ترکیب شیشه و فلز با در دست گرفتن آن تصور می کنید با محصولی گران قیمت تر طرف طرف هستید. البته بخشی از فریم تبلت که بالای قاب پشتی را پوشانده و کمی تا لبه ها هم ادامه پیدا کرده است پلاستیکی است.

کلیدهای پاور و ولوم در لبه سمت راست قرار گرفته اند. در لبه سمت چپ شاهد درگاه های هدفون، سیم کارت و کارت حافظه و میکرو USB هستیم. بالای تبلت تنها یک حفره میکروفن به چشم می خورد و در پایین هم دو درگاه اسپیکر استریو تعبیه شده اند. قاب پشتی تبلت میزبان لوگو هواوی و دوربین اصلی تکی است که روی حاشیه شیب دار لبه ها قرار گرفته و اندکی از قاب بیرون زده؛ با این حال با گذاشتن تبلت روی سطح صاف موجب نا متعادل شدن آن نمی شود.

با نگاهی به نمای جلویی تبلت، حاشیه های نه چندان باریک، جلب توجه می کند که البته برای یک محصول اقتصادی قابل قبول است. در بالای نمایشگر دوربین جلویی قرار گرفته و در پایین آن هم لوگوی هواوی دیده می شود. حاشیه های نمایشگر در کناره ها با لبه های پلاستیکی پوشیده شده اند که اندکی بالاتر از نمایشگر هستند. به همین دلیل اگر تبلت را از سمت نمایشگر روی سطح بگذارید، نگرانی از بابت خط افتادن نمایشگر نخواهید داشت.

فریم فلزی که اطراف تبلت را پوشانده نسبتاً صاف و نرم احساس می شود و به همین دلیل در دست گرفتن مدیاپد T5 چندان حس امنی ندارد و نگرانی از لیز خوردن آن احساس می شود. خوشبختانه این تبلت به چراغ LED اعلان در فریم بالای نمایشگر هم مجهز شده که در حالت خاموش بودن به خوبی از دید مخفی می شود.

نمایشگر

مدیاپد T5 نمایشگر IPS با رزولوشن 1920 در 1200 دارد که تراکم نه چندان بالای 224 پیکسل را به همراه دارد. با این حال می توان گفت که در بین تبلت های اقتصادی با کیفیت محسوب می شود. اما مهمترین نقطه ضعف نمایشگر فقدان حسگر نور سنج است. به همین دلیل در محیط های مختلف  همواره مجبور هستید به طور دستی روشنایی را روی سطح دلخواه تنظیم کنید.

نمایشگر از نظر رنگ، شفافیت و زاویه دید کیفیت خوبی دارد اما حداکثر سطح روشنایی، متوسط است. هواوی همچنین قابلیت تنظیم دمای رنگ نمایشگر در حالت های پیش فرض، گرم، سرد و حالت دستی را در نظر گرفته است. علاوه بر این با استفاده از ویژگی Eye Comfort می توان میزان نور آبی تابیده شده از نمایشگر و در نتیجه خستگی چشم را کاهش داد. هواوی همچنین ویژگی تغییر هوشمند رزولوشن را در نظر گرفته با این حال نمی توانید به طور دستی رزولوشن دلخواه خود را تنظیم کنید.

نرم افزار و رابط کاربری

مدیاپد T5

هواوی مدیاپد T5 با اندروید 8.0 به همراه پوسته EMUI 8 هواوی روانه بازار شده و با این که مدت ها از زمان عرضه اش به بازار می گذرد اما همچنان به اندروید 9 به روز نشده و آخرین نسخه پچ امنیتی که دریافت کرده مربوط به سپتامبر 2019 است. رابط کاربری به طور پیش فرض در حالت افقی اجرا می شود با این حال برای کار در حالت عمودی هم تا حدودی بهینه شده است. در رابط کاربری خبری از اپ دراور نیست ولی در صورت تمایل می توانید این گزینه را فعال کنید تا تمامی اپلیکیشن های نصب شده، در منوی جداگانه نمایش داده شوند.

هواوی بخش هایی از رابط کاربری را هم برای اجرای راحت تر روی تبلت بهینه کرده است. به عنوان مثال می توان کلیدهای ناوبری مجازی اندروید را برای کار راحت تر با یک دست به گوشه های سمت راست یا چپ منتقل کرد.

یکی از مشکلات رابط کاربری به هم ریختن نسبت نمایش اپ ها در بخش برنامه های اجرا شده اخیر (Recent Apps) است و در این حالت بخشی از اپلیکیشن ها به صورت کراپ شده نشان داده می شوند. در کل می توان گفت که رابط کاربری طراحی ساده ای دارد اما در بسیاری از مواقع با لگ و گاه کند اجرا می شود.

سخت افزار

مدیاپد T5

مدیاپد T5 از چیپست قدیمی Kirin 659 بهره می برد و نباید انتظار کارایی قدرتمندی از آن داشت. ترکیب رم و حافظه داخلی هم در دو مدل 2/16 یا 3/32 گیگابایت است. مدل بالاتر، رم کافی برای بیشتر کاربردهای معمول روزانه از جمله بازی های سبک و وبگردی را دارد اما در این دوره و زمانه ظرفیت 32 گیگابایتی حافظه داخلی برای بیشتر کاربردها کم به نظر می رسد؛ چه رسد به 16 گیگابایت. به همین دلیل نباید از مدیاپد T5 انتظار ذخیره عکس های متعدد یا نصب بازی های حجیم پر تعداد را داشته باشید.

برای بررسی کارایی، بنچمارک های انتوتو، پی سی مارک و تری دی مارک را اجرا کردیم. در ادامه نتایج این بنچمارک ها را مشاهده می کنید .

مدیاپد T5

همان طور که از نتایج بنچمارک ها هم مشخص است مدیاپد T5 در حد یک تبلت اقتصادی ظاهر می شود. با این حال می تواند از پس کارهای روزمره از جمله وبگردی و بازی های سبک بر آید. در تجربه ای که در بازی با مدیاپد T5 داشتیم این گوشی از پس اجرای بازی های ساده بر می آید اما بازی های پیشرفته را با گرافیک پایین و نرخ فریم نه چندان بالا اجرا می کند.

مدیاپد T5

حجم صدای اسپیکرهای دو گانه قابل قبول است اما در ولوم های بالای 60 درصد اعوجاج قابل توجهی به گوشی می رسد. هواوی همچنین تبلت خود را به قابلیت Histen مجهز کرده که ویژگی هایی از جمله تنظیم اکولایزر و نیز تنظیم صدا بر اساس نوع هدفون را (برای خروجی صدای 3.5 میلی متری) در اختیارتان می گذارد. حجم صدای خروجی هدفون کافی است اما معمولاً کمی نویز در پس زمینه شنیده می شود. کیفیت صدای خروجی هدفون هم متوسط است و البته Histen می تواند نوع پخش صدا را با سلیقه های مختلف تطبیق دهد.

مدیاپد T5

از دیگر مزایای مدیاپد T5 باید به پشتیبانی از وای فای 802.11ac اشاره کرد که در کمتر محصول اقتصادی دیده می شود. شاید مکالمه با یک تبلت 10 اینچی چندان معقول نباشد اما در هر حال هواوی این قابلیت را هم برای مدیاپد T5 در نظر گرفته. مکالمه کیفیت قابل قبولی دارد و اگر به آن نیاز داشته باشید می تواند کارتان راه انداز باشد.

دوربین

دوربین اصلی مدیاپد T5 حسگر 5 مگاپیکسلی دارد و از قابلیت فوکوس خودکار هم بهره می برد. کیفیت دوربین در نور روز چندان قابل قبول نیست و در نور سنجی هم چندان خوب عمل نمی کند. با این حال با ضربه زدن روی سوژه اصلی، نور سنجی تا میزان زیادی بهبود پیدا می کند. دوربین سلفی هم فاقد فوکوس خودکار است. زمانی که در شب قصد عکس برداری با این دوربین را داشته باشید، می توانید از فلاش دوربین سلفی نیز استفاده کنید. در این شرایط نمایشگر تبلت با رنگ سفید و حداکثر روشنایی کمک می کند تا سوژه ها اندکی بهتر ثبت شوند. با این حال کیفیت عکس های دوربین سلفی هم چنگی به دل نمی زند و بیشتر می تواند نقش یک وبکم ساده را برایتان بازی کند.

باتری و شارژر

مدیاپد T5

مدیاپد T5 باتری 5100 میلی آمپر ساعتی دارد که برای یک تبلت 10 اینچی آنقدرها هم پر ظرفیت به حساب نمی آید. در مدتی که با تبلت کار کردیم فرصت آزمایش شارژدهی کامل آن را پیدا نکردیم اما موردی که گاه آزار دهنده می شد، شارژر بسیار ضعیف آن بود. هواوی برای این تبلت یک شارژر 5 ولت یک آمپر را در نظر گرفته که حتی برای گوشی های امروزی با باتری های کم ظرفیت تر هم ضعیف محسوب می شود.

شارژر کوچک مدیاپد T5 در عرض یک ساعت در حدود 25 درصد از باتری را شارژ می کند و انتظار می رود زمان شارژ کامل بیش از 4 یا 5 ساعت طول بکشد. به همین دلیل بهتر است زمان های طولانی که نیازی به تبلت ندارید یا حین خواب شبانه را به شارژدهی اختصاص دهید.

سخن پایانی

مدیاپد T5 تبلت اقتصادی اما با کیفیت ساخت بالایی است که نسبت به بسیاری از هم رده های خود ظاهر زیباتری دارد. نمایشگر، کیفیت قابل قبولی دارد اما حداکثر روشنایی آن در حد بهترین های بازار نیست. برخی از مدل های این تبلت از جمله مدلی که ما در اختیار داشتیم، امکان نصب سیم کارت و البته مکالمه را دارد و به این ترتیب در بسیاری شرایط از اتصال به وای فای یا هات اسپات گوشی موبایل بی نیاز می شوید.

تبلت اقتصادی هواوی در زمینه کارایی سخت افزاری، آن قدرها هم قوی نیست و تنها توان اجرای قابل قبول بازی های با کیفیت متوسط را دارد. با این حال اگر اولویت شما، وبگردی و انجام کارهای روزمره سبک است، مدیاپد T5 می تواند در بین انتخاب هایتان باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی