ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شکایت سوئیس از سازمان CIA؛ جاسوسی بین المللی در پوشش کمپانی رمزنگاری

دولت سوئیس از آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) به دلیل جاسوسی از کشورهای مختلف از طریق یک شرکت رمزگذاری سوئیسی شکایت کرد. آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و آژانس اطلاعات فدرال آلمان (BND)، تحت برنامه ای ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

دولت سوئیس از آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) به دلیل جاسوسی از کشورهای مختلف از طریق یک شرکت رمزگذاری سوئیسی شکایت کرد.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و آژانس اطلاعات فدرال آلمان (BND)، تحت برنامه ای به نام «Operation Rubicon» تا چندین دهه به طور مخفیانه پیام های محرمانه دولت های مختلف را که توسط ابزارهای شرکت سوئیسی Crypto AG رمزگذاری شده بودند، می خواندند.

شرکت Crypto ابزارها و نرم افزارهای رمزگذاری را به کشورها فروخته است. این کمپانی پشت پرده توسط آژانس های اطلاعاتی آمریکا و آلمان مدیریت شده و آنها می توانستند به طور آزادانه پیام های رد و بدل شده را رمزگشایی کنند.

با اینکه چارچوب برنامه Operation Rubicon تا سال ها مشخص شده بود، اخیراً خبرنگاران تحقیقی سوئیس، آلمان و ایالات متحده ماه گذشته جزئیات تازه ای از حوزه و مدت زمان آن فاش کردند.

شرکت Crypto ده ها ابزار رمزنگاری را به کشورهایی همچون هند، پاکستان، لیبی، مصر، شیلی و آرژانتین فروخته و با ایجاد درب پشتی در آنها، به آژانس های اطلاعاتی آلمان و آمریکا اجازه رمزگشایی پیام ها را داده است. به عبارت دیگر می توان گفت کشورهای یاد شده میلیون ها دلار به این شرکت پرداخته اند تا آمریکا و آلمان از آنها جاسوسی کنند.

جاسوسی

وزارت امور اقتصادی سوئیس (SECO) که مسئول صدور جواز برای صادرات تجهیزات حساس است، می گوید در پروسه صدور مجوز برای فروش نرم افزارهای شرکت Crypto فریب خورده و اگر از جاسوسی خبر داشت، هیچ گاه اجازه صادرات آنها را نمی داد.

دولت سوئیس قاضی پیشین دیوان عالی این کشور را مسئول بررسی پرونده Operation Rubicon کرده است. وی تا پایان ماه ژوئن گزارش خود را اعلام خواهد کرد. پارلمان سوئیس تحت فشار قرار گرفته تا با تحقیقات جداگانه افرادی که از عملیات جاسوسی آگاه بوده اند را شناسایی کند.

این پرونده برای سوئیس که کشور بی طرف محسوب می شود، رسوایی بزرگی بوده و اعتبار این کشور را در صورتی که عمدی بودن آن ثابت شود، خدشه دار خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی