ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کشف پروتئین در یک شهاب سنگ برای اولین بار؛ زندگی فرازمینی وجود دارد؟

دانشمندان توانستنه‌اند برای اولین بار یک ساختار پروتئینی داخل یک شهاب سنگ پیدا کنند که تاکنون نظیر آن دیده نشده بود. این پروتئین که همولیتین نام دارد، نقشی اساسی در شکل‌گیری پازل حیات فرازمینی را ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

دانشمندان توانستنه‌اند برای اولین بار یک ساختار پروتئینی داخل یک شهاب سنگ پیدا کنند که تاکنون نظیر آن دیده نشده بود. این پروتئین که همولیتین نام دارد، نقشی اساسی در شکل‌گیری پازل حیات فرازمینی را ایفا می‌کند.

دانشمندان دانشگاه هاروارد موفق شدند همولیتین را داخل شهاب سنگی به نام اسفر ۰۸۶ ‌(Acfer) که سال ۱۹۹۰ در نیجریه به زمین برخورد کرده بود پیدا کنند. این پروتئین آهن و لیتیوم را در دل خود جای داده و بسیار کوچک است. پروتئین یاد شده از آمینو اسید گلیسین تشکیل شده که انتهای شاخه‌ها آن، اتم‌های آهن، اکسیژن و لیتیوم قرار گرفته است. با وجود این که این تشکیلات به خوبی شناخته شده هستند، تاکنون نظیر آن‌ها روی زمین دیده نشده بود.

پروتئین همولیتین می‌تواند آخرین تکه پازلی باشد که مدعی است زندگی برای اولین بار در فضا تشکیل شده و سپس در اثر برخورد سنگ‌های فضایی به کره زمین و احتمالا سیاره‌های دیگر، راه یافته است. آمینو اسید‌ها به همراه شکر، مواد ارگانیک و مولوکول‌های خاص همگی در سنگ‌های فضایی یافت شده بودند و این نظریه را تا حدودی پشتیبانی می‌کردند.

همولیتین

با این حال پیدا کردن آمینو اسیدها در فضا یک چیز است، چینش آن‌ها به این صورت خاص، یک چیز دیگر. دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند نحوه تشکیل پروتئین همولیتین در فضا را پیدا کنند ولی احتمال می‌دهند گلیسین روی ذرات غبار نشسته و سپس ابرهای گرم مولکولی شرایط بهینه برای تبدیل آن به زنجیره‌های پلیمر و در نهایت پروتئین را تامین کرده‌اند.

پروتئین همولیتین به تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده زندگی فرازمینی باشد، ولی می‌تواند نحوه تشکیل زندگی روی کره زمین یا سیاره‌های دیگر را نشان دهد. گروه‌های اتمی انتهای این پروتئین همواره به عنوان جاذب‌های فوتون نوری شناخته می‌شوند که آب را به هیدروژن و اکسیژن می‌شکند. یکی از محققین این پژوهش در این رابطه می‌گوید:

این مولکول کاندید خوبی برای شکست آب و تامین انرژی اولیه برای تبدیل واکنش‌های شیمیایی به بیوشیمیایی با در نظر گرفتن جرم و فاصله آن از خورشید روی سطح زمین است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی