ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: گوشی پرچمدار هواوی نووا 5T [تماشا کنید]

هواوی اولین گوشی سری نووا (nova) به نام «هواوی نووا» را در سال 2016 معرفی کرد تا قابلیت های پرچمداران را با قیمت کمتر به دنیای میان رده ها بیاورد. طی چهار سال اخیر به ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

هواوی اولین گوشی سری نووا (nova) به نام «هواوی نووا» را در سال 2016 معرفی کرد تا قابلیت های پرچمداران را با قیمت کمتر به دنیای میان رده ها بیاورد. طی چهار سال اخیر به مرور شاهد حضور پرچمدارانی در خانواده نووا هم بودیم که البته قیمت مناسب تری نسبت به سری پی و میت داشتند. هواوی نووا 5T اگرچه جدیدترین پرچمدار سری نووا نیست، اما نماینده جدید این سری در بازار کشورمان محسوب می شود.

هواوی نووا 5T از نسل میت 20 و پی 30 محسوب می شود و سخت افزار قدرتمند را با طراحی زیبا و دوربین های حرفه ای همراه کرده است. البته پرچمدار بعدی این خانواده یعنی نووا 6 با چیپست Kirin 990 معرفی شده اما به علت محرومیت از سرویس های گوگل، وارد بازار کشورمان نمی شود. بیایید نگاهی به مشخصات اصلی نووا 5T داشته باشیم.

مشخصات هواوی نووا 5T
  • بدنه شیشه ای و فریم آلومینیومی
  • وزن 174 گرم
  • نمایشگر 6.26 اینچی از نوع IPS
  • رزولوشن 2340×1080 پیکسل
  • چیپست Kirin 980
  • 8 گیگابایت رم
  • 128 گیگابایت حافظه داخلی
  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی
  • باتری 3750 میلی آمپر ساعتی
  • شارژ سریع 22.5 واتی
  • قیمت حدود 4.8 میلیون تومان

هواوی نووا 5T در رده قیمتی زیر 5 میلیون تومان قابلیت ها و امکانات زیادی را در اختیار شما می گذارد و رقیب سرشناسی جز آنر ویو 20 ندارد. در ادامه با بررسی کامل این گوشی همراه ما باشید.

بررسی ویدیویی

طراحی و کیفیت ساخت

اگر فکر می کنید هواوی نووا 5T را قبلاً جایی دیده اید، اشتباه نمی کنید. این گوشی در واقع همان آنر 20 است که حالا نام و لوگوی جدیدی دارد. البته آنر 20 وارد بازار کشورمان نشد و نووا 5T می تواند جای خالی این گوشی جذاب را پر کند.

نووا 5T با بدنه شیشه ای و فریم آلومینیومی به راحتی در دسته گوشی های پریمیوم جای می گیرد. کیفیت ساخت محصول بسیار بالاست و نقصی در فرایند مونتاژ آن به چشم نمی خورد. طراحی هولوگرافیک و توهم زای این گوشی در رنگ های سبز، آبی و ارغوانی فوق العاده چشم نواز است و توجه همگان را جلب می کند. اگر خیلی اهل جلب توجه نیستید، می توانید رنگ مشکی را انتخاب کنید.

از نمای جلو نمایشگر نسبتاً فول ویو با ناچ حفره ای را می بینیم که دوربین سلفی را در خود جای داده است. حاشیه پایین صفحه همچنان به قوت خود باقیست تا نسبت نمایشگر به بدنه در هواوی نووا 5T از  84 درصد فراتر نرود. هواوی اسکنر اثر انگشت را هم به لبه سمت راست منتقل کرده که دقیقاً زیر انگشت شست قرار می گیرد و سرعت فوق العاده ای دارد.

پشت گوشی شاهد ماژول عمودی دوربین سه گانه + فلاش هستیم که مثل اکثر پرچمداران کنونی، بیشتر از یک میلیمتر بیرون زدگی دارد و تعادل گوشی را روی سطح صاف بر هم می زند. دوربین ماکرو هم که نقش نخودی را ایفا می کند و خودش را به نحوی به دوربین عمق سنج چسبانده است.

نکته جالب در مورد طراحی نووا 5T این است که در مدل ارغوانی یا به قول هواوی «ارغوانی وسط تابستان» شاهد لوگوی جدید نووا در پشت بدنه هستیم اما دیگر رنگ ها فقط اسم هواوی را یدک می کشند.

نمایشگر

هواوی در سری نووا از نمایشگر IPS LCD استفاده می کند، البته به جز نووا 5 که میان رده است و معلوم نیست چرا صفحه اولد دارد. نووا 5T هم از صفحه 6.26 اینچی IPS LCD با رزولوشن تمام اچ دی (2340×1080 پیکسل) بهره می برد. این پنل یکی از بهترین نمونه های بازار است است و حتی سختگیرترین کاربران را راضی می کند.

نووا 5T از ابتدا روی حالت رنگی پویا (Vivid) تنظیم شده که از نظر غنای رنگ و زنده بودن محتوا، چیزی کم از صفحات امولد ندارد. کنتراست عالی و زاویه دید بسیار خوب هم تجربه تصویری کم نقصی را برای شما فراهم می آورند. اگر رنگ های طبیعی تری را می پسندید، می توانید تصویر را روی حالت عادی (Normal) تنظیم کنید. همچنین اگر حفره بالای صفحه اعصابتان را به هم می ریزد، می توانید با نوار سیاه بالای صفحه آن را بپوشانید. البته به سرعت متوجه می شوید بهتر است همان حفره را تحمل کنید.

حداکثر روشنایی صفحه نووا 5T کمی از 500 نیت بیشتر است، یعنی در اکثر شرایط و حتی در فضای باز و پرنور هم می توانید محتوای صفحه را ببینید. با این حال پنل این گوشی مثل بعضی از محصولات اخیر هواوی و آنر با سایه های اطراف نمایشگر همراه است. مقدار سایه در لبه پایینی بیشتر است و در حداکثر روشنایی به چشم می آید. با این حال اگر خیلی سختگیر نباشید، نمایشگر این گوشی راضی تان خواهد کرد.

نرم افزار

هواوی نووا 5T با اندروید 9 و پوسته EMUI 9.1 به دست ما رسیده که برای سال 2020 ترکیب به روزی محسوب نمی شود. آپدیت امنیتی گوشی هم به حدود 6 ماه قبل یعنی سپتامبر 2019 بر می گردد. امیدواریم به زودی شاهد آپدیت اندروید 10 و عرضه به روز رسانی های امنیتی برای این گوشی باشیم.

رابط کاربری EMUI 9.1 در ظاهر تفاوت چندانی با قبل ندارد و اگر کاربر قدیمی گوشی های آنر و هواوی هستید، احتمالاً به راحتی با آن کار خواهید کرد. تصاویری از رابط کاربری نووا 5T از جمله صفحه هوم و منوی تنظیمات را در ادامه می بینید.

مثل همیشه به شکل پیش فرض خبری از منوی اپلیکیشن نیست و باید آن را از منوی تنظیمات فعال کنید. اگر به ژست های حرکتی علاقه دارید می توانید از طریق منوی System Navigation فعالش کنید ولی کار کردن با دکمه های ناوبری مجازی ساده تر است. هواوی همچنین تعداد زیادی تم و تصویر پس زمینه برای این گوشی در نظر گرفته که به خوبی تمام سلیقه ها را پوشش می دهند. چند تم و والپیپیر داینامیک هم داریم که با تغییر زاویه گوشی، تغییر رنگ می دهند و جذابیت بیشتری به رابط کاربری می بخشند.

رابط کاربری EMUI روی نووا 5T بی نقص اجرا می شود و هیچگونه لگ و تأخیری را تجربه نمی کنید. علاوه بر بهینه تر شدن این پوسته در مقایسه با نسل های قبلی، سخت افزار قدرتمند گوشی هم در این موضوع دخیل است که در قسمت بعد به آن می پردازیم. در ضمن اگر با طراحی این رابط کاربری کنار نمی آیید، می توانید از لانچرهای ثالث استفاده کنید.

سخت افزار

ترکیب سخت افزاری هواوی نووا 5T آنقدرها هم جدید نیست. چیپست Kirin 980 حدود هجده ماه قبل به شکل رسمی معرفی شد و برای اولین بار در سری میت 20 (بررسی دیجیاتو) با قابلیت هایش آشنا شدیم. با اینکه مدت زیادی از معرفی این چیپست می گذرد ولی همچنان می توان از آن به عنوان پرچمدار یاد کرد. در کنار این Kirin 980 شاهد استفاده از 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی هستیم تا خیالتان از بابت همه چیز راحت باشد.

برای ارزیابی توان سخت افزاری نووا 5T سراغ اپلیکیشن های معتبر بنچمارک یعنی آنتوتو، گیکبنچ (4 و 5) و پی سی مارک رفتیم. نتایج به دست آمده در دو حالت عادی و پرفورمنس را در ادامه می بینید.

نتایج بنچمارک هواوی نووا 5T
نتایج بنچمارک هواوی نووا 5T در حالت پرفورمنس

همان طور که می بینید هنوز هم می توان عملکرد چیپست Kirin 980 را سطح پرچمداران دانست. این ترکیب سخت افزاری به راحتی تمام اپلیکیشن های روز را اجرا می کند و در زمینه گیمینگ هم پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. اگر به توان بیشتری نیاز داشته باشید، فعال کردن حالت پرفورمنس حدود 10 درصد کارآیی گوشی را افزایش می دهد اما در این حالت، گوشی زودتر داغ می شود و مصرف باتری هم بیشتر خواهد شد.

برای ارزیابی کارآیی گرافیکی پردازشگر Mali-G76 MP10 از اپلیکیشن 3DMark استفاده کردیم که نتایج به دست آمده در حالت عادی (سمت چپ) و پرفورمنس (سمت راست) را در ادامه می بینید.

اینجا هم با نتایج خوبی روبرو هستیم، ضمن اینکه فعال کردن حالت پرفورمنس باز هم حدود 10 درصد کارآیی گوشی را افزایش می دهد. بنابراین خیالتان بابت اجرای بازی های روز از جمله پابجی، کال آو دوتی موبایل و آسفالت 9 راحت باشد. ما تمام این عناوین را با نرخ فریم مطلوب روی نووا 5T اجرا کردیم. نووا 5T همچنین از قابلیت GPU Turbo 3.0 نیز پشتیبانی می کند که می تواند نرخ فریم بعضی بازی ها را تا حد زیادی افزایش دهد. فهرست عناوین سازگار با این قابلیت را در این لینک می بینید.

اگرچه 128 گیگابایت حافظه داخلی نیاز اکثر کاربران را برآورده می کند، ولی فقدان درگاه کارت حافظه را فقط می توان به کم کاری هواوی نسبت داد. البته این موضوع تعجبی ندارد چون آنر 20 هم از درگاه کارت حافظه بی بهره است.

کیفیت صدا

هواوی نووا 5T تنها از اسپیکر اصلی که روی لبه پایین قرار گرفته که کیفیت بسیار خوبی دارد و از نظر بلندی صدا هم مطلوب است. البته نمی دانیم چرا هواوی از اسپیکر مکالمه برای پخش صدای استریو کمک نگرفته و به همین دلیل کیفیت صدای این گوشی به پرچمداران نمی رسد.

همان طور که گفتیم نووا 5T جک هدفون ندارد، بنابراین یا باید از هدفون USB-C داخل جعبه استفاده کنید یا هدفون بلوتوثی بخرید. داخل جعبه هم خبری از مبدل USB-C به جک هدفون نیست. البته هدفون داخل جعبه که شبیه ایرپادهای اپل است کیفیت بسیار خوبی دارد، به شرط آن که به خوبی داخل گوشتان قرار بگیرد.

دوربین

هواوی در زمینه امکانات عکاسی نووا 5T کم نگذاشته است. این گوشی جمعاً 5 دوربین دارد که البته فقط سه تای آنها را می توان کاربردی دانست. دو دوربین 2 مگاپیکسلی (عمق سنج و ماکرو) در دنیای واقعی کاربرد چندانی ندارند. در ادامه مشخصات دوربین های این گوشی را می بینید:

  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، سنسور 1/2.0 اینچی، ضریب اف 1.8، فوکوس خودکار PDAF
  • دوربین فوق عریض 16 مگاپیکسلی، سنسور 1/3.1 اینچی، ضریب اف 2.2
  • دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی، سنسور 1/5.0 اینچی، ضریب اف 2.4
  • دوربین عمق سنج 2 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی، سنسور 1/2.8 اینچی، ضریب اف 2.0

دوربین اصلی نووا 5T بار اصلی عکاسی را به دوش می کشد و در تمام شرایط می توانید روی آن حساب کنید. این دوربین 48 مگاپیکسلی با ترکیب پیکسل ها عکس 12 مگاپیکسلی ثبت می کند که از لحاظ بازه دینامیکی و جذب نور، بهتر از عکس 48 مگاپیکسلی هستند. ما رزولوشن های مختلف را تست کردیم؛ 48 مگاپیکسلی AI Ultra Clarity تفاوتی با 48 مگاپیکسلی عادی ندارد و هر دو در مقایسه با عکس 12 مگاپیکسلی، قابلیت کراپ بیشتری را فراهم می کنند اما شما با زوم دوبرابری نسبت به دوربین اصلی به همین نتیجه یا حتی بهتر از آن می رسید. پس دلیلی برای انتخاب رزولوشن 48 مگاپیکسلی وجود ندارد. چند نمونه تصویر ثبت شده با دوربین اصلی نووا 5T در شرایط نوری مختلف را در ادامه می بینید.

دوربین اولتراواید نووا 5T مثل اکثر گوشی های دیگر به شرایط مناسب برای ثبت عکس مناسب نیاز دارد. این دوربین در نور کافی عکس های بسیار خوبی می گیرد و به کمک هوش مصنوعی، اعوجاج لبه های تصویر را نیز اصلاح می کند. در نور کم بهتر است قابلیت نایت مود را فعال کنید تا بتوانید با این دوربین تصاویر قابل قبولی ثبت کنید. در ادامه چند تصویر ثبت شده با دوربین فوق عریض این گوشی را می بینید.

پرتره های دوربین اصلی کیفیت بسیار خوبی دارند و سوژه با دقت کافی از پس زمینه جدا می شود. با این حال ظاهراً دوربین عمق سنج نقش چندانی در این فرایند ایفا نمی کند، چون اگر این دوربین را مسدود کنید باز هم نتیجه همان خواهد بود.

دوربین سلفی گوشی هم با ترکیب هوش مصنوعی و قابلیت HDR حتی توی سخت ترین شرایط هم چهره را روشن نگه می دارد. البته اگر حالت پرتره را فعال کنید، قابلیت HDR از دست می رود و نوردهی بیش از اندازه ای را پشت سوژه تجربه خواهید کرد. با این حال افکت بوکه با این دوربین کاملاً قابل قبول است، یعنی برای این کار به دوربین عمق سنج نیازی نداریم.

به زودی دوربین هواوی نووا 5T را به طور کامل در دیجیاتو بررسی می کنیم.

باتری و شارژ

نووا 5T باتری 3750 میلی آمپر ساعتی دارد که روی کاغذ چندان چشمگیر نیست، ولی تست باتری پی سی مارک نشان داد هواوی در زمینه بهینه سازی سخت افزاری و نرم افزاری بسیار خوب عمل کرده است. این گوشی با روشنایی 50 درصدی نمایشگر و وای فای روشن توانست 12 ساعت تست سنگین پی سی مارک را اجرا کند که رقم بسیار خوبیست. بدین ترتیب می توانید یک و نیم الی دو روز روی شارژ باتری حساب کنید.

خوشبختانه نووا 5T از شارژ سریع هم پشتیبانی می کند. شارژر 22.5 واتی همراه گوشی طی 30 دقیقه نصف باتری را پر می کند و شارژ کامل باتری هم فقط به 90 دقیقه زمان نیاز دارد.

جمع بندی

نووا 5T با وجود این که در بازار جهانی گوشی جدیدی محسوب نمی شود، اما ویژگی های شاخصی دارد که آن را به گزینه شاخصی در بازار کشورمان تبدیل می کند. طراحی و کیفیت ساخت بسیار خوب، نمایشگر باکیفیت، سخت افزار قدرتمند و دوربین اصلی همه کاره تنها بخشی از مزایای این گوشی هستند. شارژدهی بسیار خوب باتری در کنار پشتیبانی از شارژ سریع را هم به این لیست اضافه کنید.

البته نووا 5T بی نقص هم نیست. از نقاط ضعف این گوشی می توان به پشتیبانی نکردن از کارت حافظه، کیفیت متوسط پخش صدا، فقدان جک هدفون و ضد آب نبودن بدنه اشاره کرد. با این حال در رده قیمتی 5 میلیون تومان، عملاً رقیبی پیش روی این گوشی وجود ندارد و می توانید محصول جدید هواوی را با کارآیی نزدیک به پرچمداران روز انتخاب کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • keyvan.yz
    keyvan.yz | ۲۶ مرداد ۱۳۹۹

    خیلی از این گوشی راضیم?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی