ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

کانسپت رنو مورفوز معرفی شد؛ خودرویی با بدنه تغییر شکل دهنده [تماشا کنید]

شرکت رنو از کانسپتی جدید به نام مورفوز (Morphoz) رونمایی کرد. در این کانسپت طراحان رنو نقاط قوت و مزایای خودروهای سدان، شاسی بلند و کوپه را با هم ترکیب کرده و اتومبیلی منحصر به ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

شرکت رنو از کانسپتی جدید به نام مورفوز (Morphoz) رونمایی کرد. در این کانسپت طراحان رنو نقاط قوت و مزایای خودروهای سدان، شاسی بلند و کوپه را با هم ترکیب کرده و اتومبیلی منحصر به فرد پدید آورده اند. مورفوز بر مبنای پلتفرم CMF-EV ساخته شده، پلتفرمی که مختص خودروهای برقی بوده و در محصولات الکتریکی رنو به کار گرفته می شود.

اتومبیلی با قابلیت تغییر اندازه اتاق و توانایی پیمایش 400 و 700 کیلومتر مسافت

بی تردید جذاب ترین ویژگی مورفوز، قابلیت تغییر ابعاد خودرو و هماهنگ شدن با نیازهای راننده است. این کانسپت پیشرفته به گونه ای طراحی شده که اجزای بدنه آن متحرک بوده و امکان فاصله گرفتن از هم دارند. این ویژگی اجازه می دهد که از باتری هایی با ظرفیت متفاوت استفاده نموده و فضای کابین را بسته به نوع کاربرد و طول سفر تنظیم کرد.

کانسپت رنو مورفوز

برای مورفوز دو حالت تعریف شده که عبارتند از شهر (City) و سفر (Travel). در حالت شهر طول این خودرو 4.4 متر و فاصله محوری آن 2.73 متر می شود، وظیفه تامین انرژی را هم باتری 40 کیلووات ساعتی بر عهده می گیرد. رنو می گوید با این باتری امکان پیمایش مسافت 400 کیلومتری در شهر و حومه وجود دارد.

رنو مورفوز در حالت شهر
رنو مورفوز در حالت سفر

اما با انتخاب حالت سفر تغییراتی در بدنه مورفوز رخ داده و طول آن به 4.8 متر و فاصله محوری به 2.93 متر افزایش می یابد. این افزایش 40 سانتی متری در طول بدنه امکان تعبیه باتری حجیم تر 90 کیلووات ساعتی را فراهم نموده و مسافت قابل پیمایش خودرو را به 700 کیلومتر ارتقا می دهد. ناگفته پیداست که رشد فاصله محوری به کابینی جادارتر هم منجر می شود.

رنو مورفوز در حالت شهر
رنو مورفوز در حالت سفر

در ایده جالب رنو، جابجایی بین حالت های شهر و سفر در ایستگاه های باتری معین تکمیل می شود. در این ایستگاه ها محل مخصوص نصب باتری در کف اتاق باز شده و در عرض چند ثانیه پک جدید به آن اضافه می گردد. پس از پیمودن مسیر و رسیدن به مقصد مسافرت راننده می تواند با مراجعه با ایستگاه باتری آن منطقه، پک اضافی را تحویل داده و دوباره خودرو را به حالت شهر برگرداند.

متاسفانه درباره پیشرانه و آمار و ارقام مربوطه اطلاعاتی منتشر نشده و به نظر نمی رسد که این موارد در مورفوز دارای اهمیت زیادی باشند.

مورفوز پایه گذار یک زبانی طراحی نوین برای خودروهای آینده رنو

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم مورفوز از ترکیب چند کلاس خودرویی به وجود آمده و از طراحی جسورانه ای برخوردار است. به گفته رنو این کانسپت نمادی از استراتژی طراحی نوین Family Petal بوده و در سال های آینده مدل های الکتریکی با شکل و شمایلی مشابه با آن تولید خواهند شد.

مثل دیگر خودروهای الکتریکی در مورفوز هم خبری از جلوپنجره مشبک نیست. اما در دو طرف سپر و روی کاپوت شکاف هایی دیده می شوند که ظاهرا برای تهویه و خنک کاری کامپیوترهای خودرو کاربرد دارند؛ در کنار بدنه زیبا و جذاب، رنو در مورفوز توجه ویژه ای به جزئیات داشته است، برای درک بهتر این امر کافی است نگاهی به گرافیک چراغ ها – به ویژه چراغ های عقب – و همچنین لوگوی نورانی کمپانی داشته باشید.

در داخل کابین کانسپت رنو مورفوز با فضایی بسیار مدرن و پیشرفته روبرو هستیم. فرمان این مفهومی برقی خودروهای موجود در فیلم های علمی-تخیلی را در ذهن تداعی می کند، چرا که در بخش میانی آن یک نمایشگر بزرگ 10.2 اینچی نصب شده است. راننده می تواند از طریق این نمایشگر اطلاعات مربوط به سیستم های ایمنی و شرایط رانندگی را مشاهده کند. داشبورد هم قابلیت شخصی سازی بالایی داشته و با توجه به صندلی های گردان، سرنشینان – بجز راننده – امکان گفتگوی رو در رو با هم را دارند.

تازه ترین اتومبیل مفهومی فرانسوی ها از آخرین تکنولوژی ها و تجهیزات سود می برد. هوش مصنوعی، فناوری 5G و رانندگی خودکار سطح 3 برخی از این موارد به شمار می روند. آنطور که رنو اعلام کرده، هوش مصنوعی در این خودرو وظیفه مدیریت هوشمند و مصرف بهینه باتری را بر عهده دارد.

شایان ذکر است کانسپت مورفوز قرار بود در نمایشگاه خودروی ژنو رسما پرده برداری شود، اما با توجه به لغو این نمایشگاه به خاطر پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، شرکت رنو فعلا به معرفی آنلاین بسنده کرده است.

 

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali_mlk
    ali_mlk | ۱۴ اسفند ۱۳۹۸

    فقط در یک کلام، فوق‌العاده است، به این میگن پیشرفت و کشوری بدون دردسر های مختلف و آدم های کوچک مغر

مطالب پیشنهادی