ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بیانیه سازمان نصر؛ دفاع از کسب‌وکارهای اینترنتی، انتقاد از تصمیم‌های غیرکارشناسی

کمیسیون تجارت الکترونیکی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود نسبت به اخذ تصمیم‌های غیر کارشناسی در رابطه با کسب‌وکارهای اینترنتی بیان کرد. این سازمان از یک سو بدون اشاره به ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۴

کمیسیون تجارت الکترونیکی در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) با انتشار بیانیه‌ای اعتراض خود نسبت به اخذ تصمیم‌های غیر کارشناسی در رابطه با کسب‌وکارهای اینترنتی بیان کرد. این سازمان از یک سو بدون اشاره به نام دیجی‌کالا و صداوسیما، اعلام می‌کند که گزارش‌های خلاف واقع چراغ روشن اقتصاد دیجیتال را خاموش می‌کند اما از سوی دیگر به سراغ تصمیم‌های غیر کارشناسی در رابطه با عوارض و مالیات برای کسب‌وکارهای اینترنتی هم می‌رود؛ موضوعی که احتمالا مربوط به دریافت عوارض از محل تبلیغات کسب‌وکارها در گوگل یا طرح‌های مشابه است.

اگرچه بیانیه سازمان نظام صنفی درست در روزی منتشر می‌شود که یکی از بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای اینترنتی ۱۸۲ نفر از پرسنل خود را تعدیل کرده است، اما این سازمان می‌گوید «فرآیندهای حساب‌‌مند، بهره‌ور و چالاک» کسب‌وکارهای اینترنتی باعث شده‌اند تا بر خلاف اکثر بخش‌های اقتصادی، شاهد رشد اقتصادی آن‌ها در شرایط رکود تورمی فعلی کشور باشیم.

این سازمان در بیانیه‌اش، به رویکرد جدید و غیر کارشناسی برای دریافت مالیات و عوارض از کسب‌وکارهای اینترنتی هشدار داده است و در این رابطه می‌گوید:

«با کاهش درآمدهای نفتی و صادرات و رجوع به راهکارهای افزایش درآمدها از طریق وضع مالیات‌ها و عوارض جدید، متاسفانه و به اشتباه، این بخش از اقتصادِ در معرض دید جهت جبران کسری به وجود آمده هدف قرار گرفته است. رویکردی که لازم است در خصوص تبعات آن هشدار جدی داده شود. رویکرد وضع مالیات و عوارض متنوع برای کسب‌وکارهای فضای مجازی ناشی از عدم شناخت ماهیت این کسب‌وکارها، تصمیمی غیرکارشناسی و غیرمنطقی است.»

سازمان نظام صنفی برای استدلال خود، چند دلیل می‌آورد و می‌گوید که حاشیه سود این کسب‌وکارها عموما بسیار پایین است و در چند سال ابتدایی فعالیت زیان می‌دهند: «حتی در صورت زیان‌ده نبودن، ذات نوآورانه و توسعه‌گرایانه آن‌ها ایجاب می‌کند که هر گونه درآمدی دوباره به چرخه توسعه بازگردد.»

مورد بعدی که سازمان نصر به آن اشاره می‌کند قطع کامل سرمایه‌گذاری خارجی و عدم علاقه‌ی سرمایه‌گذار داخلی به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای اینترنتی است: «هم‌اکنون با قطع ورود سرمایه‌های خارجی و کاهش شدید سرمایه‌گذاری‌های داخلی، بیشتر کسب‌وکارهای نوپا و حتی رشد یافته این حوزه با مشکلات مالی عدیده‌ای روبرو هستند که موجودیت و حیات کسب‌وکار را هم با خطر مواجه کرده است.»

افزایش هزینه‌های استفاده از خدمات بین‌المللی به دلیل نداشتن رابطه موثر با بازیگران بین‌المللی به دلیل وجود تحریم‌ها، یکی دیگر از استدلال‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است.

اما اینجاست که سازمان نصر به سراغ مسائل کمتر گفته‌شده‌ی دیگر هم می‌رود و به آن‌ها اشاره می‌کند، هر چند در این میان به «حمایت حاکمیت و دولت» هم اشاره‌ای ویژه‌ می‌کند:

«کافی است واقعیت‌هایی نظیر کاهش قدرت خرید عمومی، قطعی‌های اینترنت و سایر اتفاقات جاری کشور در نظر گرفته شود تا عمق فشارهای موجود بر این کسب‌وکارها آشکار شود. با توجه به این موضوع، این کسب‌وکارها نه تنها امکان تحمل فشارهایی بیش از این موارد را نداشته،‌ بلکه نیازمند حمایت‌های اساسی حاکمیت و دولت هستند. تسهیل زندگی و افزایش رفاه اجتماعی، توسعه مهارت‌های نیروی کار و ایجاد اشتغال کم‌هزینه، بالابردن بهره‌وری و کاهش هزینه‌های جاری شهروندان، کمک به شفاف‌سازی و کاهش فساد و حمایت از اقتصادهای بومی و محلی نمونه‌هایی از دستاوردهای کسب و کارها در یاری رسانی به اقتصاد ملی هستند.»

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در بیانیه‌اش، اخذ تصمیمات غیرکارشناسی نظیر وضع عوارض و مالیات‌های غیر منطقی و بدون توجیه قانونی و عرف تجاری، و همچنین فشارهای جهت‌دار و غیر واقعی نظیر احضار مدیران کسب‌وکارها یا پخش گزارش‌های خلاف واقعی و جهت‌دار در رسانه‌ ملی و ... را شدیدا محکوم کرده و برای دفاع از حقوق بخش خصوصی، حضور خود را در فرآیندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری این حوزه لازم می‌داند.

در واقع بخش پایانی این بیانیه، بدون اشاره به نام دیجی‌کالا، به اتفاقی اشاره می‌کند که ابتدای هفته اخیر بین این فروشگاه اینترنتی و صداوسیما رخ داد؛ اتفاقی که باید دید سرنوشت آن چه خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • porsesh
    porsesh | ۱۴ اسفند ۱۳۹۸

    این سیستم تا خرخره در فساد و تباهی و تصمیمات اشتباه غرق شده و همه چیز از جمله اقتصاد رو به گند کشیده. منابع‌اش ته کشیده، و می‌خواد با ظلم و ستم و ... هم که شده پول از ملت بگیره. این خط این نشون... کار به جایی می‌رسه که میان اموالت رو به قیمتی که خودشون تعیین می‌کنن ازت می‌خرن یا پولت را برمی‌داران ...

مطالب پیشنهادی