ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موج تعدیل استارتاپ‌های ایرانی به علی بابا رسید؛ تمدید نشدن قرارداد ۱۸۲ نفر از پرسنل

«مسعود طباطبایی»، مدیرعامل گروه علی بابا با انتشار بیانیه‌ای در حساب توییتر خود از یک تصمیم سخت سخن به میان آورده است. او اعلام کرده است که از میان ۷۵۴ نفر پرسنلی که این شرکت ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۹

«مسعود طباطبایی»، مدیرعامل گروه علی بابا با انتشار بیانیه‌ای در حساب توییتر خود از یک تصمیم سخت سخن به میان آورده است. او اعلام کرده است که از میان ۷۵۴ نفر پرسنلی که این شرکت دارد، نتوانسته‌اند قرارداد ۱۸۲ نفر را تمدید کنند.

مدیرعامل گروه علی بابا می‌گوید سال ۹۸ برای کسب‌وکارهای صنعت گردشگری سال پرتلاطمی بوده است؛ سالی که با بلایای طبیعی آغاز و در پاییز با قطع اینترنت همراه شد. طباطبایی می‌گوید اکنون شیوع ویروس کرونا وضعیت نامشخصی را برای همه رقم زده است: «شیوع ویروس کرونا باعث شد درآمد خود را در آستانه‌ی ششمین سالگرد تاسیس علی‌بابا، از دست بدهیم.»

او در این بیانیه دلیل عدم تمدید نیروهای خود را اینطور بیان می‌کند:

«بر اساس استراتژی گروه علی بابا برای خلق ثروت از طریق توسعه گردشگری  و پرقدرت عمل کردن در سال‌های آتی، برای عبور از شرایط فعلی ناشی از کاهش ۸۰ درصدی سفرها، علی‌رغم میل باطنی‌مان متاسفانه نتوانستیم امکان تمدید قرارداد ۱۸۲ نفر از ۷۵۴ نفر از همکاران خود را در علی بابا فراهم کنیم.»

طباطبایی در این بیانیه تاکید کرده است که «این تصمیم، از سخت‌ترین تصمیم‌های دوران حرفه‌ای ماست.»

مدیرعامل گروه علی بابا ابتدای هفته‌ی جاری و در گفتگو با دیجیاتو، از استرداد ۵۰ میلیارد تومان بلیت خبر داده بود. او در رابطه با ضربه‌ای که ویروس کرونا به صنعت گردشگری زد، به دیجیاتو گفت: «ضربه‌ای که به بازیگران صنعت گردشگری آنلاین خورده به شدت سنگین است و اگر همین امروز هم این ویروس ناگهان ریشه کن شود،‌ تبعات آن به این زودی برطرف نخواهد شد و مدت‌ها گریبانگیر فعالان صنعت گردشگری آنلاین خواهد بود.»

در ماه‌های اخیر و پس از تجربه ۱۰ روزه‌ی قطع اینترنت، استارتاپ‌های زیادی دست به تعدیل نیرو زده‌اند که بخشی از آن‌ها رسانه‌ای و بخش دیگر رسانه‌ای نشده است. اما در این میان تعدیل نیرو در علی بابا را می‌توان دومین تعدیل بزرگ نیرو در یکی از استارتاپ‌هایی دانست که «سرآوا» در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. بیشتر از یک‌سال و نیم پیش، در تابستان ۹۷، دیجی‌کالا اعلام کرد که ۱۷۵ نفر از خانواده ۲۴۱۴ نفری این شرکت را تعدیل می‌کند.

اگرچه تعدیل‌های سال ۹۷ به دلیل افزایش شدید نرخ ارز بود اما در سال ۹۸ ماجرا متفاوت است. حالا استارتاپ‌ها با رکود، بی‌اعتمادی به ثبات اینترنت از سوی سرمایه‌گذاران و البته حالا شیوع ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند که هیچ آینده مشخصی برای اتمام این وضعیت متصور نیست. باید دید در پایانِ داستانی که کرونا آغاز کرده، وضعیت کسب‌وکارهای اینترنتی چه خواهد بود.

بیانیه‌ی کامل مدیرعامل علی بابا به شرح زیر است:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • MATELF
    MATELF | ۱۴ اسفند ۱۳۹۸

    کشوری رو مشاهده میکنید که شعار انتخاباتی نمایندگان مجلس و رئیس جمهورش اشتغال است...

    • yosof
      yosof | ۱۴ اسفند ۱۳۹۸

      اینا مهم نیست.مهم اینه که دخترای مظلوم وزیر سرکار باشن.مسئولین رده بالا عیش و نوششون سرجاش باشه توی کاخهای شمال تهران.همه جوونها به فدای دختر وزیر.که بیکار بود همش دویست میلیون واردات کرد شغل شرافتمندانه...

مطالب پیشنهادی