ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات Rainbow Dash
تکنولوژی

ربات جدید گوگل راه رفتن را به خودش آموزش می‌دهد [تماشا کنید]

دانشمندان گوگل در دانشگاه جورجیا و برکلی، رباتی ساخته‌اند که به کمک هوش مصنوعی می‌تواند به خود آموزش راه رفتن بدهد. آن‌ها معتقدند آینده در دستان ربات Rainbow Dash خواهد بود و درهای جدیدی از اکتشافات ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

دانشمندان گوگل در دانشگاه جورجیا و برکلی، رباتی ساخته‌اند که به کمک هوش مصنوعی می‌تواند به خود آموزش راه رفتن بدهد. آن‌ها معتقدند آینده در دستان ربات Rainbow Dash خواهد بود و درهای جدیدی از اکتشافات را به روی بشر باز می‌کند.

ربات Rainbow Dash از نوعی هوش مصنوعی اختصاصی به نام «Deep Reinforcement Learning» بهره می‌برد که نسبت به هوش مصنوعی معمولی کمی پیشرفته‌تر است. هوش مصنوعی مقاومتی، دو بعد مختلف از یادگیری عمیق و یادگیری مقاومتی را با هم ادغام می‌کند.

یادگیری مقاومتی این گونه است که یک الگوریتم، نحوه انجام یک کار را از طریق آزمون و خطا یاد می‌گیرد و برای این کار از سیستم پاداش و تنبیه نیز استفاده می‌شود تا الگوریتم تشخیص دهد چه زمانی به تکمیل کردن وظیفه خود نزدیک شده است. یادگیری عمیق نیز داده‌های خام را از محیط اطراف ربات دریافت می‌کند و پس از بررسی، آن‌ها را در اختیار الگوریتم قرار می‌دهد.

عموماً برای این که یادگیری مقاومتی تست شود، آن را در محیط شبیه‌سازی شده کامپیوتری قرار می‌دهند، اما این بار محققین توانستند آن را برای اولین بار در محیط واقعی بررسی کنند. محقق ارشد این پروژه و مسئول بخش تحرکات (Locomotion) گوگل به نام ژی تان (Jie Tan) می‌گوید این کار یک سال طول کشیده است:

ما علاقه داریم تا به ربات‌ها این توانایی را بدهم که در محیط‌های واقعی و پیچیده بتوانند حرکت کنند. توسعه یک کنترل‌کننده حرکات که بتواند از پس این چالش‌ها برآید بسیار سخت است. آموزش یک امر خودکار است، به تجربه کمی نیاز دارد و می‌تواند با توجه به تجربیات جدید، مقیاس‌پذیرتر باشد. ما عقیده داریم که ربات‌های پا دار این چنینی برای حرکت در دنیای واقعی، باید بتوانند به خود آموزش دهند که چگونه راه بروند.

محققین ربات Rainbow Dash را روی سطح صاف قرار دادند و ان ربات توانست پس از ۱.۵ ساعت به خود آموزش دهد تا روی آن سطح راه برود. مرحله بعدی روی یک فوم حافظه دار و پا دری با حفرات زیاد بود که به ترتیب ۵.۵ و ۴.۵ ساعت طول کشید تا ربات به خود آموزش دهد که روی این سطوح راه برود. همچنین در برخی از مواقع دانشمندان مجبور شدند که ربات را دوباره روی سطوح قرار دهند، زیرا در حین فرایند یادگیری، ربات از سطح مورد نظر خارج می‌شد. در نهایت نیز آن‌ها توانستند الگوریتم آن را تغییر داده تا ربات به خود آموزش دهد که از زمین بلند شود.

در نهایت تا عقیده دارد «این ربات‌ها به مکان‌هایی خواهند رفت که انسان نمی‌تواند و این درهای جدیدی از اکتشافات را به روی بشر باز می‌کند».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MOHAMMADmartin
    MOHAMMADmartin | ۱۵ اسفند ۱۳۹۸

    دیجیاتو یه خواهش دارم به نمایندگی تمام مردم ایران چون خواسته من و اونا یکی هست .شما دست به وزیر ارتباطات میرسه ازت یه خواهش داریم برید پیش ایشان که دم از حق الناس میزنه بگین چرا جلو این شرکت های وارد کننده موبایل نمیگیره با آمدن تحریم و افزایش چشمگیر دلار قیمت موبایل افزایش پیدا کرد جوری که سخته خرید موبایل ولی موبایل های شیائومی به صرفه هست قیمت هاش پایین تره نسبت به بقیه سازنده های موبایل ولی شرکت ها موبایل های شیائومی وارد میکنن با قیمت های عجیب غریب بگید وزیر پیگیر این موضوع بشه موبایل ۶۰۰ دلاری شیائومی شرکت ها میدن با قیمت ۹۰۰ دلار خدایش ظلمه پیگیری کنید

مطالب پیشنهادی