ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محقق ایرانی بتن خم شونده بی نیاز از سیمان ساخت

بتن ماده ایست که به خاطر دوام و سختی فوق العاده اش بیشترین استفاده را در حوزه ساخت و ساز در سراسر دنیا دارد اما مقاومت این ماده در برابر خم شدن چندان هم خوب ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

بتن ماده ایست که به خاطر دوام و سختی فوق العاده اش بیشترین استفاده را در حوزه ساخت و ساز در سراسر دنیا دارد اما مقاومت این ماده در برابر خم شدن چندان هم خوب نیست. حالا جمعی از دانشمندان دانشگاه Swinburne به سرپرستی یک محقق ایرانی موفق به ساخت نوع جدیدی از بتن شده اند که نه تنها بهتر خم می شود بلکه نیازی به سیمان هم ندارد و در نتیجه آسیب کمتری به محیط زیست وارد می کند.

برای آنکه بهتر با خواص بتن آشنا شوید بد نیست اشاره کنیم که اگر وزنه ای بزرگ را روی  یک ستون بتنی قرار دهید هیچ اتفاقی برای آن نمی افتد اما اگر همان نیرو را به مرکز ستون بتنی وارد کنید خم می شود و به سرعت می شکند. این ضعف هم از آنجا نشات می گیرد که مقاومت فشاری بتن بالا و مقاومت کششی آن پایین است.

در پاسخ به همین کاستی نیز بتن خم شونده ساخته شده و طی دهه های اخیر بهبودهای قابل توجهی در آن ایجاد شده است. حالا تیم محققان دانشگاه Swinburne با کاهش مقدار انرژی مورد نیاز برای ساخت این بتن و همچنین حذف تصاعدات کربنی در طول فرایند تولید فرمول آن را به میزان قابل ملاحظه ای بهبود داده اند.

بتن خم شونده

بزرگ ترین آلودگی در فرایند تولید بتن سیمان است؛ چسبی که این بافت مرطوب را در کنار هم نگه می دارد. ساخت سیمان هم به دمای بالایی نیاز دارد و به همین خاطر انرژی قابل توجهی برای این کار لازم است و گازهای گلخانه ای زیادی در این حین تولید می شوند. و نکته مهم اینکه برای تولید بتن خم شونده همچنان به این ماده نیاز بود.

انعطاف پذیری این بتن ۴۰۰ برابر انواع معمولی است

اما در بتن خم شونده جدید سیمان به کلی حذف و با محصولات پسماند صنعتی از قبیل خاکستر بادی جایگزین شده که در کوره های زغال سنگ تولید می شود. این ترکیب ژئوپلیمری در دمای اتاق تهیه می شود و در نتیجه تاثیر منفی کمتری روی محیط زیست می گذارد.

البته قبلا از این روش جایگزین برای ساخت بتن های معمولی استفاده شده اما دانشمندان می گویند این نخستین بار است که در تهیه بتن خم شونده به کار می رود. محصول نهایی ضمن آنکه با مصرف انرژی کمتری ساخته میشود و تصاعدات گلخانه ای پایین تری دارد نسبت به بتن استاندارد منعطف تر است.

به گفته بهزاد نعمت الهی مولف ارشد این مقاله:

تولید این بتن به ۳۶ درصد انرژی کمتر نیاز دارد و ۷۶ درصد کربن دی اکسید کمتری در تولید فرایند تولید آن ایجاد می شود. نتایج تست های آزمایشگاهی ما نشان می دهند که این بتن جدید حدودا ۴۰۰ برابر منعطف تر از بتن معمولی است و همزمان مقاومت آن با بتن معمولی هم برابری می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Akswho
    Akswho | ۱۵ اسفند ۱۳۹۸

    خیلی جالبه واقعا اگه این همه نخبه که رفتن بها بهشون میدادن و همش به فکر چپاول نبودن خیلی پیشرفت های خوبی داشتیم نه مثل الان که پست های تخصصی دست پسر خاله فلان مسئوله

  • Ali Reza
    Ali Reza | ۱۵ اسفند ۱۳۹۸

    عنوان مقاله تون خیلی خیلی فرق میکنه، آدم فکر میکنه مربوط به دانشگاه های داخلی هست و دستاوردهاشون اما وقتی که میخونه متوجه میشه چه خبر بوده!!! اگه اینجوری باشه که رییس مایکروسافت هندی هست و شهردار لندن هم پاکستانی و رییس جمهور پرو هم ژاپنی و وزیر امور پارلمانی کانادا افغانستانی و.... رییس مجلس ما هم عراقی!!!

مطالب پیشنهادی