ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش ربات
تکنولوژی

ربات MIT اجرای وظایف را با مشاهده آنها یاد می‌گیرد [تماشا کنید]

تا همین اواخر برای آموزش ربات چاره ای جز کدنویسی، آزمون و خطا یا نظارت بر آنها وجود نداشت اما سیستم های پیشرفته امکان آموزش از طریق اجرای وظایف در برابر ربات را میسر کرده ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

تا همین اواخر برای آموزش ربات چاره ای جز کدنویسی، آزمون و خطا یا نظارت بر آنها وجود نداشت اما سیستم های پیشرفته امکان آموزش از طریق اجرای وظایف در برابر ربات را میسر کرده اند؛ دقیقا مثل زمانی که سرگرم آموزش به یک فرد هستید.

دانشمندان MIT سیستمی به نام PUnS را توسعه داده اند که آموزش وظایف پیچیده نظیر چیدن میز شام به ربات ها را فراهم می سازد. این سامانه بر زبان «منطق موقت خطی» متکی است که امکان استدلال را به ربات می دهد. در این روش زمان در قالب دنباله ای از اعداد فرض می شود، به عبارت دیگر برای زمان حال مفروض تنها یک آینده متصور می شویم.

محققان برای کمک به ربات در رسیدن به نتیجه مطلوب معیارهایی برای آن تعریف کرده اند. سیستم MIT نسبت به مدل های عادی به مراتب کارایی بالاتری دارد و در ۲۰ هزار بار چینش میز شام تنها ۶ بار دچار خطا شده است؛ آن هم در شرایطی که گاهی اوقات محققان با پنهان کردن اشیاء حل مساله را دشوارتر کرده اند. ربات در مواردی که شی پنهان شده ابتدا تمام میز را چیده و سپس به سراغ قرار دادن شی مذکور در جای مناسب رفته است.

هدف نهایی توسعه دهندگان این است که سیستم نه تنها بر اساس مشاهده اجرای کار توسط دیگران، بلکه بر اساس بازخوردهایی نظیر انتقادات یا توصیه های شفاهی آموزش ببیند. هرچند زمان زیادی تا دستیابی به این نتایج باقی مانده اما در صورت عملی شدن می توان آینده ای را متصور بود که در آن اشتباه ربات خانگی‌تان را به وی گوشزد می کنید تا در آینده آن را تکرار نکند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی