ادعای محققان دانشگاه هاروارد: ویروس کرونا ۳ تا ۵ میلیارد نفر از مردم جهان را مبتلا می‌کند

ادعای محققان دانشگاه هاروارد: ویروس کرونا ۳ تا ۵ میلیارد نفر از مردم جهان را مبتلا می‌کند

بین ۴۰ تا ۷۰ درصد از بزرگسالان کل دنیا به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد.

طبق ادعای یکی از کارشناسان دانشگاه هاروارد امریکا، این امکان وجود دارد که بین ۴۰ تا ۷۰ درصد از مردم سراسر دنیا به ویروس کرونا مبتلا شوند؛ یعنی جمعیتی حدود ۳ میلیارد نفر!

شیوع ویروس کرونا به نزدیکی حالت پاندمیک رسیده و تا کنون بیش از ۱۰۷  هزار نفر را آلوده کرده است. حالا که کرونا در بیش از ۱۰۳ کشور گرفتار ریشه دوانده است، سؤال اینجاست: ویروس خطرناک کرونا چقدر بدتر خواهد شد؟

به گفته مارک لیپسیچ، یک متخصص اپیدمولوژی یا بیماری‌های فراگیر، وضعیت از این هم بدتر خواهد شد. احتمال دارد ۴۰ تا ۷۰ درصد از مردم دنیا به زودی به ویروس کرونا آلوده شوند.

طبق این گفته، بین ۳.۱ میلیارد تا ۵.۵ میلیارد مورد ابتلا به کرونا ویروس قبل از فروکش کردن شیوع، دنیا را درگیر خواهد کرد.

البته، این پیش بینی در واقع هشدار و یک زنگ خطر است. به گفته لیپسیچ، این طور نیست که فقط ۴۰ تا ۷۰ درصد از بزرگسالان دنیا در صورت عدم اقدام قوی متقابل به کرونا مبتلا شوند. اگر کشورها بتوانند تمامی محل‌های تجمع عمومی را کنسل کنند، مدارس تعطیل شوند، کارمندان در خانه کار کنند و دیگر انواع راه‌های کاهش ارتباط بین مردم را اتخاذ کنند، امکان دارد شیوع کم یا متوقف شود و به این میزان نرسد.

وی در ادامه افزود: برای متوقف کردن شیوع ویروس کرونا نیاز به ایزوله و قرنطینه کردن افراد مبتلا به ویروس یا مشکوک به ویروس کرونا است. وقتی می‌گوییم ۴۰ درصد از بزرگسالان کره زمین به این ویروس عفونی مبتلا می‌شوند، به این معنی نیست که ۳.۱ میلیارد نفر مبتلا به موارد شدید این بیماری می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند. بلکه منظور این است که احتمال دارد این جمعیت برخی از علائم ابتلا به کرونا را در خود داشته باشند و فقط حدود یک تا ۲ درصد از آنها به کام مرگ کشیده شوند.

الگوسازی یک پاندمیک

سازمان بهداشت جهانی هنوز شیوع ویروس کرونا را به عنوان یک پاندمیک (شیوع جهانی و همه‌گیر) نمی‌شناسد اما اظهار داشته است که این یک وضعیت اورژانس و فوریت برای سلامت عمومی مردم دنیاست.

لیپسیچ فعلا مخالف پاندمیک بودن ویروس کرونا است زیرا او با استفاده از الگوهای محاسباتی و کامپیوتری که الگوی شیوع ویروس‌های دیگری مانند پاندمی آنفولانزا که در سرتاسر جهان شیوع پیدا کرد و همین میزان مسری بودن را نشان می‌داد، فکر می‌کند هنوز در آغاز پاندمیک هستیم و احتمال شیوع بیشتر کرونا و پاندمیک شدن آن وجود دارد.

در دو مورد از بزرگترین پاندمی‌های قرن بیستم، پیش بینی شد حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از مردم علائم عفونی شدن به این ویروس را داشتند که در مجموع کمتر از تعداد کل افرادی بود که به این ویروس مبتلا شده بودند.

لیپسیچ در سوم ماه مارس، یک هفته بعد از انتشار پادکست پیش بینی‌اش، طی پیامی در توییتر پیش بینی خود را اصلاح کرد و گفت فقط ۲۰ تا ۶۰ درصد از مردم به این ویروس مبتلا می‌شوند.

وضعیت کودکان در دوران شیوع

لیپسیچ در این پیش‌بینی خود کودکان را از آمار جدا کرد و به کارشناسان گفت که واقعا نمی‌فهمد که قرار است چه اتفاقی برای آنها بیفتد. تا کنون تعداد کودکانی که به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند بسیار اندک بوده است. هیچ مرگی هم در کودکان کمتر از ۹ سال رخ نداده است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد از بین ۴۴ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا در چین، تنها یک درصد از موارد کودک بوده‌اند.

اما اگر چند مورد از متغیرها با فرضیات لیپسیچ همخوانی نداشته باشد، این پیش بینی می‌تواند بسیار اغراق‌آمیز باشد:

اول از همه این که احتمال دارد سرعت انتقال و الگوهای کرونا در کشورهای خارج از چین متفاوت با نوع شیوع ویروس در کشور مبدا باشد. علاوه بر این، ممکن است در برخی نقاط دنیا هوا گرم باشد زیرا عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند آنفولانزا و ویروس کرونا از عفونت‌های فصلی هستند. دمای بالاتر موفقیت اجزای حیاتی قابل شیوع را به حداقل می‌رساند.

ما انتظار داریم تغییرات فصلی دما و گرمای هوا از انتقال این ویروس تا حدی بکاهد اما نه خیلی زیاد زیرا برای متوقف کردن آن کافی نیست.

توقف شیوع چگونه امکان دارد؟

شیوع ویروس کرونا متوقف خواهد شد؛ اما فقط در صورتی که بعد از این که افراد مبتلا شناسایی شوند و با قرنطینه امنیت ایجاد شود یا این که محققان بتوانند واکسنی را برای مبارزه با آن پیدا کنند. (زیرا چندین مورد احتمال عفونت مجدد نیز تاکنون دیده شده است.)

داروها یا واکسن‌ها در ۴۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت بزرگسالان دنیا برای ریشه‌کن کردن شیوع ویروس کافی خواهد بود. در این حالت است که انتقال ویروس کرونا دوباره شیوع پیدا نخواهد کرد.

برای این که جلوی بیمار شدن و ابتلای افراد زیادی را بگیریم، دولت‌ها باید تماس بین گروه‌های بزرگ و اجتماعات مردمی را به حداقل برسانند. اما محدودیت‌هایی مانند تعطیل کردن مدارس و ممنوعیت اجتماعات عمومی باید در مدت زمان بسیار طولانی انجام شود که ممکن است برای خیلی‌ها ناخوشایند و حتی بدتر از آن برای کسب و کارها فلاکت‌بار باشد.

راهکاری برای جبران خسارت‌ها

به گفته یکی دیگر از کارشناسان، لازم است مردم این روزها به شیوه‌های جدیدی بیندیشند که هم برای خودشان و هم مردم جامعه‌شان بهتر و مفیدتر است تا هم به فعالیت خود در خانه ادامه دهند و هم تاثیر شیوع ویروس را کم کنند.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که مردم خودشان را با این ذهنیت که در آینده ۴۰ درصد از بزرگسالان سراسر دنیا به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد آماده کنند و دولت‌ها نیز بر اساس این پیش بینی اقدامات لازم را انجام دهند.

شاید ممکن است مردمی که در مناطق دور از شیوع ویروس کرونا هستند و فعلا موردی از ابتلا به کرونا در کشورشان دیده نشده است این پیش بینی را انکار یا تکذیب کنند و حتی حس کنند واقعی نیست زیرا هم اکنون در کشورشان با چنین اوضاعی رو به رو نیستند. اما اگر این سناریو به حقیقت بپیوندد و احتمال آن نیز وجود دارد، همه مجبور می‌شویم کارهای خود را در خانه انجام دهیم و مدارس نیز چندین ماه دیگر و خدا می‌داند تا چه زمانی تعطیل باشند.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • مهدي اسفند ۱۷, ۱۳۹۸

    تو تیتر درج کردین محققان گفتند در متن گفتین یه محقق احتمال داده!