ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویکی‌لیکس
تکنولوژی

افشاگری‌های ویکی‌لیکس ردیابی جاسوس‌ها توسط آمریکا را مختل کرده بود

در سال 2010 شاهد افشای اسناد دیپلماتیک دولت ایالات متحده آمریکا توسط ویکی‌لیکس بودیم. به تازگی اسناد محرمانه‌ای منتشر شده که اطلاعات جدیدی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد. بر اساس این اسناد، دولت ایالات متحده ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

در سال 2010 شاهد افشای اسناد دیپلماتیک دولت ایالات متحده آمریکا توسط ویکی‌لیکس بودیم. به تازگی اسناد محرمانه‌ای منتشر شده که اطلاعات جدیدی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد. بر اساس این اسناد، دولت ایالات متحده از روش‌های مورد استفاده دولت‌های خارجی در حملات سایبری اطلاع داشته است.

در گذشته اسناد مخفیانه از سال 2010 هشدار داده بود که اطلاعات سری فاش شده توسط ویکی‌لیکس احتمالا تغییرات قابل توجهی در تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده توسط جاسوسان خارجی خواهد داشت و باعث شناسایی سخت‌تر آن‌ها توسط دولت ایالات متحده می‌شود.

به تازگی اطلاعات جدیدی از حالت محرمانه خارج شده‌اند که ما را بیشتر با فرماندهی سایبری ایالات متحده، واحد اصلی ارتش سایبری، آشنا می‌کند. در گذشته بیم آن می‌رفت که اسناد فاش شده از ارتباطات میان سفارتخانه‌های خارجی ایالات متحده آمریکا پرده بردارد و مانع ادامه عملیات‌های سایبری در حال انجام شود.

این اطلاعات تقریبا یک دهه پس از افشای 75 هزار اسناد محرمانه توسط تحلیلگر اطلاعات ارتش آمریکا، «چلسی منینگ» در وب‌سایت ویکی‌لیکس، منتشر شده‌اند. منینگ برای افشای اطلاعات سری ارتش آمریکا به 35 سال زندان محکوم شد که البته دستور باراک اوباما در سال 2017 آزادی وی را در پی داشت.

ویکی‌لیکس

فرماندهی سایبری دولت ایالات متحده آمریکا در دسامبر 2010، تنها چند روز پس از افشای اطلاعات دیپلماتیک توسط نیویورک تایمز و چند رسانه دیگر، یافته‌های خود را با تغییراتی برای محافظت از منابع، تحت یک گزارش منتشر کرد. در این گزارش به این موضوع اشاره شده بود که احتمالا سرویس‌های اطلاعاتی خارجی که علیه دولت ایالات متحده آمریکا جاسوسی‌های سایبری انجام می‌دهند، از اطلاعات ویکی‌لیکس استفاده کنند.

ویکی‌لیکس

بر اساس گزارش منتشر شده، دولت آمریکا در آن زمان از تاکتیک‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده توسط مخالفان و دشمنان خارجی شامل بدافزارها، آدرس‌های IP و دامنه‌ها آگاه بوده است. در همین گزارش به این موضوع اشاره شده که انتظار می‌رود به علت افشای اطلاعات، دشمنان زیرساخت‌ها و روش‌های نفوذ خود را بهبود خواهند داد تا از سیستم دفاع سایبری ایالات متحده در امان باشند.

با توجه به تغییرات ایجاد شده در گزارش، به صورت دقیق نمی‌دانیم به کدام مخالفان و کشورها اشاره شده است، با این حال به نظر می‌رسد یکی از آ‌ن‌ها مربوط به کشور چین باشد. یک ماه قبل از افشای این اطلاعات توسط ویکی لیکس، گوگل و چندین شرکت دیگر دولت پکن را برای حملات سایبری با نام «عملیات شفق قطبی» متهم کرده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی