ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دو نوع ویروس کرونا
علمی

شیوع دو نوع ویروس کرونا؛ ادعایی که متخصصان قبول ندارند

با افزایش شمار مبتلایان و قربانیان، تحقیقات بیشتری در رابطه با ویروس کرونا انجام می‌شود. به تازگی نتایج تحقیقی توسط یک ژورنال چینی مورد تایید قرار گرفته که خبر از دو نوع ویروس کرونا می‌دهد. ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۰

با افزایش شمار مبتلایان و قربانیان، تحقیقات بیشتری در رابطه با ویروس کرونا انجام می‌شود. به تازگی نتایج تحقیقی توسط یک ژورنال چینی مورد تایید قرار گرفته که خبر از دو نوع ویروس کرونا می‌دهد. با وجود این مطالعه، بسیاری از متخصصان چنین موضوعی را رد می‌کنند و نتایج بدست آمده را فاقد اعتبار می‌دانند.

تیمی از محققان چندین دانشگاه چین تحقیقی را انجام داده که توسط ژورنال National Science Review تایید شده است. در این تحقیق 103 ژنوم SARS-CoV-2 مورد بررسی قرار گرفته که نتیجه آن کشف دو نوع مختلف، «S» و «L» بوده است. نوع L جدیدتر، شایع‌تر و تهاجمی‌تر محسوب می‌شود.

ویروس‌ها به صورت مداوم جهش پیدا می‌کنند و سرعت این جهش می‌تواند بسیار بالا باشد. با وجود چنین موضوعی، تحقیق جدید ادعا می‌کند که تفاوت زیادی میان این دو نوع وجود دارد و می‌توان آن‌ها را به عنوان دو گونه مختلف توصیف کرد.

دو نوع ویروس کرونا

با وجود انجام چنین تحقیقی، متخصصان فعال در این حوزه اعلام کرده‌اند محققان چینی به علت خطا در اطلاعات دو نوع ویروس کرونا را شناسایی کرده‌اند. در حقیقت این تغییر ناشی از جهش طبیعی بوده و به معنای وجود دو گونه از کرونا نیست. ویروس شناس دانشگاه کوئینزلند، «یان مکای» به این موضوع اشاره کرده که مشکلات اساسی در این تحقیق وجود دارد که شامل برخی اطلاعات نیز می‌شود. مکای اعلام کرده:

«این تفاوت ناشی از خطاهای موجود در اطلاعات اولیه بوده که البته دانشمندان به سرعت آن‌ها را در دیتابیس GISAID برطرف کردند. این دو نوع تفاوتی با یکدیگر ندارد و مثل این می‌ماند که ما هر روز لباس‌های مختلف بپوشیم. نمی‌توانم باور کنم که این تحقیق علمی ضعیف مورد قبول قرار گرفته است.»

محققان در مقاله خود ادعا کرده‌اند که بیماری در کوئینزلند حداقل به دو نوع ویروس کرونا مبتلا شده که البته پرفسور مکای آن را رد کرده و خبر از عدم تطابق آن با مدارک موجود داده است. متخصص دیگری، «اسکار مک‌لاین» اعلام کرده به علت جدید بودن کرونا، اطلاعات کمی در رابطه با آن وجود دارد و نتایج حاضر در مقاله جدید با تفسیر غلط اطلاعات موجود به دست آمده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی