ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تجهیز هلیکوپتر «بل» به چهار فن برقی به جای روتور عقب [تماشا کنید]

بالگردها را معمولاً با ملخ اصلی و پروانه کوچک دم می شناسیم که با سرعت دیوانه وار می چرخند. امکان برخورد با ملخ اصلی هلیکوپتر به دلیل فاصله زیاد با زمین بسیار کم است، ولی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

بالگردها را معمولاً با ملخ اصلی و پروانه کوچک دم می شناسیم که با سرعت دیوانه وار می چرخند. امکان برخورد با ملخ اصلی هلیکوپتر به دلیل فاصله زیاد با زمین بسیار کم است، ولی ملخ دم این وسیله جان بسیاری از افراد را گرفته است. حال شرکت هلیکوپترسازی بل (Bell) با تقسیم پروانه دم به چهار فن کوچک، ریسک برخوردهای مرگبار را به حداقل رسانده است.

ملخ دم، نقش بسیار مهمی در حفظ تعادل هلیکوپتر بازی می کند و با چرخش در خلاف جهت پروانه اصلی، از چرخیدن هلیکوپتر به دور خود جلوگیری می کند. این پروانه کوچک که در برخی بالگردها صدایش از ملخ اصلی نیز فراتر می رود، عامل حوادث مرگبار بسیاری بوده است.

فناوری توزیع الکترونیکی ضدگشتاور بل (EDAT)، برای جلوگیری از برخورد سر انسان با پروانه دم ابداع شده است. در این فناوری که کاملاً برقی است، پروانه دم جای خود را به چهار فن که درون محفظه قرار گرفته اند، داده است که احتمال برخوردهای مرگبار را به حداقل می رساند.

برقی بودن فن ها مزایای دیگری هم دارد. برخلاف ملخ دم سنتی، سرعت پروانه های EDAT قابل تنظیم هستند و خلبان می تواند بسته به نیاز در قسمت هایی از پرواز سرعت آنها را کم کرده و یا آنها را خاموش کند که به کاهش قابل توجه صدای بالگرد منجر خواهد شد.

فناوری EDAT علاوه بر تغییر ساختار هلیکوپترهای فعلی، مسیر را برای ساخت هلیکوپترهای هیبریدی و در ادامه تماماً برقی که به عنوان تاکسی هوایی به کار گرفته خواهند شد، هموار می کند. اقدام شرکت بل برای کاهش احتمال برخورد عابرین با پروانه دم، قدم مهمی در مسیر تبدیل هلیکوپترها به تاکسی هوایی به شمار می رود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی