ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیق جدید از دوره نهفتگی 5.1 روزه ویروس کرونا خبر می‌دهد

افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا در سراسر جهان باعث شده تحقیقات گسترده‌ای در رابطه با آن انجام شود. در حال حاضر دولت‌ها شهروندان را به مدت 14 روز قرنطینه می‌کنند، اما تحقیق جدید نشان می‌دهد ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا در سراسر جهان باعث شده تحقیقات گسترده‌ای در رابطه با آن انجام شود. در حال حاضر دولت‌ها شهروندان را به مدت 14 روز قرنطینه می‌کنند، اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که میانگین دوره نهفتگی ویروس کرونا برابر با 5.1 روز است.

اطلاع از دوران نهفتگی یک ویروس، اهمیت بالایی در کنترل شیوع آن دارد. دوره نهفتگی به بازه زمانی قرارگیری اولیه در برابر عامل بیماری‌زا تا ظهور علائم در میزبان گفته می‌شود. دوره نهفتگی باتوجه به بیماری می‌تواند کاملا متفاوت باشد. برای مثال این دوره می‌تواند برای آنفلونزا بین 1 تا 3 روز طول بکشد، در حالی که این بازه برای سرخک به 9 تا 12 روز می‌رسد.

در تحقیق جدید، 181 نفر که ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا تایید شده بود، مورد بررسی قرار گرفتند که نتیجه آن به صورت میانگین دوره نهفتگی 5.1 روزه این ویروس بود. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که اولین نشانه‌های ابتلا به این ویروس در 97.5 درصد مبتلایان، در مدت زمان 11.5 روز نمایان می‌شوند.

ویروس کرونا

باید خاطرنشان کرد که دوره نهفتگی 5 روزه کرونا به معنای آن نیست که فرد پس از 5 روز باید از قرنطینه خارج شود، بلکه به قرنطینه 2 هفته‌ای کنونی اعتبار می‌بخشد. 2 هفته قرنطینه بازه زمانی مناسبی برای شناسایی افراد مبتلا به این ویروس محسوب می‌شود. نویسنده ارشد تحقیق جدید، «جاستین لسلر» در این زمینه اعلام کرده:

«بر اساس تحلیل ما از اطلاعات موجود، 14 روز قرنطینه افراد مشکوک یک بازه زمانی منطقی است، هرچند برخی افراد در بازه طولانی از دست می‌روند.»

تحقیق جدید اطلاعات دیگری را نیز در اختیار ما قرار می‌دهد. لسلر به این موضوع اشاره کرده که دوره نهفتگی کرونا برای شمار اندکی از افراد می‌تواند بالاتر از 14 روز باشد. در این مطالعه تخمین زده شده از هر 10 هزار نفر، 101 نفر پس از 14 روز نشانه‌های بیماری را بروز می‌دهند. در این تحقیق اعلام شده که باید مقایسه‌ای بین هزینه‌های اجتماعی و مالی قرنطینه و عدم شناسایی بیماران صورت پذیرد و سپس تصمیم‌گیری شود.

با وجود این مطالعه، پروفسور ویروس شناسی مولکولی دانشگاه ناتینگهام، «جاناتان بال» به این موضوع اشاره می‌کند که تحقیقات صورت گرفته در رابطه با دوره نهفتگی بیماری‌ها، دارای مشکل است چراکه نمی‌توان به صورت دقیق اولین زمانی که فرد در معرض بیماری قرار می‌گیرد را تشخیص داد. با توجه به این موضوع، بازه‌های اعلام شده در حقیقت فرضیات هستند.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که دوره نهفتگی یک بیماری با بازه زمانی که فرد می‌تواند ناقل بیماری باشد، متفاوت است. اگرچه مرحله‌ای که فرد نشانه‌های بیماری را بروز می‌دهد مانند سرفه کردن، اغلب به عنوان انتقال پذیرترین مرحله شناخته می‌شود، اما هنوز زمانی که بیماری این فرد عفونی می‌شود، مشخص نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • itookan
    itookan | ۲۱ اسفند ۱۳۹۸

    «میانگین دوره نهفتگی 5.1 روزه این ویروس بود. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که اولین نشانه‌های ابتلا به این ویروس در 97.5 درصد مبتلایان، در مدت زمان 11.5 روز نمایان می‌شوند.»

    چطور میانگین 5.1 روزه در حالی که تو 97.5 درصد افراد بعد از 11.5 روز بروز کرده؟

    • itookan
      itookan | ۲۱ اسفند ۱۳۹۸

      اون 2.5 درصد باید حداقل 448روز قبل از مبتلا شدن علائمش رو بروز بدن تا میانگین بشه 5.1 ? ?

مطالب پیشنهادی