ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایدز
علمی

دومین بیمار مبتلا به ایدز با سلول‌های بنیادی درمان شد

در حالی که ویروس کرونا تبدیل به یک بحران جهانی شده و حجم بالایی از اخبار را به خود اختصاص داده، درمان دومین بیمار مبتلا به ایدز در لندن توجه رسانه‌ها را به خود جلب ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

در حالی که ویروس کرونا تبدیل به یک بحران جهانی شده و حجم بالایی از اخبار را به خود اختصاص داده، درمان دومین بیمار مبتلا به ایدز در لندن توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده. برای درمان این بیمار از سلول‌های بنیادی استفاده شده است.

مردی در لندن به نام «آدام کاستیخو» تبدیل به دومین بیمار مبتلا به ایدز شد که توانست آن را شکست دهد. درمان ضد ویروس این فرد از 30 ماه پیش متوقف شده و دیگر نشانه‌های ابتلا به ایدز در وی مشاهده نمی‌شود. برای درمان کاستیخو تنها از داروهای ایدز استفاده نشده بلکه بر اساس ژورنال Lancet HIV، درمان سلول‌های بنیادی برای سرطان نیز در این فرایند مورد استفاده قرار گرفته. اهداکنندگان سلول‌های بنیادی دارای یک ژن غیرمعمول هستند که امکان محافظت در برابر ایدز را فراهم می‌کند.

در سال 2011 اولین بیمار مبتلا به این ویروس درمان شد. «تیموتی براون» که به بیمار برلین مشهور است، سه و نیم سال پس از درمان مشابه هیچ نشانه‌ای از بیماری نشان نداد.

بر اساس گزارش منتشر شده، استفاده از سلول‌های بنیادی می‌تواند مانع از تکثیر ویروس درون بدن شود. در حقیقت سلول‌های جدید که در برابر ایدز مقاوم هستند، جایگزین سلول‌های کنونی بیمار می‌شوند. آدام کاستیلجو یکسال پس از اینکه متوجه شد دیگر بیمار نیست، هویت خود را اعلام کرد. در حال حاضر در خون و یا بافت‌های این فرد عفونت فعالی حضور ندارد.

ایدز

سرپرست تحقیق Lancet، پروفسور «راوندار کوما گوپتا» از دانشگاه کمبریج در رابطه با درمان HIV اعلام کرده:

«درمان دومین فرد، چنین روش درمانی را تایید می‌کند. نزدیک به دو و نیم سال است که از درمان ضد ویروسی استفاده نمی‌کنیم. یافته‌های ما نشان می‌دهد که درمان بیماران مبتلا به ایدز با استفاده از سلول‌های بنیادی قابل تکرار است.»

با وجود این گفته، نمی‌توان از این روش درمان برای میلیون‌ها مبتلا به ایدز در سراسر جهان استفاده کرد. علت این موضوع را باید در روش تهاجمی آن جستجو کرد چراکه برای بیمار جدید از درمان سرطان استفاده شده. داروهای جدید HIV بسیار موثر هستند، بنابراین بیماران می‌توانند تا چندین سال زندگی سالمی داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی