اگر با معلول ازدواج کنید، از سربازی معاف می شوید اما به یک شرط!

وام ازدواج ۹۹ هم ۱۰۰ میلیون تومان شد

اگر با معلول ازدواج کنید، از سربازی معاف می شوید اما به یک شرط!

معافیت از سربازی در سال ۹۹ مثل حقوق کارگران در سال ۹۹ و معافیت های مالیاتی سال ۹۹، از مهم ترین موضوعاتی است که ذهن بخش هایی از جامعه را به خود مشغول کرده است.

معافیت از سربازی مدت هاست که دیگری با پول خریدنی نیست. در جدیدترین اعلام رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، اگر مشمولی، با یک بانوی دارای معلولیت جسمی، ازدواج کند، معافیت دائم از سربازی خواهد گرفت.

این برای نخستین بار است که سازمان وظیفه عمومی ناجا، یکی از مصداق های معافیت از خدمت سربازی را ازدواج اعلام می کند. آن هم ازدواج مشمولان با بانوان معلول. طبق این اعلام جدید، اگر مشمولی، با یک بانوی دارای معلولیت جسمی ازدواج کند، به محض ارائه عقدنامه رسمی، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف خواهد شد.

در صورتی که ازدواج مشمول با بانوی دارای معلولیت جسمی و نه ذهنی، تا ۵ سال ادامه داشته باشد، یعنی استمرار در ازدواح، محقق شود، معافیت موقت مشمول به معافیت دائم و صدور کارت معافیت دائم تبدیل خواهد شد.

طبق ماده شش قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در ایران، یکی از فرزندان والدینی که خودشان دارای معلولیت باشند، یا یکی از فرزندانشان معلول باشد، از انجام خدمت وظیقه عمومی معاف است. از جمله دیگر معافیت های سربازی، می توان معافیت تنها پسر مشمول یک خانواده را نام برد که دارای ۳ خواهر است.

در این حالت، اگر پدر، در قید حیات باشد، وضعیت جسمی پدر مشمول، موضوع رسیدگی نبوده و تنها اگر پدر، مشمول کمیته امداد باشد یا فرزند مشمول، تحت حمایت کمیته امداد باشد، امکان دریافت معافیت وجود دارد.

ضمنا، مطلقه بودن خواهران فرد مشمول، مانع معافیت از خدمت سربازی نخواهد شد. مشمولی که دارای یک فرزند معلول باشد، از انجام دوره خدمت دوره ضرورت، معاف است. هم چنین یکی از فرزندان ذکور مادرانی که شوهر ندارند و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند یا تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور هستند، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود.

از وام ازدواج ۱۰۰ میلیونی تا معافیت سربازی ۵ ساله

اعطای وام ازدواج ۶۰۰ میلیون ریالی به زوج هایی که چند سال بیشتر از تاریخ ازدواجشان نمی گذرد و سابقه دریافت وام هم نداشتند، سبب شد تا کودک همسری در برخی نقاط کشور رونق یابد.

معافیت سربازی
معافیت سربازی به افرادی که با بانوی معلول جسمی ازدواج کنند، پس از ۵ سال اعطا می شود

هزاران فرد بالای شصت سال، متقاضی وام ازدواج شدند که با دختران کم سن و سال ازدواج می کردند تا وام ۶۰۰ میلیون ریالی دریافت کنند. چالشی که اکنون با افزایش وام ازدواج در سال ۱۳۹۹ به ۱ میلیارد ریال، می تواند وارد فاز جدید و جالبی شود. اکنون با اعلام معافیت مشمولانی که با بانوان معلول ازدواج کنند، می توان انتظار داشت که موجی از ازدواج جوانان با بانوان معلول جسمی در ۳۱ استان کشور از سال ۱۳۹۹ راه بیفتد.

البته شرط معافیت دائم واعطای کارت معافیت دائم که زمینه دریافت گذرنامه است، گذشت ۵ سال از ازدواج مشمول با بانوی دارای معلولیت جسمی اعلام شده است.

موضوعی که می تواند از روند پر شتاب استقبال جوانان مشمول به ازدواج با بانوان معلول استان های کشور، بکاهد. اما هستند افرادی که صرفا بخاطر کسب این معافیت، ازدواج های صوری ۵ ساله را در دستور کار می دهند تا هم وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی بگیرند و هم بعد از ۵ سال، کارت معافیت دائم و گذرنامه.

به هر حال، داستان وام ازدواج و معافیت سربازی و ارز دانشجویی و ارز نیمایی و سهمیه های بورسیه و این مسائل، داستان های عجیب و غریبی برای فرهنگ و سیاست و اقتصاد ایران در دهه نود هجری شمسی رقم زد که باید فکری به حال آن در ایران عصر ۱۴۰۰ شود.

ترغیب جوانان به ازدواج با بانوان دارای معلولیت جسمی، بهتر است کرامت و منزلت معلولان را در نظر بگیرد و مشوق های بیش تر اقتصادی و فرهنگی و تسهیلات قانونی برای کارآفرینی و اشتغال نیز در اختیار جوانان قرار بگیرد تا این معافیت ها، صرفا دستاویزی برای سوء استفاده عده ای سودجو نشود.

احتمال این که در کانال ها تلگرامی و اینستاگرامی و اپ های آگهی، شاهد افزایش درخواست ازدواج با معلولان جسمی در سال آینده باشیم هست. موضوعی که برخورد مناسب پلیس فتا با کلاهبرداران و سودجویان را طلب می کند.

معافیت از سربازی در ایران نیاز به بازنگری در قوانین و به روز رسانی آن بر اساس نیازهای نیروهای مسلح و نیازهای جامعه امروز دارد که همه از وظایف ستاد کل نیروهای مسلح می باشد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود