ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هشدار بنیانگذار اینترنت نسبت به تبعیض علیه زنان در فضای آنلاین

تیم برنرز لی خالق اینترنت امروز به مناسبت ۳۱ ساله شدن وب نامه ای سرگشاده را منتشر کرد و در آن نسبت به عدم دسترسی زنان و دختران به اینترنت و همچنین آزار و اذیت ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

تیم برنرز لی خالق اینترنت امروز به مناسبت ۳۱ ساله شدن وب نامه ای سرگشاده را منتشر کرد و در آن نسبت به عدم دسترسی زنان و دختران به اینترنت و همچنین آزار و اذیت این قشر در فضای آنلاین هشدار داد.

او در نامه اش اینطور آورده است:

اینترنت دردی از زنان و دختران دوا نمی کند. من به شدت نگران هستم که این گروه خصوصا رنگین پوستان و زنان اقلیت در فضای‌ آنلاین آسیب ببینند. هر زن و مردی باید به این مساله توجه کند چراکه برای داشتن یک جامعه سالم باید به حقوق زنان احترام گذاشته شود.

برنرز لی در نامه اش به مواردی اشاره کرده که حق زنان در آن نادیده گرفته شده است. نخستین مورد از نظر او دسترسی است. طبق اعلام بنیاد وب احتمال آنکه مردان به وب دسترسی داشته باشند ۲۱ درصد بیشتر از زنان است و در برخی موارد خصوصا نواحی جنوبی زمین این رقم حتی به ۵۲ درصد می رسد.

مسئله دیگری که در آمار و ارقام بنیاد وب دیده می شد خشونت و آزار جنسیتی است که به میزان چشمگیری بر تجربه زنان و دختران در استفاده از اینترنت اثر گذاشته است.

تبعیض علیه زنان

طبق تحقیقی که توسط این بنیاد و انجمن جهانی پیشاهنگان دختر انجام شده بالغ بر نیمی از زنان جوان خشونت در محیط آنلاین را تجربه می کنند و این خشونت از آزار و اذیت جنسی گرفته تا ارسال پیام های تهدید آمیز و انتشار عکس های خصوصی بدون رضایت آنها را در بر می گیرد. سوء استفاده آنلاین نتنها می تواند زنان و دختران را از اینترنت فراری دهد بلکه آنها را از حضور در محیط های کاری و درسی دور می کند.

مشکل آخری که برنرز لی در نامه خود به آن اشاره کرده است تبعیض علیه زنان است که به صورت پنهانی در الگوریتم های هوش مصنوعی ترویج می شود. به گفته او هوش مصنوعی با کمک دیتای جانبدارانه آموزش می بیند و نتیجه این میشود که بسیاری سیستم های خودکار مردان را به زنان ارجحیت می دهند و این یعنی تکنولوژی به صورت مساوی به زن و مرد خدمت رسانی نمی کند.

بنیاد وب برای کنار زدن این مشکلات امروز میزبان نشستی با حضور نمایندگانی از شرکت های حوزه تکنولوژی و گروه های حامی حقوق دیجیتالی است تا راهکارهای لازم برای ایجاد تساوی حقوق زن و مرد در فضای آنلاین ارائه نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی