ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باران آهن
علمی

کشف سیاره ای که شب ها روی آن آهن مذاب می بارد

پیشتر در خبرها خواندید که در سطح تایتان (قمر زحل) بارانی غنی از متان می بارد حالا دانشمندان سیاره ای به شدت داغ به نام WASP-76b را شناسایی  کرده اند که حدودا ۶۴۰ سال نوری از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

پیشتر در خبرها خواندید که در سطح تایتان (قمر زحل) بارانی غنی از متان می بارد حالا دانشمندان سیاره ای به شدت داغ به نام WASP-76b را شناسایی  کرده اند که حدودا ۶۴۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و شب ها در سطح آن آهن می بارد.

این کشف که روز گذشته در نشریه نیچر منتشر شد به لطف رصد ۶۰ روزه WASP-76b از طریق تلسکوپ بسیار عظیم رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی انجام شد. اخترشناسان با کمک دیتای طیف نگار Echelle از اگزوپلنت های خاکی و همچنین طیف سنج Espresso که روی تلسکوپ بسیار عظیم رصدخانه شیلی نصب شده به مطالعه جذب نور ساطع شده از این سیاره به شدت داغ پرداختند و با پدیده باران فلزی به شدت داغ در سطح آن روبرو شدند.

WASP-76b سیاره ای با قفل کشندی است؛ بدان معنا که درست مثل ماه زمین تنها یک وجه خود را به ستاره مادرش یعنی WASP-76 نشان می دهد. آن وجهی که به سمت ستاره قرار دارد نیز در معرض تشعشعات کیهانی قرار می گیرد که باعث شده دمای آن به ۲۱۰۰ درجه سانتی گراد برسد؛ دمایی که فلزاتی نظیر آهن را تبخیر می کند. بادهای شدیدی که در این سیاره می وزند نیز شب ها بخارات آهن را به سمت دیگر آن می برند؛ یعنی جایی که دما به ۱۴۸۲ درجه سانتی گراد کاهش می یابد و آهن در آن به حالت مایع در می آید.

باران آهن

تیم محققان با کمک Espresso موفق شدند آهن را در جایی که روز به شب تبدیل می شود (خطی که ترمیناتور خوانده می شود)  شناسایی کنند با این حال وقتی این حالت برعکس می شود، یعنی جایی که ترمیناتور از شب به روز تبدیل می شود امکان شناسایی همان سیگنال ها برای دانشمندان وجود ندارد. اما وقتی بخار آهن به سمت دیگر سیاره می رود متراکم شده و به شکل مایع روی سطح WASP-76b می بارد.

دیوید ارنریچ از اخترشناسان دانشگاه ژنو در سوئیس در این باره گفت:

می توانیم بگوییم این سیاره ایست که غروب ها بارانی می شود با این تفاوت که به جای آب روی آن آهن می بارد.

این نخستین رصد Espresso بود؛ ابزاری که برای شناسایی سیارات فراخورشیدی طراحی شده (منظور سیاراتی است که حول ستاره هایی غیر از خورشید می گردند). بعد از این اتفاق دانشمندان به این نتیجه رسیدند که Espresso می تواند کارهای بیشتری انجام دهد و استفاده از توان آن در کنار تلسکوپ قدرتمند رصدخانه شیلی می تواند مطالعه در مورد جو اگزوپلنت ها را ساده تر نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی