ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برخی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ می‌توانند ویروس را قبل از بروز علائم منتقل کنند

مطالعات جدید نشان می دهند بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کووید 19 می توانند قبل از بروز علائم بیماری و شروع قرنطینه، دیگران را مریض کنند. گروهی از محققان بلژیکی و هلندی روی چندین ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

مطالعات جدید نشان می دهند بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کووید 19 می توانند قبل از بروز علائم بیماری و شروع قرنطینه، دیگران را مریض کنند.

گروهی از محققان بلژیکی و هلندی روی چندین گروه از بیماران مبتلا به ویروس کرونا در سنگاپور و شهر تیانجین چین مطالعه کرده و نتیجه مطالعات خود را در قالب مقاله منتشر کردند. آنها دریافتند 48 درصد از بیماران سنگاپوری و 62 درصد از بیماران چینی قبل از بروز علایم بیماری کووید 19 می توانند بقیه را بیمار کنند. البته مقاله آنها در حال حاضر در مرحله بازنگری همه جانبه قرار دارد.

کووید 19

گروهی دیگر از محققان اخیراً با انجام مطالعات جدید، دوره نهفتگی ویروس کرونا را حدوداً 5 روز اعلام کردند. دوره نهفتگی، به بازه زمانی مبتلا شدن به ویروس تا مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش گفته می شود. حال محققانی که تحقیق جدید را انجام داده اند، می گویند فرد مبتلا به بیماری کووید 19 می تواند ویروس را در بازه زمانی 4 تا 5 روز به دیگران منتقل کند که با مطالعه قبلی تقریباً تطابق دارد.

تحقیق دیگری که اوایل ماه جاری میلادی منتشر شده نیز نشان می دهد حداکثر یک چهارم موارد انتقال از فرد به فرد دیگر، زمانی رخ می دهند که ناقل اصلی هیچ نشانه ای از بیماری بروز نمی دهد. البته این تحقیق نیز در مرحله بازنگری همه جانبه قرار دارد.

این یعنی برخلاف آنچه مقامات بهداشتی تصور می کنند، قرنطینه کردن بیماران به تنهایی نمی تواند به کاهش چشمگیر شیوع ویروس کرونا منجر شود. همچنین شناسایی افراد نزدیک به بیمار مثل اعضای خانواده و دوستان، تأثیر کمتری در متوقف کردن شیوع ویروس در مقایسه با کروناویروس های سارس و مرس دارد؛ این بیماری ها برخلاف کووید 19، عمدتاً از طریق بیمارانی که علایم را بروز داده بودند، منتقل می شدند.

محققان در مطالعه جدید خود اقداماتی نظیر فاصله‌گیری اجتماعی (Social Distancing) را برای کنترل شیوع کرونا مؤثر دانسته اند. فاصله‌گیری اجتماعی، به مجموعه اقداماتی که برای جلوگیری از گسترش بیماری های مسری انجام می شود، گفته شده و لغو کردن رویدادهای بزرگ مثل کنسرت ها، مسابقات ورزشی، فستیوال ها و همچنین کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و دورکاری را شامل می شود.

بسیاری از ایالت ها و شهرهای آمریکا فاصله‌گیری اجتماعی را شروع کرده اند؛ در ایالت نیویورک اجتماعات بیش از 500 نفر ممنوع است و در شهر سان فرانسیسکو نیز بیشتر از هزار نفر نمی توانند دور هم جمع شوند. این اقدامات در اقتصاد محلی تأثیر منفی می گذارند، ولی به کاهش شیوع ویروس کمک می کنند.

به گفته محققان فاصله‌گیری اجتماعی در چین جواب داده و اقداماتی مثل لغو کردن گردهمایی ها، خودقرنطینگی و بستن محله های پر رفت و آمد، سبب شده‌اند تا از میزان ابتلا به ویروس کاسته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی