ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معرفی و بررسی خودرو

نگاهی به فناوری موتور شگفت انگیز و بدون سوپاپ کوئنیگزگ گمرا

کوئنیگزگ ابرخودرو ساز سوئدی با معرفی مدل کوئنیگزگ گمرا به عنوان جدیدترین محصول خود توجه های بسیار زیادی را به سمت خود جلب کرده است. این ابرخودرو 4 نفره هیبریدی توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۰

کوئنیگزگ ابرخودرو ساز سوئدی با معرفی مدل کوئنیگزگ گمرا به عنوان جدیدترین محصول خود توجه های بسیار زیادی را به سمت خود جلب کرده است. این ابرخودرو 4 نفره هیبریدی توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 400 کیلومتر بر ساعت را دارد اما جالب ترین بخش این ابرخودرو قوای محرکه آن است.

موتور 2 لیتری 3 سیلندر مجهز به دو توربوشارژر توانایی تولید 600 اسب بخار نیرو را دارد که معادل 300 اسب بخار به ازای هر لیتر است که بیش از هر خودروی شهری دیگر است.

این موتور عاری از سوپاپ و میل سوپاپ مرسوم در موتورهای احتراق داخلی است و به جای آن شرکت دیگر کوئنیگزگ با نام Freevalve از یک سیستم پنوماتیکی استفاده کرده است.

کوئنیگزگ به دو هدف اصلی از این موتور استفاده کرده است. اول سبک تر کردن بیش از پیش قوای محرکه به دلیل استفاده از 3 موتور الکتریکی و بسته بزرگ باتری و دیگری فضای هرچه بیشتر برای سرنشینان از آنجا که با یک ابرخودرو 4 نفره طرف هستیم.

کوئنیگزگ برای تولید این قدرت از پیستون ها با سایز بزرگ 95 میلی متر و کورس 93.5 میلی متری  استفاده کرده است با این وجود حداکثر قدرت در دور 7500 rpm بدست می آید و این موتور توانایی دور خوردن تا 8500 rpm را نیز دارد. حداکثر گشتاور این موتور نیز به 600 نیوتن متر می رسد.

دو خروجی اگزوز برای هر سیلندر در نظر گرفته شده است که هر کدام به توربوهای با سایز کوچک و بزرگ متصل می شود.

سوپاپ های پنوماتیکی به صورت کاملا مستقل از یکدیگر کار می کنند و به طور مثال در سرعت های پایین تنها یکی از سوپاپ های هوا باز می شود و دیگری کاملا بسته است.

همچنین این سیستم می تواند در هر دو سیکل رایج موتورهای احتراق داخلی یعنی اتو و میلر کار کند. این تنها بخش شگفت انگیز ماجرا نیست به لطف این سیستم موتور می تواند به صورت دو زمانه نیز تا دور 3000 rpm کار کند در نتیجه صدای تولیدی آن شبیه به یک موتور 6 سیلندر خطی می شود. گرچه کوئنیگزگ هنوز این سیستم را تست نهایی نکرده است اما از نظر تئوری تغییر سیکل کاری موتور امکان پذیر است.

کوئنیگزگ قصد دارد تا با شرکت هوش مصنوعی تگزاس در زمینه تولید نرم افزار مورد نیاز برای موتورهای Freevalve همکاری کند. در واقع این نرم افزار توانایی یادگیری برای افزایش بهره وری بیشتر این سیستم را خواهد داشت.

همچنین این موتور توانایی کار با هر 4 مدل سوخت اتانول، بوتانول، الکل و متانول را علاوه بر بنزین دارد. کوئنیگزگ معتقد است که گرچه این سیستم قیمت بیشتری به نسبت سیستم رایج سوپاپ و میل سوپاپ دارد اما از مواد خام کمتری در ساخت آن استفاده شده است و با توجه به کارکرد بسیار هوشندانه آن دوست دار محیط زیست نیز است.

کوئنیگزگ گمرا

این موتور دقیقا در پشت اتاق قرار گرفته است و سیستم انتقال قدرت مستقیم آن می تواند نیرو را علاوه بر چرخ های عقب به چرخ جلو نیز ارسال کند و خبری از گیربکس های رایج در آن نیست. همچنین دو موتور الکتریکی نیز در محور جلو قرار دارند و موتور الکتریکی دیگر نیز بروی میل لنگ موتور احتراق داخلی قرار گرفته تا در نقش ژنراتور نقش ایفا کند. حداکثر قدرت این قوای محرکه پیچیده به 1700 اسب بخار می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Mohammad Siushi
    Mohammad Siushi | ۲۵ اسفند ۱۳۹۸

    ?

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۵ اسفند ۱۳۹۸

    اقا من تا حالا متوجه این حجم از خلاقیت کونیخزگ نشده بودم،چند روزه فقط دارم مصاحبه های مدیر شرکت یعنی کریستین ون کونیخزگ رو میبینیم و چندتا از نوآوری هاشون در این چند سال ک برام جالب بود رو میگم.
    توی رگرا کلا گیربکس نداریم و موتور همش روی دنده هفته،وظیفه افزایش گشتاور و کاهش دور موتور همش بر عهده‌ی یه وسیلع شبیه مبدل گشتاور توی خودروهای انوماتیکه.
    توی جسکو گیربکسش کاملا جدیده و تا حالا همچین گیربکسی استفاده نشده در خودرو ها،مثل دنده های دوجرخه ک مثلا هفت دنده در عقب و سه تا جلو داریم و کلا میشه ۲۱ دنده،گیر بکس یسکو هم همینصورته،چون تعداد دنده‌ها در این مدل کمتر میشه،تونستن ابعاد دنده هار بزرگتر از حالت عادی بگیرن ک باعث افزایش مقاومت و دوامش میشه،همین باعث میشه موتور فلای ویل هم نیاز نداشته باشه،
    توی جمرا هم ک دیدید.
    اولین رینگ های فیبر کربنی هم این شرکت توسعه داده

  • Unconventional_NyTro
    Unconventional_NyTro | ۲۴ اسفند ۱۳۹۸

    سلام

    وقتی 3 سیلندر انقدر قدرت میده با میزان سوختی بسیار کم حساب کنید اگر 8 سیلندر بشه دیگه میشه چقدر ازش قدرت گرفت
    در این موتور بجای اینکه هوا خودش وارد سیلندر بشه با یک سیستم هیدرولیکی مثله این میمونه که پمپاژ میشه درون سیلندر میزان فشار هوا که توسط توربوهاست
    علاوه بر اینا چون هیبریدی هست هر سیلندر می تونه بطور مجزا کار کنه در سرعت های پایین برای کاهش مصرف سوخت مثلا فقط یک سیلندر کار کنه چون هر سیلندر می تونه بطور مجزا کار کنه میشه روی ماشین سیستم کنترول قدرت اختیاری نصب کرد که البته اینا می خوان بجای حالت دستی از هوش مصنوعی استفاده کنن که اینکارشون احتمالا بخاطر این هست که بطور صد در صدی دوست دار محیط زیست باشه چون اگر هوش مصنوعی استفاده بشه ورودی هوا و سوختُ بطور دقیق می تونه اندازی گیری کنه تا بصورت گاز سمی نسوزه مثله کربن مونکسید



    بنظرم هنوز میشه قابلیت های بیشتری برای این موتور اضافه کرد بخاطر نحوه کارکردش
    مثلا سیلندر زمان تک مرحله ای داشته باشه بجای 3 مرحله در این روش میشه 2 سیلندر استفاده کرد برای گرفتن چرخش نیروی وارده دائمی
    هزینه ی ساخت و پیچیدگی ساخت بیشتر میشه ولی دیگه یه چیز کامل میشه محاسبات قرار گیری سیلندر ها آسونتر ولی خروج گاز سخت تر
    تازه از همین گاز هم میشه برای چای درست کردن بعنوان امکان رفاهی استفاده کرد :)
    همین اگزوز ماشین ها که داغ می کنه خودش کلی انرژی هدر میره
    هم میشه باهاش ژنراتوریُ به حرکت در اورد هم اینکه یه آب داغی همیشه برای چای درست کردن هست
    خیلی وقت پیش یه ویدیویی دیدم یکی از همین گرمای خروجی که بی استفاده خارج میشه واسه خودش یک امکان رفاهی درست کرده بود

    این موتورها آینده ماشین سازی دوست دار طبیعتُ تغییر میدن
    بنظرم این تکنولوژی بازم کاری می کنه که نیازی به ماشین های تمام الکتریکی که کلی دردسر دارن نباشه منظورم مشکل باتریُ زمان شارژُ مسافت تعویض باتری و هزینه ی بالای ساختشون

    البته اینا به فکر نیستن پول در اوردن واسشون مهم تر از اینه که کره ی زمین داره به فنا میره :)
    زمان هیتلر که علم اونجوری پیشرفت می کرد اقتصادشون برپایه اقتصاد کاپیتالیسمی رقابتی یعنی سرمایه گذاری و سرمایه داری نبود
    این سیستم اقتصادی صهیونیست سازی که برپایه زندگی حیوانی مثله انسان های نخستین هست داره کره زمینُ نابود می کنه

    • GHAEM
      GHAEM | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

      با اینکه کامنتت از مقاله اصلی بیشتر بود ولی خوب بود

    • GHAEM
      GHAEM | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

      این یه شاهکار مهندسیه

  • M Sajjad
    M Sajjad | ۲۴ اسفند ۱۳۹۸

    به نظرم با نسل جدیدی از خودروها به نام ابر ابر خودرو روبرو هستیم?????

مطالب پیشنهادی