ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تئوری‌های توطئه
علمی

چرا مردم به راحتی فریب تئوری‌های توطئه آنلاین را می‌خورند؟

در سال‌های اخیر علم پیشرفت زیادی داشته اما اطلاعات غلط یکی از بزرگترین مشکلات دنیای مجازی محسوب می‌شود. بسیاری از مردم در سراسر جهان به علت فقدان دانش کافی در علوم پایه، به راحتی توسط ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

در سال‌های اخیر علم پیشرفت زیادی داشته اما اطلاعات غلط یکی از بزرگترین مشکلات دنیای مجازی محسوب می‌شود. بسیاری از مردم در سراسر جهان به علت فقدان دانش کافی در علوم پایه، به راحتی توسط تئوری‌های توطئه آنلاین گول می‌خورند.

امروزه علم مورد احترام بسیاری از افراد در سراسر جهان است. متاسفانه اطلاعات غلط یکی از رقبای علم محسوب می‌شود. 7 نفر از هر 10 نفر آمریکایی به این موضوع اعتقاد دارند که مزایای علم از ضررهای آن بیشتر است و 9 نفر از هر 10 نفر بر این باورند که علم و فناوری فرصت‌های بیشتری برای نسل آینده ایجاد می‌کنند. دانشمندان در درک جهان و همچنین مکانیزم‌های بیولوژی پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و پیشرفت در محاسبات به نفع تمام زمینه‌های علمی بوده است.

با وجود این موارد، بسیاری از مردم با اطلاعات غلط و جعلی احاطه شده‌اند. برای مثال تغییرات اقلیمی را در نظر بگیرید. در حالی که اکثر دانشمندان مردم را عامل اصلی گرمایش زمین می‌دانند، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که یک سوم مردم مخالف این نتیجه‌گیری هستند.

بسیاری از افراد با تحصیلات دانشگاهی، دارای نقص بزرگی در زمینه علوم پایه هستند و همچنین به خرافات و باورهایی که مدرکی برای تایید آن‌ها وجود ندارد، اعتقاد دارند. یکی از راه‌های مقابله با این مشکل، امکان شناسایی راحت‌تر اطلاعات شبه علم به صورت آنلاین است. در همین راستا، آزمایشگاهی در دانشگاه آریزونا یک ردیاب شبه علم مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه داده که به صورت رایگان به عنوان افزونه مرورگر وب و اپلیکیشن گوشی‌های هوشمند عرضه می‌شود.

علاقه شدید مردم به اطلاعات جعلی

خرافات و باورهای ماوراء‌الطبیعه می‌توانند مردم را در هر نقطه از زمین از جمله غرب و آمریکا تحت تاثیر قرار دهند. یک نظرسنجی سالیانه که توسط جامعه‌شناسان در دانشگاه چپمن صورت گرفت، مشخص کرد که بیش از نیمی از جامعه به ارواح و وجود تمدن‌های باستانی مانند آتلانتیس اعتقاد دارند. بیش از یک سوم جامعه نیز فکر می‌کنند که بیگانگان در گذشته از زمین بازدید کرده‌اند و یا هم اکنون چنین موضوعی در جریان است. بیش از 75 درصد جامعه به چندین موارد ماوراء‌الطبیعه اعتقاد دارند. این نظرسنجی نشان داد که این آمار در سال‌های اخیر افزایشی بوده است.

اعتقاد گسترده به ستاره شناسی یکی موضوع اساسی محسوب می‌شود. ستاره شناسی توسط طالع‌بینی که در مجلات و روزنامه‌ها چاپ می‌شوند، جایگاه مهمی در فرهنگ مردم پیدا کرده. افراد تحصیلکرده بیش از سایر مردم به این باورها اعتقاد دارند. بر اساس نظرسنجی‌ها، بیش از سه چهارم دانشجویان ستاره شناسی و طالع‌بینی را نوعی از علم می‌دانند و تنها نیمی از افراد مطرح در زمینه‌های علمی، آن را مبتنی بر دانش نمی‌دانند.

تئوری‌های توطئه به مواردی گفته می‌شود که در برابر مدارک و یا اطلاعاتی که اشتباه بودن آن‌ها را احتمالا ثابت می‌کنند، از خود مقاومت نشان می‌دهند. برخی از این تئوری‌ها سرگرم‌کننده هستند. پیروان نظریه زمین مسطح دو هزار سال پیشرفت علمی را زیر سوال برده‌اند. افراد زیادی در 5 سال اخیر به ایده تخت بودن زمین علاقه نشان داده‌اند که توسط برخی اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایی مانند «ردیت» رواج پیدا کرده. بسیاری از مردم با مشاهده ویدیوهای یوتیوب تغییرات اقلیمی را رد می‌کنند. اطلاعات غلط موضوع خنده‌داری محسوب نمی‌شود، بلکه موضوع مرگ و زندگی است.

تئوری‌های توطئه

در یک دوره 90 روزه شامل دسامبر، ژانویه و فوریه مردم بیشتر اطلاعات غلط درباره ویروس کرونا را لایک کرده بودند، با یکدیگر به اشتراک گذاشته و برای آن‌ها کامنت گذاشته بودند. در حقیقت اطلاعاتی که توسط CDC (مراکز کنترل بیماری‌ها) و سازمان جهانی بهداشت منتشر شده بودند، طرفداران کمتری داشتند.

مبارزه با اطلاعات غلط و علم جعلی یک اولویت اصلی محسوب می‌شود. در دنیایی که روزبه‌روز بیشتر به علم و فناوری وابسته می‌شود، جامعه تنها زمانی می‌تواند فعالیت کند که آگاهی بالایی داشته باشد. معلمان و اساتید در این زمینه باید عملکرد بهتری داشته باشند و نحوه تفکر را به افراد جوان آموزش دهند. با وجود چنین موضوعی، این مشکل فراتر از کلاس‌های درس رفته و اینترنت اولین منبع اطلاعات علمی برای 80 درصد از افراد 18 تا 24 ساله است.

یک مطالعه نشان داد اکثر نمونه‌های تصادفی از 200 ویدیویی که در رابطه با رد نقش انسان‌ در  تغییرات اقلیمی در یوتیوب موجود هستند، یک توطئه محسوب می‌شوند. ویدیوها با تئوری‌های توطئه بیشتر بازدید گرفته بودند. مطالعه دیگری به این موضوع پی برد که یک چهارم از تمام توییت‌ها در رابطه با تغییرات اقلیمی توسط ربات‌ها تولید شده‌اند که باعث تقویت پیام‌های مورد علاقه منکران تغییرات اقلیمی می‌شوند.

تکنولوژی باعث نجات علم می‌شود؟

موفقیت اخیر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در زمینه شناسایی اخبار جعلی، امکان تشخیص علم جعلی در فضای آنلاین را نوید می‌دهد. کلید این راه حل، فناوری شبکه عصبی است. شبکه‌های عصبی از روی مغز انسان مدل‌ می‌شوند. آن‌ها از چندین پردازنده‌ به هم پیوسته تشکیل شده‌اند که قادر به شناسایی الگوهای معنادار در اطلاعاتی مانند لغات و تصاویر هستند. در حال حاضر شبکه‌های عصبی در زندگی روزمره ما نقش دارند که شناخته شده‌ترین آن‌ها، سیستم‌های پردازش زبان طبیعی مانند دستیار الکسا آمازون و گوگل هستند.

در دانشگاه آریزونا شبکه‌های عصبی بر اساس مقالات مشهور در زمینه تغییرات اقلیمی و تکامل بیولوژیکی توسعه پیدا کرده‌اند. این شبکه‌های عصبی در 90 درصد مواقع عملکرد موفقی در شناسایی و ایجاد تمایز میان گندم و چمن دارند. آن‌ها با اسکن سریع یک سایت می‌توانند کیفیت و صحت اطلاعات موجود در آن‌ را تشخیص دهند. با آزمایش‌های بیشتر، انتظار می‌رود این شبکه‌های عصبی بتوانند در تمام زمینه‌های علمی کارآمد باشند.

تئوری‌های توطئه

هدف نهایی توسعه یک افزونه مرورگر وب برای شناسایی محتوای علمی و جعلی یک صفحه است. در صورتی که اطلاعات موجود در صفحه جعلی باشند، افزونه یک وب‌سایت معتبر و قابل اطمینان در رابطه با آن موضوع را به کاربر پیشنهاد می‌دهد. علاوه بر این افزونه، یک اپلیکیشن نیز برای گوشی‌های هوشمند توسعه پیدا می‌کند که از رابط کاربری مخصوص بازی‌ها بهره می‌برد. کاربران در این برنامه برای شناسایی اطلاعات جعلی با دوستان و اعضای خانواده خود رقابت می‌کنند. از اطلاعات بهترین کاربران برای آموزش شبکه عصبی استفاده خواهد شد.

شناسایی شبه علم و علم قلابی باید راحت‌تر از تشخیص اخبار غلط باشد، چراکه اعتقاد درونی نقش بسیار کمی در مشروعیت بخشیدن به علم دارد و علم توسط مدرک، منطق و تایید مشخص می‌شود. متخصصان به راحتی می‌توانند میان علم و تئوری‌های توطئه تمایز قائل شوند. با توجه به این موضوع، سیستم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند توسط کارشناسان آموزش ببینند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • HhMojtaba666
    HhMojtaba666 | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

    البته باید خیلی وقت بزاری برای ادمی که توهم داره.چون معمولا زیاد حرف میزنن .
    عاقلانست که کلا باهاشن بحث نکنی،بزارین تو عالم خودشون باشن.

  • آریا
    آریا | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

    احمق همه جا پیدا میشه تو خارج هم فراوون... این افراد به شدت توهم دارن و هیچ منطقی ندارند نه مطالعه دارن نه هیچی هر چی هم دلیل بیاری قبول نمیکنن مثل همین flat Earth ها

  • yosof
    yosof | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

    اولا مردم این گذاره ها رو راحت باور میکنن، چون بقول میشل فوکو: حکومتها عمدا به مردم دروغ میزنن.و اینکه چون علم به تسخیر سیاست و حکومت در آمده است.
    دوما خود علم تجربی(بماند که خودش برپایه های فلسفی بنا شده) در زمینه فهم واقعیت، نقص داره و موارد فرامادی در حیطه این روش علمی نیست.کی گفته حتما باید با روش علمی جهان رو کاوید و بقیه روشها پوچ و خرافاتن؟ چرا تعصب وجود داره؟
    سوما: اینهمه دانشمندی که با همین روش علمی به نشانه هایی رسیدن که اونها رو به خداباوری کشونده و بسیاری از اونها طی کلیپ یا سخنرانی این برداشت خودشون رو اعلام کردن.پس دوستان تعصب نداشته باشن که بخوان هرچیز غیرمادی رو نفی کنن

  • Unconventional_NyTro
    Unconventional_NyTro | ۲۵ اسفند ۱۳۹۸

    فیلم god of egypt ببینید یعنی آخرت علم هست
    مخصوص همین افرادی که زمین تختُ باور دارن ساخته شده
    فیلم خنده دار نیست ولی من وسطای فیلم کلی خندم گرفت
    وقتی چنتا مشنگ پا میشن میلیون ها دلار خرچ می کنن همچین چیزی میسازن تعجبی نداره که یه عده به این عقایدشون پافشاری کنن
    این تفکرا به شکل های مختلف هنوز هم هستند فکر نکنید که چون یک کشور پیشرفته هست پس حتما مردمش خیلی متمدن هستند
    همین ژاپن مدل های مختلف عبادت گاه دارن جن هارو با قدرت های مختلفشونو در قالب کاراکتر انیمه ای میسازن بعد واسشون عبادت گاه هم میسازن علاوه بر این اعتقاد به پرستش تک چشم توی ژاپن هم هست
    توی کشورهای اروپایی و آمریکا فرقه های شیطان پرستی و ایلومیناتی هست و پرستش مسیح به شکل های مختلف و اعتقاد به طبیعت گرا بودن که این مورد سانسوری هست
    تو هند هم که دیگه آخرشه
    هیچ کدوم از اینا توسط رسانه های غربی به اندازه دین اسلام رسانه ای نمیشه توسطشون برای ایجاد ذهنیت خراب راجبشون
    طرف به مسلمان شیعه فحش میده ولی وقتی میبینه یک مسلمان شیعه گاو پرستی هندی هارو به سخره گرفته در جواب بهش میگه به عقاید همدیگه احترام بگذارید :)
    یه عده هم کلا منفعت پرستن یعنی فقط به فکر خودت باش برای خودت قصر بساز به هر طریقی که می تونی که البته الان همینه که توی دنیا زیاد شده
    وقتی هم کره زمین به فنا بره میگن کاره سرنوشت بوده? ? یا میگن چیزی که مقدر شدرو نمیشه تغییر داد?

    • 7.62mm
      7.62mm | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

      مسئله اینه که اون کاو پرست نه خودش رو منفجر میکنه نه میخواد با جنگ بقیه رو گاوپرست کنه، و نه گاوپرستی رو اجبار میکنه :)

      • Reza Molodi
        Reza Molodi | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

        حضرت ابراهیم(ع) وقتی دید مردم بت میپرستن نگفت به عقاید هم احترام بذاریم. کاری کرد که به اشتباهشون پی ببرن. من نمیگم انتحاری ببندیم ولی اگه یه مسلمان داره یه گاو پرست رو با صحبت قانع میکنه که اشتباه میکنه‌. همه میخوان جبهه بگیرن و بهش بگن به توچه. در حالی که دین اسلام روشش اینطوری نیست

      • Unconventional_NyTro
        Unconventional_NyTro | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

        اسلام یک اسلام هست نه چنتا ولی به لطف کفار برای اینکه خدای واحد اصلی از بین بره تبدیل شده به اسلام های گوناگون
        اسلام شیعه اسلام سنی اسلام داعش اسلام عربستانی اسلام آمریکایی اسلام اسلام القائده
        توی همه ی اینا یک هدف مشترک هست که اسلام اصلی قرآنیُ از بین ببرن
        این وحشی گری ها کاره اسلام نیست حمله اعراب به ایران کاره اسلام نبوده و به رهبری هیچ یک از منجی ها نبوده
        از بین این همه اسلامی که بوجود اومده آمریکا به شیعه گیر داده چون زیر بار حرف زور نمیره و نمی خواد آقا بالا سر داشته باشه

        الانم مسلمان هست نمی خوام بگم نیست ولی از بین 1 میلیارد خورده ای مسلمان های جورواجور به سختی مسلمان واقعی پیدا کنی که آگاهیشو از قرآن بدست اورده باشه و ذهنیتشو براساس آیات قرآن ساخته باشه به سختی می تونی هزار نفر پیدا کنی از بین 1 نیم میلیارد مسلمان های مختلف

        درضمن فرقه ی ایلومناتی که 90 درصد منابع دنیا در دستشون هست باوجود اینکه زنده برای شیطان قربانی می کنن و این همه وحشی گری تاحالا ازشون دیده شده چرا وقتی کسی ازشون حرفی میزنه شروع می کنین طرفُ مسخره کردن من ویدیوی قربانی کردن توسط فرقه ی شیطان پرستُ بطور اتفاقی به دستم رسید و دیدمش زنده انسانُ انداختن تو آتیش
        سفید پوستان اروپایی ها نژادپرستن و نژاد خودشونُ برتر می دونن از غرب وحشی بگیر تا الان بارها هولوکاست انجام دادن و میلیون ها نفرو کشتنُ یا به بردگی گرفتن اکثر این کشورها تحت کنترول قوم یهود هست و بوسیله آمریکا به هرجا که دستشون برسه اونجارو به خاکُ خون می کشن
        هنوزم همین کارارو انجام میدن و به هرجا که دستشون برسه حمله نظامی می کنن بوسیله آمریکا و بعد از اینکه در تصرفشون در اومد یک سیستم حکومتی برای غارت کردن توی جایی که تصرف کردن پیاده سازی می کنن
        به هرجا هم که حمله نظامی واسشون نمی صرفه با قدرت رسانشون از اونجایی که گفتم 90 درصد منابع دستشون هست جاییُ که باهاش مشکل دارن و نمی تونن با حمله نظامی تحت سلطشون در بیارن با فتنه و با استفاده از سازمان های جاسوسی کاری می کنن که دشمنشون به غلط کردن بیوفته کاری می کنن که مردم کشور مورد نظرشون خودشون خواهان تحت سلطه در اومدن باشن

        و اما همین ایرانی که وحشی و خونخوار می دونی با وجود اینکه ایران قدرت نظامی کافی برای غارت کردن و بهره کشی از کشورهای اطرافشو داره ولی این کارو نمی کنه فقط بجاش کمک رسانی می کنه و کمربند قدرت از این طریق میسازه با نهایت 20 تا 30 میلیارد دلار که از این مقدار شامل بودجه نظامی کشور هم میشه
        اما همونطور که گفتم اسلام ایران شیعست افراطی عمل می کنه انقدر که به فکر کمک رسانی به خارج از کشور هست به فکر داخل نیست یا انقدری که به فکر زریح اینجور چیزاست به فکر جلوگیری در فسادُ دزدی و رفاه و آسایش مردم نیست دقیقا مثله این میمونه که حکومت مردمُ به حال خودش رها کرده و از زمان پیروزی انقلاب خیلی سریع ماهواره وارد کشور شد از اون موقع مردم تحت تأثیر رسانه های خارجی قرار گرفتن و فتنه های بین مردم راه افتاد از جنگُ دعواهای قومیتی بگیر یا سرع اینکه کی عجمِ کی فارسِ کی عرب و هزار کوفتُ زهره مار مشابه دیگه

        بدون اینکه حتی یکمی قرآنُ مطالعه کرده باشین فقط با هرچیزی که از طریق رسانه ها یا اشخاص میبینید خیلی راحت راجب اسلام نظر میدید و به اهل بیت توهین می کنین
        قرآن با وحشی گری و افراطی گری بشدت مخالفِ هدف مبارزه با سیستم کفر هست نه اینکه یک مسلمان یک کافریُ دید بزنه بکشه چون کافر هست یا مثلا به همین دلیل حمله کنن و غارت کنن
        به ظاهر مسلمانان که آیات قرآنُ می خونن ولی موقع عمل به شکم و پایین شکمشون نگاه می کنن (منظورم غریزه هست) و براین اساس قرآنُ تحریف می کنن و وحشی گری از خودشون نشون میدن بخاطر رسیدن به منفعت های مادی اینا ربطی به قرآن نداره ولی موضوع اینه که اینا بدتر از همون اشخاصی هستند که اینا بهشون میگن کافر ولی خودشون از کافران هم کافر ترن چون به اسم اسلام واسه رسیدن به منافع غریزه ایشون این کارو میکنن و امثال شماهم چون سواد هیچیُ ندارید و حوصلتون هم نمیگیره بشینید قرآنُ با تفسیر مطالعه کنید از روی همینا قضاوت می کنید
        اونوری هم با گفتن بشر دوستیُ انسانیتُ از این دست مزخرفات به منافعشون می رسن

        خلاصه که همش بخاطر منفعت و از روی طمع هست
        همون فرقه شیطانی هم اگر پرستش ابلیس واسشون منفعت نداشته باشه ابلیس بیاد واسشون ظاهر بشه بهش تفم نمیندازن

        • peyman57
          peyman57 | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

          انگار خودت هم قران رو کامل نخوندی رفیق. همش که با جنس زن مخالفه بگیر تا همش از کشتن نوشته دیگه چه کتابی آخه. بعدش اون قسمت حمله مسلمانان به ایران رو که گفتی، این که که در تاریخ ثبت شده عزیز من داری میزنی زیرش. فقط ایران تازه نبود، تو مصر رو هم ببین اون کتابخونه مصر کتاب هاشو تا 6 ماه فقط داشتن می سوزوندن. تا قتل عامی که فقط در ایران راه انداخته بودن .

          • Unconventional_NyTro
            Unconventional_NyTro | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

            من هرچقدر اینجا توضیح بدم شما نمی فهمین
            من خودم نشستم تقریبا نصف قرآنُ خوندم ولی تفاسیرشو از منابع مختلف بدست اوردم و آیات مهمی که تفاسیرشون هیجا اونجوری که منطقی باشه گیر نمیومد خودم روشون فکر کردم و اطلاعات جمع آوری کردم تا بتونم بفهممشون
            شما اصلا کامل نخوندی من چی نوشتم و احتمالا اسکیپ کردی و اومدی حرف خودتو زدی بازهم حرفای تکراری مثله همیشه حرفایی که بارها از امثال شماها شنیدم
            شما اصلا قرآنُ نخوندی با تفسیر و اصلا فکر نکردی منظور از آیات قرآن چی هست بعد میای به من میگی قرآنُ کامل نخوندم آخه چرا دروغ میگی

            هدف ابلیس این بوده که پرستش خدای واحد اصلیُ در انسان ها از بین ببره یعنی
            شما هرچی دلت می خواد بپرست بجز خدای واحد اصلی و حقیقی جالبِ که میبینی کسی کارت نداره و زندگیتُ می کنی اما به محض مسلمان شدن میبینی اصلا تو زندگیت آرامش نداری و دچار بلاهُ بدبختی میشی
            وقتی حرف از جامعه کفر زده میشه منظور سیستم کفر هست نه شمشیر کشیدن علیه کافران
            یک مسلمن به هیچ عنوان اجازه نداره تورو بخاطر اینکه به خدا اعتقاد نداری یا حتی فحش میدی به خدا و اهل بیت به هیچ عنوان اجازه نداره بهت حرف زور بزنه به آرامی اگر یکبار یا دوبار امرُ نهی کرد و گوش ندادی دیگه به درک می خوای بری به جهنم به سلامت
            اما اگر کافری جامعه ی کفر بسازه یعنی بشه پادشاه یا حاکم از نوع های مختلف و نسل ها بوجود بیاره که همه طبق اعتقادات پوچش که برگرفته از غرایز حیوانیش هستند مجبورن زندگی کنن اینجا مسلمان ها وظیفشونِ ابتدا اون جامعرو امر نهی کنن که افرادی که خوبن یعنی می پذیرن یا ظلم دیده هستند و فقط می خوان نچات پیدا کنن مسلمان ها بکشونن توی جامعه خودشون و بعدش بقیرو با خاک یکسان کنن
            داستان فرعون رو بخونی همینُ توضیح داده و مشابه فرعون چنتا دیگه هم هستند

          • Unconventional_NyTro
            Unconventional_NyTro | ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

            تازه این کار هربار که راجبش گفته شده خدا خودش اون جامعرو با خاک یکسان کرده نه بنده های خدا
            و مثال هایی هم زده شده اگر اونا کاری باهاتون ندارن حق ندارین بهشون حمله کنین
            یعنی مسلمانان فقط طلافی می کردن و حقشونو که ازشون گرفته شده بود توسط کفار پس می گرفتن با رهبری منجی های خدا خارج از این حالت خوده کفار هم خلیفه ی مسلمانان می شدن

مطالب پیشنهادی