ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش سال ۹۸ آپارات منتشر شد؛ ۳۶ میلیون کاربر و هشتادمین سایت پربازدید جهان

آپارات با کارنامه‌ای که بیش از ده سال عمر دارد از معدود سایت‌های حوزه اشتراک ویدیو به شمار می‌رود که از دهه هشتاد شمسی باقی مانده است. گزارش سال ۹۸ این وبسایت آمار و ارقام ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۰

آپارات با کارنامه‌ای که بیش از ده سال عمر دارد از معدود سایت‌های حوزه اشتراک ویدیو به شمار می‌رود که از دهه هشتاد شمسی باقی مانده است. گزارش سال ۹۸ این وبسایت آمار و ارقام جالبی پیرامون سایت‌های اشتراک ویدیو و رفتار کاربران ایرانی می‌دهد که با نگاهی به آنها می‌توان به نکاتی همچون فعالیت ۳۶ میلیون مخاطب ماهانه (کمی کمتر از جمعیت کشور کانادا) در این وب‌سایت پی برد.

آپارات در گزارش پایان سال خود، از نگاه آمار و ارقام به تحلیل رفتار کاربران و تغییرات این پلتفرم UGC پرداخته‏ ‏است. از جمله اطلاعات این گزارش می‌‏توان به رتبه زیر صد الکسا در ابعاد جهانی، تعداد کاربران، درصد تماشای ویدیو‏ها، میانگین تعداد نمایش موفق ویدیو در یک روز، کسب درآمد و ... اشاره کرد. داده‌هایی که روند رشد آپارات را در یک سال نشان می‏‌دهند و چگونگی موفقیت آن را نشانمان می‌دهد.

بر اساس گزارشی که آپارات منتشر کرده است، این وب‌سایت توانسته به جایگاه جهانی ۸۰ الکسا دست پیدا کند و تنها وبسایت ایرانی باشد که رتبه زیر ۱۰۰ الکسا را دارد. همچنین در حال حاضر آپارات پربازدیدترین سایت ایرانی در کشور است و بیش از ۱۸۰ میلیون دقیقه نمایش روزانه موفق ویدیو و ۳۶ میلیون مخاطب ماهانه منحصر به فرد دارد.

اگر روزی آپارات در اوایل شروع کار تنها موفق به نمایش ده هزار ویدیو در روز می‌شد، این روند رشد خوبی پیدا کرده و پس از تجربه یک پرش ده میلیونی در سال گذشته نسبت به سال‌های قبل، امسال نیز رکورد دیگری زده شده است. حالا تعداد نمایش‌های موفق ویدیو در آپارات به آمار ۳۲ میلیون در روز رسیده که یازده و نیم میلیون بیشتر از سال گذشته است.

همچنین به نظر می‌رسد با افزایش سرعت اینترنت و ترافیک یک سوم وبسایت‌های داخلی، کاربران در سال جدید بیشتر به آپلود ویدیوهای با کیفیت روی آورده‌اند به طوری که ۴۳۶ هزار و سیصد و پنجاه و یک ویدیو با کیفیت در آپارات آپلود شده است. البته کماکان با توجه به آمار بیش از ۵ میلیون آپلود در سال باید گفت که یک دهم ویدیوها هم به کیفیت ۱۰۸۰ مجهز نیستند و به نظر می‌رسد این روند در سال آتی بهتر شود.

دهه شصتی‌ها بیشترین کاربران آپارات به شمار می‌آیند، همان‌هایی که در زمان شروع فعالیت آپارات احتمالا جوانانی بیست و چند ساله بودند و کماکان جزو کاربران وفادار این پلتفرم به شمار می‌آیند. جوانان دهه هفتادی امروزی نیز جایگاه بعدی را در کاربران آپارات دارند و نسل تازه دهه هشتادی اما چندان بخت و اقبالی به آپارات نشان نداده و احتمالا این نسل جدید، محتوای ویدیویی خودشان را از وبسایت‌های خارجی دنبال می‌کنند.

طبق این آمار میزان آپلود ویدیو در آپارات نسبت به سال 1397 رشد بالای 120 درصد داشته است.

در بخش گیم استریم، بیش از ۳ هزار و ۵۰۰نفر از ظرفیت‏های زیرساخت آپارات استفاده و با رفتارشان پنج بازی محبوب دنیای استریم را رتبه‌بندی کرده‌اند. اهمیت این آمار به اندازه‌ای است که به صاحبان صنعت گیم کمک می‏کند تا سلیقه مخاطب را بشناسند و متناسب با ظرفیت‌‏های کاربران به اهداف خود نزدیک شوند.

اطلاعات فنی مهمی از جمله تقسیم پهنای باند آپارات در بین اپراتورهای اینترنتی و نیز تناسب درصد تماشای ویدیوها بر اساس زمان ویدیو را بیان کرده است.

آمارهای فنی آپارات نیز حکایت جالب دیگری را مطرح می‌کند و نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد کاربران این پلتفرم از طریق گوشی تلفن هوشمند خود به تماشای ویدیوها می‌پردزاند که از این مقدار، ۶۶ درصد آنها کاربران اندرویدی هستند. همانطور که بر اساس آمار بازار موبایل کشور نیز می‌توان حدس زد، بیشترین کاربران آپارات موبایل سامسونگ دارند و سپس آیفون‌دارها در جرگه کاربران آپارات قرار می‌گیرند.

نکته جالب دیگر در آمار فنی ارائه شده از آپارات به پیشتازی کاربران اپراتورهای موبایل برمی‌گردد که اینترنت سیار و پرسرعت 4G را به کاربران خود می‌دهند؛ سرعت و کیفیتی که برای دیدن محتوای ویدیویی ایده‌آل‌ترین است و با توجه به کاربران ۸۰ درصدی موبایلی این پلتفرم، اپراتورهای ایرانسل و همراه اول نزدیک به ۶۲ درصد کاربران آپارات را شکل می‌دهند.

رفتار شناسی کاربران در جستجوی افراد و کاراکترها هم در آپارات بسیار جالب است. در سال ۹۸ در قسمت جستجوی آپارات، کاربران از بین خواننده‌ها بیشتر در جستجوی محسن ابراهیم زاده، از بین بازیگران مرد بیشتر در جستجوی مهران مدیری، از بین بازیگران زن به دنبال مهناز افشار، از بین شخصیت‌های سیاسی علی‌‏اکبر رائفی پور، در بین ورزشکاران کریستیانو رونالدو، در بین شخصیت‌های کارتونی در جستجوی باب اسفنجی بوده‌اند.

همچنین به نظر می‌رسد که مردم در روزهای چهارشنبه بیشترین وقت خود را در آپارات به سر می‌برند و با آپارات به پیشواز تعطیلات آخر هفته خود می‌روند. همچنین شب‌نشینی در آپارات رایج است و ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب بیشترین فعالیت کاربران در این پلتفرم شکل می‌گیرد و این موضوع طبیعتا به ساعات اداری و آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها برمی‌گردد که در این ساعات جریان ندارد.

آپارات آمار مهمی برای تولیدکنندگان محتوای ویدیویی نیز منتشر ساخته که بر اساس آن بیش از ۱۹ درصد کاربران تمایل به دیدن ویدیوهای یک تا سه دقیقه‌ای دارند و بخش اعظم دیگری (۱۷.۸ درصد) ویدیوهای زیر یک دقیقه را تماشا می‌کنند. این موضوع می‌تواند به مدت زمان ساخت یک برنامه ویدیویی با بازخورد بالا کمک کند و نشان دهد برنامه‌های بالای ده دقیقه عملا مخاطب چندانی ندارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • M Sajjad
    M Sajjad | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

    در شهر کورها، یک چشم پادشاهست

  • M Sajjad
    M Sajjad | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

    36 میلیون کاربر فعال؟؟!! حتما امثال من که در سایتهای مختلف ویدئوی انتهای مقاله یا خبر رو میبینیم هم کاربر فعال حساب کردن. اگه به قول دوستان سایت همسایه فیلتر نبود چند درصد از سایتها ویدئو هاشون رو در آپارات آپلود میکردن؟!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی