ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

فاصله‌گیری اجتماعی چگونه به مقابله با کرونا کمک می‌کند؟

در حال حاضر ویروس کرونا بزرگترین بحران سلامتی در جهان است. کشورهای مختلف سعی در کنترل شیوع این بیماری دارند و راهکارهای مختلفی را درنظر گرفته‌اند. یکی از آن‌ها، قرنطینه مردم بوده که باعث کاهش ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

در حال حاضر ویروس کرونا بزرگترین بحران سلامتی در جهان است. کشورهای مختلف سعی در کنترل شیوع این بیماری دارند و راهکارهای مختلفی را درنظر گرفته‌اند. یکی از آن‌ها، قرنطینه مردم بوده که باعث کاهش تعاملات و حفظ فاصله اجتماعی می‌شود. اما این روش چگونه مانع از شیوع این ویروس خواهد شد؟

تلاش‌های بسیاری در راستای کاهش سرعت شیوع کووید-19 در کشورهای مختلف صورت گرفته و حال بسیاری روی چگونگی حفاظت جوامع مختلف از یکدیگر تمرکز کرده‌اند. این ویروس به تمام قاره‌ها غیر از جنوبگان سرایت کرده. مقامات بهداشتی از ابتدا به مردم توصیه کرده‌اند که دستان خود را بشویند و همچنین صورت خود را لمس نکنند. با وجود این موضوع، متخصصان اقدامات سخت‌گیرانه‌‌تری را پیشنهاد داده‌اند که شامل افزایش فاصله اجتماعی و همچنین محدود کردن تجمعات گسترده می‌شود. این اقدامات برای صاف کردن منحنی صورت می‌گیرد، اما این منحنی به چه معناست؟

به احتمال زیاد تا به امروز عبارت صاف کردن منحنی به گوش شما خورده و نمودارهای زیادی را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. نمودار موردنظر ما دارای دو منحنی است که یکی از آن‌ها بلندتر و باریک‌تر بوده و دیگری، ارتفاع کمتری دارد ولی ضخیم‌تر است. به بیان ساده‌تر، منحنی اول به کوه اورست و منحنی دوم به یک دست انداز شباهت دارد.

کرونا

نموداری که در روزهای اخیر به صورت گسترده به اشتراک گذاشته می‌شود، از راهنمای CDC پیش از شیوع بیماری‌ عفونی که در سال 2017 مورد بازبینی قرار گرفته، برداشته شده است. این نمودار منحنی‌های اپیدمی با سناریوهای همه‌گیری متفاوت را به نمایش می‌گذارد.

منحنی تیز نشان‌دهنده نحوه شیوع یک بیماری عفونی مانند کرونا بدون هیچ‌گونه استراتژی برای مداخله در جامعه است. اگر سرعت شیوع کاهش پیدا نکند، تعداد افراد مبتلا شده به این بیماری با سرعت بالایی افزایش می‌یابد. این منحنی زمانی روند نزولی می‌گیرد که تقریبا تمام افراد یک جامعه درگیر شوند. منحنی دوم که ارتفاع بسیار کمتری دارد و تقریبا مسطح است، میزان همه‌گیری یک بیماری با سناریو مداخله را به نمایش می‌گذارد.

یکی از موارد قابل توجه در ایده مسطح کردن منحنی، اضافه شدن یک خط نقطه چین به نمودار بوده که نشان‌دهنده ظرفیت سیستم‌های بهداشت عمومی است. به نظر می‌رسد این خط برای اولین بار توسط «درو هریس»، تحلیلگر سلامت مردم در دانشگاه توماس جفرسون فیلادلفیا اضافه شده و در نمودار کنونی نیز از آن اقتباس شده است.

در حال حاضر بسیاری از گراف‌ها در کشورهایی مانند ایالات متحده، ایتالیا و استرالیا نشان‌دهنده افزایش سریع موارد ابتلا به ویروس کرونا هستند. منحنی اپیدمی در این کشورها مشابه با منحنی قرمز رنگ در گراف بالا است. در حقیقت با بدترین سناریوی ممکن روبه‌رو هستیم که سیستم‌های حیاتی و مهم را تحت فشار قرار می‌دهد.

هم اکنون بسیاری از مقامات بهداشتی و همچنین دولت‌ها در حال اتخاذ استراتژی‌ها و اقداماتی برای کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند منحنی قرمز رنگ را به سمت منحنی آبی رنگ سوق دهند.

چرا صاف شدن منحنی اهمیت دارد؟

صاف کردن منحنی با این ایده صورت می‌گیرد که زمان اوج و شیوع بیماری در جوامع و کشورها به تاخیر بیفتد. همچنین این اقدام کاهش فشار روی سیستم‌های درمانی را در پی دارد. «حسن ولی»، همه‌گیرشناس بهداشت عمومی در دانشگاه لاتروب استرالیا در این زمینه اعلام کرده:

«با مداخله زودهنگام در یک اپیدمی، خواهان محدود کردن شیوع عفونت هستیم. این اقدام باعث کاهش تعداد مبتلایان می‌شود و همچنین شمار آن‌ها را در زمان اوج نیز کاهش می‌دهد.»

این تغییرات ظاهر منحنی را تغییر داده و آن را صاف‌تر می‌کند. با مسطح کردن منحنی اپیدمی قصد داریم فشار روی سیستم سلامت را کاهش دهیم تا از اختلال در آن جلوگیری شود. در حقیقت با افزایش شمار بیماران، سیستم سلامت زیر فشار زیادی قرار می‌گیرد که می‌تواند مشکلات عدیده‌ای برای آن ایجاد کند.

همانطور که منحنی‌های اپیدمی نشان می‌دهند، مداخله اهمیت بسیار بالایی دارد چرا که تعداد افراد مبتلا را کاهش می‌دهد و همچنین فشار روی سیستم بهداشت و درمان را کمتر می‌کند. CDC بنابر دلایل زیر قصد دارد این منحنی را صاف کند:

  1. محافظت از افرادی که بیماری برای آن‌ها خطرناک است، مانند سالمندان و افرادی که از نظر سلامت وضعیت مناسبی ندارند.
  2. اطمینان از امنیت سیستم بهداشت و درمان و زیرساخت‌های حیاتی و مهم

مقامات و کشورها تنها مسئول کاهش سرعت شیوع کووید-19 در میان سالمندان و افراد بیمار نیستند، بلکه باید اقدامات را برای تمام جامعه درنظر بگیرند. در همین راستا از مردم درخواست کرده‌اند که برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، رفتارهای خود را تغییر دهند. مردم می‌توانند با این تغییرات، باعث کاهش فشار روی سیستم درمانی و همچنین مانع از نابودی منابع در دسترس شوند. مدیر موسسه زیست‌شناسی مولکولی دانشگاه کوئینزلند استرالیا، «ایان هندرسون» در این زمینه اعلام کرده:

«سرویس‌های بیمارستانی دارای کارکنان محدودی مانند پزشکان و پرستاران هستند و همچنین از نظر تعداد تخت‌ها و تجهیزات تخصصی مانند دستگاه تنفس مصنوعی نیز محدودیت دارند. با مسطح کردن منحنی، امکان رسیدگی به بیماران توسط کارکنان سیستم‌های بهداشتی فراهم می‌شود.»

منابع برای مبارزه با هرگونه شیوع گسترده‌ای از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برای مثال ایتالیا عملکرد ضعیفی در زمینه صاف کردن منحنی از خود نشان داد که نتیجه آن، پر شدن بیمارستان‌های این کشور است. بیماران با علائم شدید و همچنین مشکلات تنفسی نیاز به دستگاه‌های مکانیکی مانند ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) دارند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی فایننشال تایمز، به علت شیوع گسترده ویروس کرونا، کمبود تجهیزات در ایتالیا وجود دارد. برای مثال ونتیلاتور در این کشور کمیاب شده است.

مشکل کمبود منابع تنها محدود به ایتالیا نمی‌شود. به گزارش NPR، در صورتی که ایالات متحده آمریکا نتواند سرعت شیوع کرونا را کاهش دهد، با کمبود دستگاه تنفس مصنوعی روبه‌رو می‌شود. اگر مردم برای مدت زمان کوتاهی تغییراتی در رفتارهای خود اعمال کنند، می‌توانند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

برای مسطح کردن نمودار چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم؟

فرقی نمی‌کند ساکن کدام نقطه از جهان باشید، همه ما در مبارزه با ویروس کرونا نقش اساسی داریم. متخصصان برای جلوگیری از ابتلا به کووید-19 دو توصیه بسیار مهم به مردم می‌کنند:

  • دستان خود به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید.
  • از لمس صورت، چشم‌ها و همچنین دهان خودداری کنید.

اکنون به اقدامات محافظتی سخت‌گیرانه‌تری نیاز است که برخی دولت‌ها آن‌ها را انجام داده‌اند. در ایالات متحده آمریکا تمام کافه‌ها، مدارس و پارک‌هایی مانند دیزنی لند تعطیل شده‌اند. علاوه بر این، برگزاری بسیاری از مسابقات ورزشی مانند MLB ، NBA و NHL به تعویق افتاده‌اند تا از تجمع مردم جلوگیری شود.

این اقدامات برای افزایش فاصله اجتماعی صورت می‌گیرد. افزایش فاصله میان افراد و عدم حضور در تجمعات باعث صاف شدن منحنی می‌شود و اخیرا توسط سازمان جهانی بهداشت به دولت‌ها پیشنهاد شده. فاصله اجتماعی یک اقدام محافظتی برای کاهش ارتباط نزدیک افراد با یکدیگر در زمان شیوع یک بیماری محسوب می‌شود.

مقاله‌ای در واشنگتن پست به خوبی نحوه تاثیر فاصله اجتماعی روی کاهش سرعت شیوع کرونا را مشخص می‌کند. این مقاله دقیقا منظور فاصله اجتماعی و جداسازی افراد و همچنین اینکه چگونه این اقدامات می‌تواند ابتلا به عفونت را کاهش دهد، نشان می‌دهد. محدود کردن حرکات و همچنین تماس با افراد، تا حد زیادی مانع از شیوع یک بیماری در جامعه می‌شود.

این راهکار شاید سوالات زیادی برای شما به وجود آورده باشد. برای مثال چگونه خود را از جامعه جدا کنید؟ آیا می‌توانید به کافه‌ها یا رستوران‌ها بروید؟ آیا امکان رفتن به عروسی، مهمانی و یا باشگاه وجود دارد؟

جواب این سوالات بستگی به کشوری دارد که در آن زندگی می‌کنید. در همین راستا باید به گفته‌های مقامات بهداشتی کشور خود توجه کنید تا بدانید چگونه فاصله اجتماعی خود را حفظ کنید. برای مثال در روز 25 اسفند CDC اعلام کرد برگزاری رویدادهای بزرگ و تجمعات بالاتر از 50 نفر در سراسر کشور به تعویق می‌افتند. مقامات استرالیا پیشنهاد کرده‌اند تجمعات با تعداد بالاتر از 500 نفر باید لغو شوند. کشورهایی مانند فرانسه، اسپانیا و ایتالیا نیز به صورت کامل قرنطینه شده‌اند.

متخصصان به مردم پیشنهاد می‌کنند تا حد امکان از خانه خارج نشوند. حتی اگر جوان و سالم هستید نیز باید ارتباط خود را با افراد دیگر کاهش دهید. شاید در نگاه اول تصور کنید قوانین بیش از حد سخت‌گیرانه هستند، اما تمام آن‌ها با مدارک معتبر اتخاذ شده‌اند. فاصله اجتماعی در گذشته به حفظ جان انسان‌ها کمک کرده که برای مثال می‌توان به اپیدمی آنفولانزا در سال 1918 اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
مطالب پیشنهادی