ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

ناباروری و حمله به اعصاب مرکزی؛ محققان از عوارض پنهان ویروس کرونا می‌گویند

با افزایش شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، شاهد تحقیقات بیشتری درباره آن هستیم. بر اساس مطالعه‌ای جدید، این ویروس می‌تواند به سیستم عصبی مرکزی حمله کرده و باعت ایست تنفسی و یا فلج موقت ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۱

با افزایش شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، شاهد تحقیقات بیشتری درباره آن هستیم. بر اساس مطالعه‌ای جدید، این ویروس می‌تواند به سیستم عصبی مرکزی حمله کرده و باعت ایست تنفسی و یا فلج موقت شود. تحقیق دیگری به نقش کرونا روی ناباروری مردان اشاره می‌کند، البته هنوز این موضوع تایید نشده است.

متخصصان چینی اخیرا به این موضوع پی برده‌اند که کرونا می‌تواند باعث ناباروری مردان شود. طبق گفته سرپرست تیم تحقیقاتی، «لی یوفنگ» افرادی که سابقه ابتلا به این ویروس را داشته‌اند و در زمینه باروری نیز نیاز به اقدامات پزشکی دارند، باید پس از بهبود توسط متخصص معاینه شوند. این گزارش در تاریخ 10 مارس در وب‌سایت بیمارستانی در ووهان منتشر شد و سپس وب‌سایت رسمی استان هوبئی آن را بازنشر کرد. این گزارش پس از انتشار در شبکه‌های اجتماعی، از این وب‌سایت‌ها حذف شد.

ویروس کرونا می‌تواند با ترکیب پروتئین S و آنزیم 2 مبدل آنژیوتانسین (ACE2) باعث آسیب به بافت شود. بر اساس تحقیق جدید، ACE2 قادر به تخریب ریه‌ها و بسیاری از اندام‌های دیگر بدن مانند قلب، کلیه و تیروئید است. این ویروس همچنین می‌تواند روی باروری مردان تاثیر مخرب داشته باشد، چراکه مقدار زیادی از ACE2 در بیضه‌ها، به ویژه در اسپرماتوگونی جمع می‌شوند.

در حالی که تحقیقات زیادی در این زمینه صورت نگرفته، کرونا شباهت زیادی به سارس دارد و این عفونت‌ها به گیرنده سلولی مشابه حمله می‌کنند. ویروس سارس می‌تواند باعث آسیب شدید به بیضه‌ها شود که نتیجه آن، ناباروری است.

ویروس کرونا

به گفته تیم این تحقیق، کووید-19 به صورت تئوری می‌تواند به بیضه‌ها آسیب وارد کند و باعث اختلال در تولید اسپرم شود. عدم تولید اسپرم و سنتز آندروژن ناباروری مردان را در پی دارد. علاوه بر این موضوع، کرونا می‌تواند روی کیفیت زندگی جنسی افراد نیز تاثیر مخرب داشته باشد.

مطالعه دیگری درباره کرونا، به تاثیر آن روی سیستم عصبی مرکزی اشاره دارد. برخی بیماران مبتلا به کووید-19، علائم عصبی مانند سردرد، تهوع و استفراغ را از خود نشان می‌دهند. شواهد حاکی از آن هستند که ویروس کرونا تنها به مجاری تنفسی حمله نمی‌کند و احتمال حمله آن به سیستم عصبی مرکزی و ایجاد بیماری‌های عصبی نیز وجود دارد.

تاثیر مخرب SARS-CoV روی مغز بیماران و حیوانات آزمایشگاهی در گذشته گزارش شده است. این ویروس روی ساقه مغز تاثیر شدیدی دارد. برخی ویروس‌های خانواده کرونا می‌توانند از طریق مسیر اتصالی سیناپس و از گیرنده‌های مکانیکی و گیرنده‌های شیمیایی در ریه و مجاری تنفسی تحتانی به قلب و دستگاه تنفسی سرایت کنند.

با توجه به شباهت زیاد میان SARS-CoV و SARS-CoV2، این احتمال وجود دارد که این ویروس مسئول نارسایی حاد تنفسی در بیماران مبتلا به کووید-19 باشد. اطلاع از این موضوع اهمیت بالایی در پیشگیری و درمان بیماران با نارسایی تنفسی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Salar
    Salar | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

    این مقاله منبع نداره! اینو از سایت globaltimes ترجمه کردین که اون هم بدون منبع ذکر کرده. لطفا اطلاعات ناموصق بخش نکنید

    • یونس مرادی
      یونس مرادی | ۲۸ اسفند ۱۳۹۸

      https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acschemneuro.0c00122#

  • Shahram Yalameha
    Shahram Yalameha | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

    ماشاالله چه ویروس برنامه ریزی شده ای. کار دیگه ای هست دیگه بلد نباشه انجام بده؟! فقط مونده آدم رو زامبی بکنه

  • saman1396
    saman1396 | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

    شما هم به جای خبرهای امیدوارکننده هر روز آیه یاس می خونین

    • نیما
      نیما | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

      حقیقت این ویروس تلخه دیگه

مطالب پیشنهادی