ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تراشه اینتل توانایی بوییدن مواد خطرناک را پیدا کرد

آموزش حس بویایی به هوش مصنوعی کار بسیار مشکلی است اما این مساله سبب نشده تا محققان دست از تلاش بردارند. محققان اینتل و دانشگاه کرنل (Cornell University) تراشه اینتل موسوم به نورومورفیک (Neuromorphic) را ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

آموزش حس بویایی به هوش مصنوعی کار بسیار مشکلی است اما این مساله سبب نشده تا محققان دست از تلاش بردارند. محققان اینتل و دانشگاه کرنل (Cornell University) تراشه اینتل موسوم به نورومورفیک (Neuromorphic) را به نحوی آموزش دادند که بوی 10 نوع ماده شیمیایی خطرناک را تشخیص می دهد.

محققان با استفاده از چیپ نورومورفیک اینتل به نام «Loihi»، الگوریتمی بر مبنای مدارهای حس بویایی مغز طراحی کردند. زمانی که جسمی را بو می کنیم، موکول های آن سلول های بویایی موجود در بینی را تحریک می کنند. این سلول ها سیگنال هایی را به سامانه بویایی مغز ارسال می کنند و این سیستم پس از پردازش آنها، پالس های الکتریکی ارسال می کند. محققان پروسه ای شبیه به سیستم بویایی مغز را در مدارهای سیلیکونی تراشه Loihi پیاده کردند.

تراشه اینتل بو کردن 10 ماده شیمیایی خطرناک را یاد گرفت

محققان امیدوارند به کمک این فناوری مسیر برای ساخت «بینی الکترونیکی» و ساخت ربات هایی که اسلحه، مواد منفجره، مواد مخدر و حتی بیماری را تشخیص می دهند، هموار شود. آنها نتایج تحقیقات خود را در قالب مقاله در ژورنال Nature Machine Intelligence منتشر کرده اند.

«Nabil Imam»، از محققان ارشد اینتل می گوید این سیستم مثال بارز تلاقی علم عصب شناسی و هوش مصنوعی است و می افزاید درک مدارهای عصبی مغز برای حل مشکلات پیچیده به محققان کمک می کند تا هوش مصنوعی قدرتمندتر و بهینه تری را طراحی کنند.

اینتل و دانشگاه کرنل در مسیر آموزش هوش مصنوعی برای تشخیص بوها تنها نیستند. محققان گوگل در همکاری با کمپانی های عطرسازی می خواهند بو کردن را به هوش مصنوعی آموزش دهند. محققان روسی بوسیله هوش مصنوعی ترکیبات گازی کشنده را تشخیص می دهند و عده دیگری از محققان به کمک یادگیری ماشینی بوی گل منقرض شده را شبیه سازی کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی