ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رایزن ۹
تکنولوژی

AMD پردازنده‌‌های 4900H و 4900HS رایزن ۹ را رونمایی کرد؛ اعلان جنگ به اینتل

کمپانی AMD از دو پردازنده جدید لپ‌تاپ رونمایی کرده و این طور که به نظر می‌رسد اینتل باید خود را آماده رقابت سختی بکند. این پردازنده‌ها از سری رایزن ۹ بوده و در دو مدل ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰

کمپانی AMD از دو پردازنده جدید لپ‌تاپ رونمایی کرده و این طور که به نظر می‌رسد اینتل باید خود را آماده رقابت سختی بکند. این پردازنده‌ها از سری رایزن ۹ بوده و در دو مدل 4900H و 4900HS به بازار عرضه خواهند شد. بنا بر گفته‌های این کمپانی، پردازنده‌های جدید از فصل بهار به بازار عرضه می‌شوند.

پردازنده رایزن ۹ از لیتوگرافی ۷ نانومتری بهره می‌برد که به کمک معماری اختصاصی AMD یعنی ذن ۲، ساخته شده است. این چیپ‌ها برای تامین قدرت لپ‌تاپ‌های جمع و جور ولی قدرتمند ساخته شده و می‌تواند تجربه گیمینگ دسکتاپ را به لپ‌تاپ‌های ۱۴ اینچی بیاورد. اولین لپ‌تاپی که از پردازنده 4900HS بهره خواهد برد، لپ‌تاپ گیمینگ ۱۴ اینچی ایسوس زفیروس G14 است که تنها ۱.۶ کیلوگرم وزن دارد. این میزان از قدرت برای یک لپ‌تاپ کوچک در این ابعاد و با این وزن کم، فوق‌العاده است.

رایزن ۹

پردازنده ۳۵ واتی 4900HS، از ۸ هسته و ۱۶ رشته بهره می‌برد که فرکانس کاری پایه آن‌ها ۳ گیگاهرتز است و در حالت بوست نیز به ۴.۳ گیگاهرتز می‌رسد. دیگر پردازنده AMD از سری رایزن ۹ یعنی 4900H نیز ۴۵ واتی بوده و از فرکانس ۳.۳ گیگاهرتزی پایه تا ۴.۴ گیگاهرتزی حالت بوست متغیر است. کمپانی AMD می‌گوید اگر پردازنده 4900HS را در کنار کارت گرافیک انویدیا RTX 2060 Max-Q قرار دهید، می‌توان اکثر بازی‌ها را با نرخ فریم ۶۰ و بالاتر تجربه کرد.

هر دو چیپست جدید سری رایزن ۹ از فناوری اختصاصی AMD به نام «SmartShift» بهره می‌برند که به کامپیوتر اجازه می‌دهد بار پردازشی را بین پردازنده و کارت گرافیک تقسیم کند تا بهترین بازدهی حاصل شود. در هر صورت اگر بخواهیم به حرف‌های AMD استناد کنیم، باید بگوییم این کمپانی به خوبی خود را برای رقابت با اینتل آماده کرده است.

در صورتی که بنچمارک‌های پردازنده‌های رایزن ۹ مطابق با چیزی باشد که AMD می‌گوید، پس از سال‌های باید شاهد حضور پردازنده‌های این کمپانی در لپ‌تاپ‌های قدرتمند باشیم. تاکنون پردازنده‌های AMD به عنوان گزینه‌ای ارزان‌تر نسبت به اینتل در بازار شناخته می‌شدند، اما به نظر می‌رسد رایزن ۹ و به خصوص دو پردازنده 4900HS و 4900H این روند را تغییر دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی