ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

۱۸ درصد مبتلایان ویروس کرونا هیچ علائمی بروز نمی‌دهند

قرنطینه شدن بسیاری از شهر‌ها و به خصوص کشتی دایاموند پرینسس، باعث شد تا محققین به فکر انجام آزمایش‌هایی حیاتی بیفتند. بر اساس داده‌هایی که از مبتلایان ویروس کرونا در این کشتی به دست آمده، ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

قرنطینه شدن بسیاری از شهر‌ها و به خصوص کشتی دایاموند پرینسس، باعث شد تا محققین به فکر انجام آزمایش‌هایی حیاتی بیفتند. بر اساس داده‌هایی که از مبتلایان ویروس کرونا در این کشتی به دست آمده، محققین متوجه شده‌اند که ۱۷.۹ درصد آن‌ها هیچ علائمی از خود بروز نمی‌دهند.

محققین با بررسی ۳۷۱۱ مسافر این کشتی، سعی داشتند تا شیوع ویروس کرونا را بررسی و تحلیل کنند. در ابتدا این کشتی روز ۵ فوریه به قرنطینه رفت و در تاریخ ۲۱ فوریه مشخص شد که ۶۳۷ نفر در این کشتی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بر اساس داده‌هایی که از این ویروس به بیرون منتشر شده، محققین شیوع ویروس را مدل کردند. البته برخی از داد‌ه‌ها در دسترس نبوده و آن‌ها به صورت دستی آن‌ها را تکمیل کرده‌اند.

برای مثال از ۳۷۱۱ نفر، تنها از ۳۰۶۳ نفر تست کرونا گرفته شده و به همین دلیل شاید داده‌ها کامل نباشد. در هر صورت محققین به این نتیجه رسیده‌اند که ۱۷.۹ درصد از مسافرین این کشتی، هیچ علائمی از خود نشان نداده و در کل مدت اقامت خود در این کشتی نیز بدون بروز علائم مانده بودند. داده‌های فوق با ضریب اطمینان ۹۵ درصد و در بازه ۱۵.۵ الی ۲۰.۲ درصد قرار دارند.

ویروس کرونا

این داد‌ها تا حدودی نشان‌دهنده این است که ویروس کرونا به بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا شباهت دارد. برای مثال بیماری آنفلوآنزا نیز در ۱۹.۱ درصد از افراد هیچ علائمی نشان نمی‌دهد که با ضریب اطمینان ۹۵ درصدی، بازه ۵.۲ الی ۳۵.۵ درصد از افراد یک جامعه آماری را تشکیل می‌دهند. البته باید بگوییم که بیماری کووید-۱۹ به هیچ عنوان شبیه آنفلوآنزا و سرماخوردگی نیست.

محققین برای سنجش صحت اعداد به دست آمده، آن را با نتایج آزمایش ۵۶۵ ژاپنی که از ووهان به سرزمین آفتاب منتقل شده بودند، مقایسه کردند. ۳۰.۸ درصد از این افراد نیز بدون بروز هیچ علائمی به ویروس کرونا مبتلا شده بودند. اگر ضریب اطمینان ۹۵ درصدی را برای این داده در نظر بگیریم، اعداد فوق در بازه ۷.۷ تا ۵۳.۸ درصد قرار می‌گیرد.

با بررسی داده‌های فوق به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از افراد بدون این که هیچ گاه علائمی از خود نشان دهند، به ویروس کرونا آلوده شده و می‌توانند آن را به دیگران نیز انتقال دهند. در نتیجه بهترین راه برای پیش‌گیری از این کار، رعایت قوانین فاصله‌گیری اجتماعی است. این کار هم باید تا زمانی انجام شود که صفر درصد از افراد از خود علائم بروز ندهند. در نتیجه محققین پیشنهاد می‌کنند تحت هر شرایطی در خانه بمانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amir1995
    Amir1995 | ۲۹ اسفند ۱۳۹۸

    البته در منابع معتبری مثل uptodate- که قسمت کووید ۱۹ اش رایگان شده- در ۹۹ درصد افراد تب رو جزو علائم ذکر کرده

    • ali_komijani
      ali_komijani | ۲۹ اسفند ۱۳۹۸

      اون 99 درصد درواقع بیماریشون کشف شده ولی کسایی که علامتی ندارن معمولا خود به خود خوب میشن و بیماریشون کشف نمیشه
      چون اون کشتی استثنا بود و تقریبا از همشون تست گرفتن متوجه شدن
      مشکل افراد بدون علامت انتقال بیماری به دیگران هستش

مطالب پیشنهادی