ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
تکنولوژی

سه روش هکرها برای سودجویی از شرایط بحرانی شیوع کرونا

افراد سودجو، همیشه هستند و خواهند بود. تفاوتی هم نمی‌کند که شرایط نرمال باشد یا دنیا در حال فروپاشی، این افراد همیشه به منافع شخصی‌شان‌ می‌اندیشند و به دیگران خسارت می‌زنند. در دنیای تکنولوژی هکرها ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

افراد سودجو، همیشه هستند و خواهند بود. تفاوتی هم نمی‌کند که شرایط نرمال باشد یا دنیا در حال فروپاشی، این افراد همیشه به منافع شخصی‌شان‌ می‌اندیشند و به دیگران خسارت می‌زنند. در دنیای تکنولوژی هکرها جزو سودجوترین و خطرناک‌ترین اقشار هستند و حالا که در بحران همه‌گیری جهانی ویروس کرونا غرق شده‌ و مجبور به دورکاری با لپ‌تاپ از خانه‌هایمان شده‌ایم، باید برای در امان ماندن از این افراد بیشتر از همیشه مراقب باشیم.

در راستای آگاه‌سازی از این که هکرها چطور می‌توانند در بحران کنونی از آب گل‌آلود ماهی بگیرند، اخیرا فست کامپنی مقاله‌ای منتشر کرده که در آن به سه روش عمده هکرها برای سودجویی از مردم اشاره شده که بد نیست آن را مطالعه کرده و با دیگران به اشتراک بگذارید. در ادامه به خلاصه‌ای از گفته‌های این مقاله اشاره خواهیم کرد.

سوار شدن بر موج شوک و ترس عمومی جامعه

بحران‌های این چنینی مثل کرونا که مردم را خانه‌نشین و تشنه اطلاعات جدید کرده، بهترین فرصت برای هکرهاست که سوار بر موج شوک و ترس عمومی به راه افتاده در جامعه شده و از طریق تولید محتوای جعلی به رایانه‌های افراد نفوذ پیدا کنند. در چنین شرایطی هکرها به اسم نهادهای بهداشتی رسمی، شروع به انتشار اطلاعاتی غیر معتبر و جعلی از قرنطینه‌های خانگی، تعطیلی مدارس و سایر مسائل در قالب ایمیل، پیامک، لینک و روش‌های دیگر می‌کنند.

طبیعتا در این شرایط تنش‌زا کاربران بیشتری فریب این محتواها را خورده و به اشتباه روی آن‌ها کلیک می‌کنند که همین موضوع می‌تواند آن‌ها را به شکارهای آسانی برای هکرها تبدیل کند، همانطور که این موضوع پس از مرگ تراژیک پرنسس دایانا اتفاق افتاد و صدها هزار نفر به خاطر باز کردن محتوایی که ظاهرا حاوی اطلاعاتی در مورد تصادف وی بود، طعمه بدافزارهای هکرها شدند.

بنابراین این روزها بیشتر از قبل مراقب محتوایی که باز می‌کنید باشید و اخبار را ترجیحا از مراجع رسمی دنبال کنید.

بهره‌جویی از قرنطینه و تنهایی افراد

اگر چه قرنطینه خانگی و ایزولاسیون اجتماعی مؤثرترین راه برای پیشگیری از شیوع کروناست، اما ممکن است همین موضوع اثر کاملا معکوسی روی گسترش ویروس‌های سایبری داشته باشد. دورکاری که به خاطر شرایط پیش‌آمده در کل دنیا رایج شده به این معناست که بسیاری از مردم از متخصصین امنیتی شرکت‌هایی که در آن‌ها مشغول به کارند دور مانده‌اند.

با این حساب تصمیمات سایبری شرکت‌ها به سرعت سابق انجام نمی‌شود و از سوی دیگر به خاطر دوری از محل کار ممکن است کارمندان بیشتر از قبل به گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی مشغول شده و خود را بیشتر از قبل در معرض خطر هک قرار دهند. به گزارش لوک‌آوت، نرخ به دام افتادن کاربران در حملات فیشینگ از سال 2011 به بعد سالانه 85 درصد افزایش داشته و این به خودی خود می‌تواند موضوع خطرناکی باشد.

بنابراین اگر برای یک شرکت بزرگ دورکاری می‌کنید، اولا مراقب کلیک‌هایتان باشید و دوم اینکه از ابزار و روش‌هایی برای ارتباط با هم‌تیمی‌هایتان استفاده کنید که مورد تأیید متخصصین امنیتی شرکت شما باشد.

دست گذاشتن روی آخرین ترندهای تکنولوژی

هکرها همیشه به دنبال سوژه‌های جذاب و ترندهای داغ دنیای تکنولوژی هستند تا با آن‌ها مردم را به دام بیندازند. مرسوم‌ترین روش هم پنهان‌سازی بدافزار در ویدیو یا فایل‌های صوتی است.

گزارشات اخیر نشان داده که هکرها به درجه‌ای از پیشرفت رسیده‌اند که صفحاتی درست مثل صفحات منابع رسمی معتبر کلون کرده و کاربران را مجاب به کلیک روی آن‌ها می‌کنند و متأسفانه آمار حاکی از آن است که در این کار به شدت موفق بوده‌اند.

با این حساب همیشه پیش از دنبال کردن یک سوژه داغ، روی کاری که می‌خواهید انجامش دهید فکر کنید. شاید در درجه اول کشورهایی مثل چین، ژاپن، ایران، کره‌جنوبی و ایتالیا به خاطر گستردگی بیشتر کرونا و سطح بالای تنش در آن‌ها جزو قربانی‌های اولیه هکرها باشند، اما این موضوع ممکن است گریبان‌گیر سایر کشورها هم بشود.

درست است که پاندمی کرونا روز به روز در حال گسترش است، اما می‌توان با رعایت بهداشت فردی در کنار رعایت بهداشت دیجیتالی آن را شکست سختی داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی