ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هیدروکسی کلروکین چیست؟ نگاهی به داروی احتمالی کووید-۱۹

دونالد ترامپ دیروز اعلام کرد که دارو‌های «کلروکین» و «هیدروکسی کلروکین» به زودی توسط سازمان غذا و دارو تایید شده تا به عنوان درمان ویروس کرونا تست شوند. سوالی که مطرح می‌شود این است که ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۵

دونالد ترامپ دیروز اعلام کرد که دارو‌های «کلروکین» و «هیدروکسی کلروکین» به زودی توسط سازمان غذا و دارو تایید شده تا به عنوان درمان ویروس کرونا تست شوند. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا داروی مالاریا که از سال ۱۹۵۰ در بازار وجود دارد، برای درمان ویروس کرونا استفاده می‌شود؟ با دیجیاتو همراه باشید تا با این دارو بیشتر آشنا شویم.

به صورت کلی این دارو جزو یکی از اولین دارو‌های احتمالی برای درمان ویروس کرونا مطرح شد. آخرین بررسی‌های محققین فرانسوی نشان می‌دهد که این دارو توانسته ۵۰ درصد بیماران را تنها در عرض ۳ روز خوب کند. با این حال نتایج به اندازه کافی قابل استناد نبوده و به همین دلیل نیازمند تست‌های بیشتر هستند. در ادامه با ابعاد مختلف این دارو بیشتر آشنا می‌شویم.

هیدروکسی کلروکین

هیدروکسی کلروکین چیست: این دارو که تحت نام برند پلاکونیل فروخته می‌شود و همتای نزدیک آن کلروکین، اولین بار در سال ۱۹۵۵ برای درمان مالاریا در آمریکا معرفی شدند. به صورت کلی هیدروکسی کلروکین بیشتر برا درمان بیماری مالاریا حساس به کلروکین کاربرد دارد. این دارو در لیست ضروری‌ترین دارو‌های هر سیستم درمانی قرار دارد و تمامی کشور‌ها باید آن را جزوی خدمات درمانی خود ارائه دهند.

هیدروکسی کلروکین

در سال ۲۰۱۷ پلاکونیل در رتبه ۱۲۸ بیشترین داروی تجویز شده در آمریکا با ۵ میلیون نسخه قرار گرفته است. از آن روز به بعد داروی فوق برای موارد دیگری همچون لوپوس، روماتوئید، آرتروز و بیماری لایم نیز استفاده می‌شود.

هیدروکسی کلروکین چگونه کار می‌کند: یکی از جنبه‌های این دارو که به خوبی شناخته شده است، توانایی آن در از بین برد فرایند‌های حیاتی سلول‌های مخرب در سطح مولکول است تا از غیرفعال شدن سیستم ایمنی جلوگیری کنند. از آن‌جایی که واکنش سیستم ایمنی طبیعی بدن عموما التهابات، تب و لرز و بدن درد است، فرایندهای ضد ایمنی باعث می‌شود بیماری‌های سیستمی کاهش پیدا کنند و برای مثال بیماری‌های روماتوئید و آلزایمر درمان شوند. در رابطه با درمان مالاریا، می‌توان گفت که از هیدروکسی کلروکین برای درمان نوع غیر پیچیده آن استفاده می‌شود، ولی مکانیزم دقیق درمان آن هنوز معلوم نیست.

هیدروکسی کلروکین

عوارض جانبی هیدروکسی کلروکین چیست: با وجود این که هیدروکسی کلروکین می‌تواند راه‌حل درمانی موثری باشد، در عین حال عوارض جانبی بسیاری هم دارد. این عوارض شامل حالت تهوع، استفراغ، سردرد، کاهش اشتها و خارش‌های پوستی می‌شود. در برخی از مواقع نادر، این دارو ممکن است به دلیل مسموم کردن شبکیه چشم، منجر به از دست رفتن بینایی شود.

نتیجه‌گیری: یکی از بهترین ویژگی‌های این دارو این است که برای مدت زیاد در بازار وجود داشته و از انواع مختلف آن برای درمان بیماری‌های متفاوت استفاده می‌شود. همچنین اطلاعات زیادی در رابطه با واکنش بیماران به این دارو وجود دارد که به محققین کمک بسیاری می‌کند. استفاده از هیدروکسی کلروکین برای درمان روماتوئید و مالاریا نیز به خوبی توسط WHO و CDC پشتیبانی می‌شود. همچنین چون مدل‌های مختلف آن در بازار وجود دارد، راه‌حلی مقرون به صرفه خواهد بود.

هیدروکسی کلروکین

با این حال آزمایشات زیادی باید صورت گیرد تا ایمنی، کارایی و نتایج طولانی مدت آن ثابت شود تا بتوان آن را به عنوان درمانی برای ویروس کرونا در نظر گرفت. در نتیجه اگر محققین بتوانند با هم همکاری کنند تا این دارو را به صورت گسترده‌تر تست کنند و نتایج نیز همانند داده‌های مثبت اولیه باشد، هیدروکسی کلروکین می‌تواند به عنوان برگ برنده برای درمان این ویروس جان‌سخت معرفی شود.

البته پیش از این عنوان شده بود که داروی هیدروکسی کلروکین توسط محققین ایرانی و یکی از شرکت‌‌های داروسازی داخلی تولیدشده است. معاونت علمی نیز به سرعت تولید هرگونه دارویی مبنی بر درمان ویروس کرونا در ایران را کذب خوانده و از وجود آن اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. حقیقت این است پیش از این که کشور‌های دیگر به فکر استفاده از هیدروکسی کلروکین بیفتند، چین دور ووهان آن را تست کرده و بیمارانی که علائم شدیدی داشتند، پس از مدتی بهبود یافته و شرایط عمومی پایداری به دست آورده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • DeathBringer 19
    DeathBringer 19 | ۱ فروردین ۱۳۹۹

    مادر من مبتلا به کرونا شده بود و از این دارو استفاده کرد. خیلی موثر و خوب بود.

  • jef2424
    jef2424 | ۱ فروردین ۱۳۹۹

    سالهاست مادرم این دارو رو برا ارتروئید استفاده می‌کنه. امیدوارم در عین حال که بتونه حال هزاران بیمار رو بهتر کنه نایاب نشه قیمتش هم بالا نره چون همینجوری ما توان مالی نداریم داروهای درست بیماری رو تهیه کنیم همین دم دستی ها رو میخریم.

    • jef2424
      jef2424 | ۲۰ فروردین ۱۳۹۹

      متاسفانه اتفاقی که امیدوار بودم نیافته افتاد. امروز خواستیم این دارو رو تهیه کنیم و نهایتا تنها تونستیم ۲ ورق ازش تهیه کنیم.

  • sinan
    sinan | ۱ فروردین ۱۳۹۹

    انشالله جواب بده این باشه اولین عیدی مون و سلامت مردم کشور و دنیا دوباره ببینیم فقط کاش هرچه زودتر تستا بکنن که بیشتر از این مردم عذاب نکشن همگی برای روزای خوب حداقل بهتر از این وضع دعا کنین

مطالب پیشنهادی